VEILEDET LESING – halvdagskurs fredag 30. mai 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

LeseUtviklingsSkjemaet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Leselos Ordforråd/metakognisjon
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Leselos Metakognisjon - målretting
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
STASJONSUNDERVISNING
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Har du en bok som passer til meg, eller
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Strategier og kompetanse
Den andre leseopplæringa
12 Reflekterende lesing.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Regjeringens navn på den nye skolereformen
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tankekart og læringstrategi
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
Lesing og minoritetselever
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Teorier om lesing LUB
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Kurspakke i lesing med 10 delpakker Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

VEILEDET LESING – halvdagskurs fredag 30. mai 2008

Dagens program 12.00 -12.45: Veiledet lesing og lesestrategier 12.45 - 13.00: Pause 13.00 - 13.45: Veiledet lesing og LUS 13.45 - 14.00: Pause 14.00 - 14.45: Veiledet lesing i praksis på 1., 3. og 6. trinn 14.45 - 15.00: Oppsummering og spørsmål

Lesing = avkoding X forståelse Hva er lesing? Lesing = avkoding X forståelse

Veiledet lesing – et helhetlig leseprogram Lytte, snakke, lese og skrive er likeverdige komponenter Veiledet lesing er hjertet i leseprogrammet Integrert lesemetodikk – syntetisk og analytisk lesemetode

Veiledet lesing i små mestringsgrupper En lærer og en gruppe elever (2 – 6 elever) sitter rundt et bord Elevene har tilnærmet lik lesekompetanse (LUS-kvalitet) De leser og diskuterer en tekst Hver elev har et eksemplar av boka eller den valgte teksten Lærer har tilgang på Whiteboard, flipover eller tavle

Målet med veiledet lesing Utvikle gode lesestrategier - elevene skal lykkes med lesingen og mestre stadig nye tekster Konstruere mening - elevene skal forstå det de leser Kritisk lesing - elevene skal respondere kritisk på tekstene de leser Elevtilpasset og individsentrert opplæring i dynamiske grupper

Lesefasene i veiledet lesing for å konstruere mening og leseforståelse Førlesefasen/motivasjonsfasen – skape førforståelse for teksten, aktivisere ordforrådet, gå bildepromenade, se på forside og tittel. I denne fasen leses det høyt. Læringsmål presiseres. Lesefasen – arbeide med leseforståelse, lesestrategier, virkemidler, ledetråder (meningsbærende, strukturelle, ortografiske og fonologiske) tabeller, illustrasjoner, ord, begreper i tråd med kompetansemål i Kunnskapsløftet. Elevene får lese enkeltvis. Etterarbeidsfasen/oppsummering og refleksjon – snakke om teksten og strategiene som er brukt, elevene viser gjennom lesing, samhandling og kommunikasjon om de har nådd læringsmålet, forstår det de har lest og bruker nye ord og begreper.

Felleslesing – krever mye lærerstøtte, men innsatsen til elevene øker Et helhetlig program for leseopplæring med ulike opplevelser og innfallsvinkler Høytlesing – krever mest lærerstøtte i begynnelsen hvor elevenes innsats er liten Felleslesing – krever mye lærerstøtte, men innsatsen til elevene øker Veiledet lesing – krever innsats fra begge parter Selvstendig lesing – krever høy innsats fra elevene og mindre fra lærer

Hvorfor praktisere veiledet lesing? En målrettet og strukturert undervisningsform Kan brukes i alle fag på alle klassetrinn Veiledet lesing er tilpasset opplæring Elevene blir trygge og selvstendige lesere Utvikling av leseforståelse og lesekompetanse Elevene lærer av hverandre Utfordringer innenfor nærmeste utviklingssone (Vygotsky) Samspill mellom lærer og elev Tekstens innhold blir fremhevet Veiledet lesing bidrar til å øke vurderingskompetansen hos læreren

Lesestrategier (teknikker, ferdigheter, måter) Gode lesestrategier fremmer elevenes motivasjon for læring og evne til å løse vanskelige oppgaver (Kunnskapsløftets generelle del) Definisjon på strategi: Fremgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring (Kunnskapsløftet) En systematisk plan, bevisst tilpasset og overvåket for å bedre læringsprestasjoner (L. I. Kulbrandstad 2003: Lesing i utvikling)

Kjennetegn ved gode lesere: De har høy lesehastighet De kan tilpasse hastigheten til lesesituasjonen de er i

Forskjellige tekster leses med ulik hensikt Forskjellige tekster leses med ulik hensikt. Det å kunne endre lesehastigheten er en viktig del av den strategiske lesekompetansen Nærlesing, studielesing eller dybdelesing: langsom lesemåte vi bruker når en tekst skal leses veldig nøye Skumlesing: å lese en tekst raskt igjennom for å få et inntrykk av hva den handler om (loddrett skumming, slangeskumming, diagonalskumming og linjeskumming). Punktlesing: lesing når vi leter etter en spesiell informasjon (et bestemt ord, navn, årstall osv.).

LESESTRATEGIER FOR DE YNGSTE ELEVENE Arbeid med metakognisjon blant skolebegynnere (Dorothee Baker) Metakognisjon: Tenkning om tenking Innsikt i egen lesing Innsikt i lesing og forståelse av tekst

9 LURE LESEKNEP Jeg må bruke øynene! Jeg må lese nøye! Små, løse øyne

Jeg må lytte! Jeg må høre det jeg leser! Løsører

Jeg må bruke hodet! Jeg må tenke når jeg leser! Lyspære

Jeg må være lur detektiv! Jeg må tenke fremover når jeg leser! Svarte solbriller

Jeg må lese og huske! Jeg må lukke øynene og se bildene i hodet! Lekekamera

Forsto jeg dette? Forsto jeg ordene og hva det handlet om? Spørsmålstegn av isopor

Jeg må studere det jeg ikke forsto. Jeg må lese nærmere! Forstørrelsesglass

Jeg må trykke tilbake. Jeg må lese på nytt! Fjernkontroll

Jeg må spørre andre når jeg fortsatt ikke forstår. Hvem vet? Ugle

Veiledet lesing og Kunnskapsløftet Vektlegger grunnleggende ferdigheter Variasjon i litteratur og tekstsjangrer Bevisst bruk av lese- og læringsstrategier Settes av tid til lesing, refleksjon og kommunikasjon Kunne forholde seg analytisk og kritisk til tekst

Kompetansemål i Kunnskapsløftet Etter 2. trinn (LUS 10): Bruke enkle strategier for leseforståelse og reflektere over leste tekster Etter 4. trinn (LUS 15): Lese barnelitteratur og fagtekster for barn med flyt, sammenheng og forståelse for innholdet Beherske et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke kunnskap, erfaring, opplevelser, føleleser og egne meninger Gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder Vurdere og sammenlikne egne og andres tekster

Etter 7. trinn (LUS 18a) Lese lengre norske og oversatte skjønnlitterære tekster, barnelitteratur og sakprosatekster på bokmål og nynorsk og uttrykke forståelse og leseopplevelser Bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst i ulikt tempo Referere og oppsummere tekster Presentere egne leseerfaringer fra skjønnlitteratur og fagbøker skriftlig og muntlig

Fra Læringsplakaten: Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre Stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenking Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter

LUS-trappa

Forslag til faglitteratur Bråten, Ivar 2002: Vygotsky i pedagogikken. Cappelen Akademisk Forlag Allard, Rudqvist og Sundbald 2006: Den nye LUS-boken. En bok om leseutvikling. CappelenAkademisk Forlag Engen og Kulbrandstad 2004: Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Gyldendal Akademisk Forlag Forsterket tilpasset opplæring. Ressursperm for Grunnskolen. Utdanningsetaten Oslo Kommune 2006 Frost, Jørgen 2004: Prinsipper for god lese-opplæring. Innføring i den første lese- og skriveopplæring. Cappelen Akademisk Forlag Kulbrandstad, L. I. 2003: Lesing i utvikling. Fagbokforlaget, Landslaget for norskundervisning Selj, Ryen og Lindberg 2004: Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning. Cappelen Akademisk Forlag Santa, C. M. 2003: Lære å lære. Stiftelsen Dysleksiforskning Å lese for livet. Barn lærer å lese 2003. Cappelen Akademisk Forlag

Forslag til læremidler i forhold til LUS og veiledet lesing på 1. og 2 Forslag til læremidler i forhold til LUS og veiledet lesing på 1. og 2. trinn Bokslottet. Lese- og skrivestart. Storbøker til felleslesing og småbøker til veiledet lesing. GAN Aschehoug (fra ca. LUS 1 og opp til ca. LUS 6) Damms Leseunivers. Skjønnlitterære småbøker i 11 nivåer og ressursperm for lærere (fra ca. LUS 4 og oppover) Frost og Lønnegård 2000: Språkleker – praktisk del Universitetsforlaget (fra ca. LUS 1 og opp til ca. LUS 10) Lesekassen. GAN Aschehoug (fra ca. LUS 1 og oppover) Simsalabim – vi leser! 2003. Cappelen Forlag. 360 nivågraderte småbøker, 12 storbøker og lærerveiledning (fra ca. LUS 4 og oppover) Simsalabim - vi leser mer! Cappelen Forlag. 120 fakta og fiksjonsbøker og lærerveiledning (fra ca. LUS 10 og oppover) Varierte lettlestbøker i klasserommene og på biblioteket tilpasset LUS innenfor alle LUS-kvalitetene