Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Liten eller ingen utvikling Skolen er ofte en arena hvor disse elevene er tapere Elevene er lei av å IKKE lære = Tungt å gå på skolen!

3 CASE VÅRE LÆRERE: Flere lærere sliter med liten digital kompetanse
Flere lærere har dårlig selvtillit i forhold til bruk av IKT i undervisning Flere lærere kvier seg for å prøve nye veier til læring Flere lærere opplever det som merarbeid å bruke IKT, fordi de bruker like lang tid teknisk som faglig «Alle» lærere oppleves som kjedelige av elevene

4 Viktig at alle kan bruke de verktøyene!
Wordle – Lage ordskyer Lesing og skriving har vært, er, og kommer til å bli de verktøy som brukes mest i skolen. Viktig at alle kan bruke de verktøyene!

5 Ordsky av sangen «yesterday» av Beatles

6 Elever Mange av våre elever sliter med det faglige
De har lese- og skrivevansker De har lese- og skrivevegring De er vant til å mislykkes med skolearbeid De er leie av å IKKE lære Alt dette og mer, gjør at det er tungt å være elev

7 Hva? Sørge for at det betyr noe for elevene å skrive
Gi elevene rettmessig gode tilbakemeldinger - som igjen bidrar til økt motivasjon Sørge for at alle elevene opplever at lesing og skriving er uvurderlige verktøy i livet Bidra til økt digital kompetanse – den 5. basisferdighet

8 Lærere Mange lærere har lav digital kompetanse
De har ikke prioritert å lære det Ressurser, tid, arbeidsmengde o.l. De har prøvd, men mestret det ikke med en gang Faller derfor ofte tilbake til sitt gamle mønster De opplever det som mer krevende enn å gjøre det på «gamlemåten» Viktig at man får «godt betalt» i form av proft resultat

9 Hvordan? Lærer lager ordsky av tekst/sang
Elevene gjetter; Hvilken tekst/sang? Elevene lager ordsky av tekst/sang Lærer gjetter; Hvilken tekst/sang? Elevene lager ordskyer av ulike tekster De andre elevene gjetter hvilken tekst/sang Deretter kan elevene lage ordskyer av eget skrevet materiale/dikt/dagbøker m.m.

10 Ordsky av sangen «Teddybjørnens vise»
Ordsky av «teddybjørnens vise»

11 Hvorfor Wordle? Elever Får skrive om det de ønsker
Morsomt å jobbe med, med farger, fonter og stiler «Forvandler» alle typer skrevet tekst Gir et proft resultat for en liten innsats Gir mestringsfølelse Alt dette ØKER motivasjonen for å lese og skrive

12 Hvorfor Wordle? LÆRERE De fleste lærere i Norsk liker å lese og skrive
Vet forskjeller på tekster Og vet dermed hva man vil ha ut av ordskyen Får mange spennende undervisningsmuligheter Quiz, prøver, presentasjoner, diskusjoner Proft resultat for en liten innsats Utseende bestemmer du selv Bidrar til økt digital kompetanse All digital aktivitet stimulerer Dette mener jeg vil gi en bredere og mer tidsriktig undervisning

13 Ønsket effekt Elever Vekke interessen for å lese og skrive
Skape mestringsfølelse Gi elevene verktøy de liker å jobbe med Skape delingskultur Utvikle digital kompetanse Gjøre noe nytt – utvikle undervisningen SKAPE FLERE FORNØYDE ELEVER

14 Elevenes motivasjon øker
Lage ordskyer av egne tekster Lærerens motivasjon øker Lage oppgaver til elevene Bedre læringsmiljø Lese- og skriveferdigheter øker

15 Ønsket effekt Lærere Utvikle digital kompetanse
Øke variasjon i type undervisning Se ting på nye måter Gi mestringsfølelse Gjøre IKT til et naturlig verktøy å jobbe med Følge med «i tiden» SKAPE FLERE FORNØYDE LÆRERE

16 Oppsummering Når man opplever læring er ikke dette verken kjedelig eller umotiverende. Derimot; dersom man ikke opplever læring blir det både kjedelig og umotiverende. Både lærere og elever må stimuleres til bruk av ulike undervisningsmetoder – Wordle er en av mange Skolen må være en arena for seier, ikke for nederlag!


Laste ned ppt "CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google