Fredag 22. januar 2010 PPU330- Fagdidatikk medier og kommunikasjon Kompendium 2 – Asmyhr, Sperlin og Granerud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Teknologi i klasserommet
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Vurdering for læring.
Fra prøving og feiling til
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kroppsøvingsdidaktikk
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til klasse- foreldrene
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Elevene på Santa Rosa ville bli tatt bilde av.. Skolen hadde tre fine murbygninger bak hverandre.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Impulsuka 2013 Kristiansand
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Didaktiske analysekategorier
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Organisering og arbeidet i kommunene
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mål og læring hos elever
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Klubben for alle.
Status og fremovermelding Fritt oversatt fra Gordon Stobart
«Utviklende læring i matematikk»
Profesjonelle læringsfellesskap
Vurdering og undervisning
Velkommen til Apalløkka
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Fredag 22. januar 2010 PPU330- Fagdidatikk medier og kommunikasjon Kompendium 2 – Asmyhr, Sperlin og Granerud

 K - Konkretiseringsprinsippet  A - Aktiviseringsprinsippet  M – Motiveringsprinsippet  P - Progresjonsprinsippet  V – Variasjonsprinsippet  I - Individualiseringsprinsippet  S – Samarbeidsprinsippet  E - Evalueringsprinsippet

 Gjøre lærestoffet forståelig og håndgripelig gjennom å vise, demonstrere og bruke øvingsbilder.  Hva vil vi oppnå ved å gjennomføre denne oppgaven?  Hvilket utstyr er nødvendig?  Hva kreves av forkunnskaper?  Hva legger du vekt på ved evaluering?

 Ha mest mulig aktivitet på flest mulig  Ideelt sett alle elevene i aktivitet hele tiden  Læreren har en viktig oppgave: å oppmuntre og holde aktiviteten i gang  Hva kan vi gjøre?  La oppgaven være åpen og mangesidig  La oppgaven bestå av flere deler  Gi ekstraoppgaver

 Å arbeide med elevens eget ønske om/vilje til å jobbe  Motivere elevene til å lære selv om stoffet er tungt og kjedelig  Hvordan kan vi oppnå dette?  Lage problemstillinger som interesserer, fascinerer, er aktuelle og spennende

 Å legge opp til en jevn utvikling der vanskeligheten gradvis økes  Naturlig progresjon  Blooms måltaksonomi:  Faktakunnskaper - pugg  Fri gjengivelse – forståelse  Anvendelse  Analyse  Syntese og vurdering

 Å veksle, skifte forandre og avveksle.  Pedagogisk eller didaktisk grunnlag bak variasjonen  I mediefaget har vi mange muligheter

 Å tilpasse aktiviteter, instruksjon, undervisning til den enkelte elevs forutsetninger.  Legge listen passe høyt og på elevens nivå  Forutsetter at oppgavene er mangfoldige og varierte.

 Å fremme samarbeid og fellesskapstenkning  Elevene øve seg sammen og bidra til hverandres fremgang  Sosialisering og samarbeid en naturlig del i mediefaget

 Å vurdere, ”gjøre opp status” for elevens nivå, undervisningens effekt og progresjon.  Kan være en viktig motivasjonsfaktor  Evaluering er vanskelig!