Hva fremmer læring i pasientsamtaler?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Lærings – og mestringssenteret i sykehuset Innlandet.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hverdagsrehabilitering
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
- roller og forventinger
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Empowerment i teori og praksis
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Dialogen som pedagogisk verktøy
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Instruktørseminar 09 KCK
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Tanker om barnehagens læringsmiljø
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Etikk i pedagogisk arbeid
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Helsepedagogikk SiV Birgit Skarstein kan bli et sterkt kort til
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Modellkommunene Hva er unikt?
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Responsferdigheter & Kartlegging
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Veiledning og rådgiving
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kommunikasjon og relasjon i arbeid med ungdom
Utskrift av presentasjonen:

Hva fremmer læring i pasientsamtaler? Læring som en indre motivert prosess Empati og kommunikasjon Ulike tilnærmingsmåter i samtaler og veiledning Om gode spørsmål som fremmer læring 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Hjælpekunst ”…At man når det i sandhet skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremst må passe på, at finde ham der, hvor han er, og begynde der Dette er hemmeligheten i al hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv en inbildning, når han mener at kunne hjælpe andre. For i sandhet at kunne hjælpe en anden Må jeg forstå mer end han- men dog først og fremmest forstå det der han forstår. Når jeg ikke gjør det, så hjælper min mereforståelse ham slet ikke.” ( Søren Kierkegaard) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

”Læring for mestring” Helsepedagogikk handler om samhandlingen mellom helsevesenet og brukere, og viktigheten av å utløse handlinger som styrker folks egne krefter og motvirker forhold som kan føre til passivitet og uheldig avhengighet. (Vifladt og Hopen, 2004) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Mestring - av hva? Fra å mestre en sykdom (være syk) Til å mestre en tilstand I sin egen hverdag Tenke friskt, ikke sykt Leve med – ikke mot 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

En god relasjon fremmer læring Et forhold: ”En jevnbyrdig samskaping av nye virkeligheter gjennom fri utveksling av ideer og synspunkter.” (Oddli&Kjøs 1998, i Brudal 2006 s 13) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Empati Definisjon: ”Evne til innlevelse eller medfølelse. Empati er noe intellektuelt, men det utelukker ikke at den kan etterfølgelse av medfølelse og sympati. Poenget med empati er imidlertid at man kan se en situasjon fra en annen persons synsvinkel og ut ifra dennes normer, vurderinger og oppfatninger” (Egedius 1996, i Brudal 2006) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Empati som prosess Empati som medfødt evne Denne evnen kan øves opp og utvikles Empatisk kommunikasjon er en fri utveksling av tanker og meninger. Jevnbyrdige deltakere kommer sammen fram til nye forståelser av sammenhenger For å få det til kreves emosjonell intelligens og refleksjon (Brudal 2006) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Øyeblikksmøter Moments of meeting” ”Now moments, ” ”Nuværende øyeblikk” (Stern) ”øyeblikksmøter” (Brudal) Er forbundet med positive følelser og er vitaliserende, representerer en drivkraft i seg selv, og det oppstår et ønske om å oppsøke og skape tilsvarende opplevelser. (Brudal 2006) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Øyeblikksmøter og Endring Når ”nå-øyeblikk” blir møtt med en autentisk, spesifikk, personlig respons, blir det et endringsøyeblikk. Å skape endringsøyeblikk avhenger derfor nettopp av evnen til å møte pasienten godt nok, og er knyttet til empatisk evne. (Brudal 2006) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Gruppesamtale: ”Et gyllent øyeblikk” Her skal du tenke etter og beskrive en opplevelse du har hatt i kontakt med pasienter/pårørende. En opplevelse av empati og god kontakt, et godt møte mellom deg og den/de du snakket med. Dette er en opplevelse vi kan kalle et ”gyllent øyeblikk.” Hva skjedde? Tanker, følelser, handlinger? (Noter stikkord for deg selv hvis du vil) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Om tilnærmingsmåter og gode spørsmål som fremmer læring Læring: Ny innsikt som åpner for nye handlingsalternativer Hensikten med spørsmålene er å fremme dialog, selvrefleksjon og egeninnsats, myndiggjøring/styrking Prosess, relasjon og samtale er et mål i seg selv (mer enn utveksling av informasjon). 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Helsepedagogisk veiledning Dialog: Ballansert og likeverdig Åpne spørsmål – rom for refleksjon Utforskende, engasjert Utgangspunkt i aktuelt ståsted Se etter ressurser, løsninger, mestring 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Endre rollemønstre Se på egen rolle Bli bevisste mønstrene våre i samhandling med pasienter og pårørende Gå fra svarerrollen til spørrerollen Utløse spørrerrollen hos brukeren (Vifladt 2006) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Hvilken informasjon skal vi formidle? Fagkunnskap som: Gir tilgang på nye handlingsalternativer Er hverdagsnær og forståelig Brukerne ønsker og trenger Følger faglig utvikling innen feltet 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Empowerment Handler om å mobilisere og styrke folks egne krefter, samt å nøytralisere krefter som bevirker avmakt. Pasientens egne krefter og opplevelse er sentral i alle helbredelsesprosesser. En vanlig norsk oversettelse er ”å bemyndige”, ”gi makt til,” ”sette en i stand til” Empowerment  Myndiggjøring 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Empowement: ”Styrking” Om den enkeltes mulighet til å ha aktiv innflytelse over egen situasjon En prosess – en endring mot større innflytelse enn tidligere En styrking av at folk blir i stand til å definere sine egen problemer ut fra egen situasjon (Gulbrandsen, 2007) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Om å få til en god samtale Det å kunne LYTTE er viktigere enn å stille de riktige spørsmålene. Stille spørsmål som er lyttende, utforskende. Skape en situasjon der du selv er trygg. Åpne spørsmål, Sokratiske spørsmål. Bruke et språk som er tilpasset situasjonen (deg selv – og pasienten) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Empatisk kommunikasjon Fortell – hva skjedde? Hva følte du da/nå? Hva betyr dette for deg? Vil du høre hva jeg tenker? 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Aktiv deltakelse – finne egne svar Når vi arbeider med læring og mestring som mål ved kronisk sykdom, blir det helt vesentlig å stimulere til at pasientene deltar aktivt og blir i stand til å finne sine svar på egen hånd. (Vifladt og Hopen 2004) 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS

Referanser Brudal, Lisbth F (2006) Positiv psykologi. Empati, flyt, kvinne og mann, humor. Fagbokforlaget. Espenes, Geir A & Smeslund, Geir (2001) Helsepsykologi. Oslo. Gyldendal. Gulbrandsen, Pål (2007) Styrking – det rette norske begrep for empowerment, Tidsskrift for Den Norske Lægeforening, nr 20, 2007 Holm, Ulla (2005) Empati. Å forstå menneskers følelser. Gyldendal akademisk. Lejsgaard Christensen, Susan og Huus Jensen, Birgit (2003): Pedagogikk og pasientutdanning. Sykepleiens pedagogiske felt. Akribe. Stern, Daniel N. (2007): HER OG NÅ. Øyeblikkets betydning i psykoterapi og hverdagsliv. Oslo.Abstrakt forlag. Thesen, J, og Malterud, K (2001): ”Empowerment og pasientstyrking – et undervisningsopplegg. Tidsskrift for den norske lægeforening, nr 13, 2001. Vifladt, Egon H og Hopen, Liv (2004): Helsepedagogikk. Samhandling om læring og mestring. Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring. Aker Universitetssykehus. Vifladt, Egon (2006) Kurs i helsepedagogikk, Blefjell Sykehus, sammen med Brita Rønning. Wormnes, Bjørn og Manger, Terje (2005) Motivasjon og mestring. Veier til effektiv bruk av egne ressurser. Fagbokforlaget. 04.04.2017 Kurs i helsepedagogikk og helsepsykologi Brita R. Iversen, psykolog LMS