Overgangsprosjektet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Åsmund Sollien Schau og
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Mestring.
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Den autentiske læringsdialogen
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ELEVMEDVIRKNING.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Bokpresentasjon Bergen
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Nasjonale prøver.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Samarbeid mellom skole og hjem
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Foreldreveiledning i Modum
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Skole- hjem samarbeid.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Utskrift av presentasjonen:

Overgangsprosjektet

Karakterer fra grunnskolen har stor betydning for gjennomføring i vgo

Risikofaktorer i forbindelse med frafall i vgs. Lave karakterer – økt frafall Gutter har det verre enn jenter Barn fra familier med lav utdanning Ikke – etniske nordmenn er overrepresentert. Store forskjeller på studieretninger. Hva skjer med de som ikke fullfører videregående skole?  Dårligere forutsetninger på arbeidsmarkedet Lavere inntekt Høyere arb ledighet Benytter seg oftere av offentlige stønader og trygd Klar sammenheng mellom frafall i videregående skole, sosial ekskludering, kriminalitet, dårlig helse og lave materielle levekår Falck m. fl 2009, i utdanningsspeilet, 2012   Betydelige samfunnsøkonomiske kostnader.

Hva er Ny GIV? Sikre overgangen til videregående skole Både i ungdomsskolen og videregående Hindre «drop-out» Grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier Selvtillit, mestring og motivasjon På u-trinnet: kort og intensiv oppfølging i vårtermin Elevene følges spesielt opp på vidergående

Kjernen i Ny GIV Fange opp de elevene som har et uutnyttet potensiale Nytt syn på skole, læring og seg selv Tilpasset opplæring «Vurdering for læring» Tett relasjon lærer-elev. Liten gruppe – gir andre muligheter. Grunnleggende ferdigheter – ny innfallsvinkel Konkretisering

«Hva er ditt forhold til skolen?» Alle elevene skrev et oppstartsbrev basert på noen spørsmål fra oss. Et av disse var: «Hva er ditt forhold til skolen?»

« det er litt vanskelig å si « det er litt vanskelig å si.. Ser på skolen som et sted med smartinger, alle utenom meg..»

«Trist, umotivert, en får kun vise hva en er dårlig til og ikke hva en er god til..»

«jeg synes det er vanskelig å huske ting og så er jeg veldig lei av skolen generelt..»

«Dårlig. Kom dårlig ut i niende fordi jeg sluttet å bry meg om skolen «Dårlig.. Kom dårlig ut i niende fordi jeg sluttet å bry meg om skolen. MASSE jentekrangler og dårlige venner ++ at det skjedde mye dumt hjemme»

«Jeg har ikke noe særlig bra forhold til skolen fordi jeg ikke liker lærerne..»

«På skolen er det mye som er vanskelig «På skolen er det mye som er vanskelig. Det kan det av og til være hjemme også.»

«jeg hater å få tilbake prøver «jeg hater å få tilbake prøver. Jeg ser de andre sine karakter og vet innerst inne at dette kunne jeg klart like bra..»

«Alt er vanskelig fordi jeg henger etter i alle ting og vi går bare videre hele tiden..»

Ny GIV eleven Ofte mangelfull basiskunnskap Sliter med grunnleggende begrep Begrenset ordforråd Mangler læringsstrategier Mangler «motor» og «kondisjon» Lav selvtillit og dårlig selvbilde Elevene er de svakest presterende elevene på 10. trinn/ Vg1/ Vg2 Felles for elevene er at de mangler motivasjon Har ikke innarbeidet grunnleggende læringsstrategier Mange elever vet rett og slett ikke hvordan de skal løse de ulike arbeidsoppgavene de møter De har ofte mangelfull basiskunnskap og grunnleggende ferdigheter Sliter med grunnleggende begreper Gir lett opp, mangler ”motor” og ”kondisjon” og uttrykker at de kjeder seg Er vant med tilbakemeldinger av typen: ”Skjerp deg litt!” eller ”ta deg sammen! ” Mange har lav selvtillitt og dårlig selvbilde Mange kompenserer med innesluttethet eller med utagerende oppførsel Motivasjonsarbeidet i enkelte klasser på videregående kan være mer omfattende og utfordrende enn i en normal klasse på ungdomstrinnet

Så her var vi… Hvordan nå disse elevene?? Stort fokus på: ansvarliggjøring forventninger mestring relasjon lærer –elev «Den gode samtalen» Lærestrategier Alternative prøveformer

Ny GIV på Kirkevoll Startet med 9 elever, avsluttet med 8 2 lærere – et godt team Fast rom Facebook gruppe Samtale sentralt Godt humør

Dette har fungert for oss Stort fokus på relasjon lærer – elev. Samtale, feed - back fra elev. Korte økter, kjappe oppsummeringer, hele tiden sjekke at alle er med Bruke øktene annerledes. Veilede under «testsituasjon.» sette dem på sporet og hjelpe dem til å få ut alt de kan! Skriveøkter der vi jobber med å bygge tekst sammen. Stillasbygging, modellering fra lærer på det nivået eleven trenger det Mye refleksjon rundt egen læring. Samtale om læringen. Hvordan lærer jeg best? Klare mål, gangbare skritt. http://lesesenteret.uis.no/category.php?categoryID=7451 www.goanimate.com Å tegne for å huske. www.Quizlet.com Alternativer til vanlige algoritmer. Viktig at disse elevene opplever at det er greit å bruke en annen metode. Bl.a. å gange med fingrene, bruke tellebrikker el. base 10 el. annen form for visualisering. Et ess i ermet Brøk domino, brøk kamp, legge tall på tallinjen Algebraspill Mye alternativ metode og konkretisering – MEN, det viser seg at også tradisjonell tavleundervisning fungerte bra.

Takk for oss! Kontaktinfo: Randi Hole, randi.hole@bergen.kommune.no Ingvild Nicolaysen, ingvild.nicolaysen@bergen.kommune.no Begge Kirkevoll skole, Bergen