Entreprenørskap i programfag til valg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Entreprenørskap i nye læreplaner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv

Programfag til valg Meløy kommune.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Digital kompetanse i Mat og helse
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
FIRST LEGO League i Molde ?
Karriereveiledning - utfordringene sett fra elevenes ståsted Cathrine Karlson Politisk nestleder i Elevorganisasjonen.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Dette er SMART.
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Borre ungdomsskole
UTDANNINGSVALG.
Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV)
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Karriereveiledning i grupper
Slåtthaug ungdomsskole
JOBBSKYGGING.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Karriereveildningsarbeid ved Hemnes sentralskole.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Markedsføring.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Nå er de revidert!.
Utskrift av presentasjonen:

Entreprenørskap i programfag til valg Haugesund 12.mars Catrine Utne Pettersen Daglig leder Ungt Entreprenørskap Rogaland

Læreplaner i Kunnskapsløftet 06 Generell del Læringsplakaten Fagplanene = Formål for faget Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål

Generell del ”Opplæringen skal kvalifisere for produktiv innsats i dagens næringsliv, og gi grunnlag for senere i livet å kunne gå inn i yrker som ennå ikke er skapt…. Opplæringen må gi adgang til dagens arbeids- og samfunnsliv, og kyndighet til å mestre skiftende omgivelser og en ukjent framtid. Den må derfor tilføre holdninger og kunnskaper som kan vare livet ut, og legge fundamentet for de nye ferdighetene som trengs når samfunnet endres raskt.

Læringsplakaten Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre Simulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet Legge til rette for elevmedvirkning og for at eleven kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og framtidig arbeid Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmetoder Legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæring på en meningsfylt måte.

Grunnleggende ferdigheter LK 06 Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy

Trening i grunnleggende ferdigheter med EB som metode: Å uttrykke seg muntlig: Delta aktivt i kreative prosesser Si sin mening i bedriften Trene til og gjennomføre et jobbintervju Ta del i styremøter i bedriften Ta kontakt med ressurspersoner utenfor skolen Kundebehandling Presentere elevbedriften på messer etc.

Å kunne uttrykke seg skriftlig: Skrive jobbsøknad Skrive cv Formulere forretningsidé Skrive forretningsplan Skrive samarbeidsavtale Utforme markedsundersøkelse Skrive logg Skrive sluttrapport Skrive sluttbrev til andelshavere

Å kunne lese: Finne og lese informasjon på nettet Lese aviser og stillingsannonser Lese fremgangsmåter, oppskrifter og instruksjoner Lese brosjyrer og annet relevant bedriftsmateriell

Å kunne regne: Sette opp budsjett, føre regnskap Prosentregning Varekalkulasjon Regne ut avanse og fortjeneste Faste og variable kostnader Lån og renter Praktisk regning med målenheter i forbindelse med materialforbruk Statistikk, søylediagram Beregne antall/mengde i forhold til markedet

Å kunne bruke digitale verktøy: Skrive cv og søknad i Word Skrive forretningsplan og styringsdokument for elevbedriften Registrere elevbedrift i UE digitalt Lage logo digitalt Systematisere resultatet av markedsundersøkelse Sette opp budsjett og føre regnskap i Excel Lage visittkort Lage brosjyrer

Fagplaner Samfunnsfag Norsk Matematikk Kost og helse Kunst og håndverk Musikk Naturfag PTV

Mat og helse Formål med faget…Praktisk skapende arbeid der en legger vekt på ferdigheter, utprøving og kreativitet er sentralt. Faget gir gode muligheter for samarbeid med fagfolk, mattilsyn og skolehelsetjeneste Hovedområder i faget, Mat og Forbruk…Innenfor hovedområdet inngår entreprenørskap som skapende prosess, fra idé til ferdig produkt Mat og forbruk Utvikle, produsere, gi produktinformasjon og reklame for et produkt Mat og kultur Planlegge og gjennomføre måltid i forbindelse med høytid eller fest og ha en vertskapsrolle

Naturfag Formål med faget Varierte læringsmiljøer som feltarbeid i naturen, eksperimenter i laboratorier og ekskursjoner til museer, vitensentere og bedrifter vil berike opplæringen i naturfag og gi rom for undring, nysgjerrighet og fascinasjon Forskerspiren Planlegge og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarheten til egne hypoteser og velge publiseringsmåte Teknologi og design Ut fra kravspesifikasjoner utvikle produkter som gjør bruk av elektronikk, evaluere designprosessen og vurdere produktenes funksjonalitet og brukervennlighet

Programfag til Valg og entreprenørskap …. En gyllen mulighet!

Harde fakta: 113 (klokke-) timer / 151 skoletimer fordelt på 3 år. Kan periodiseres. 8. - 10. trinn. PTV skal gi/bidra til: Muligheter for valg Erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter Tilpasset opplæring - hver enkelt elevs behov og interesser Økt engasjement Praktisk aktivitet eller fordypning Mulige virkemidler: Hospitering i vgs og/eller lokalt næringsliv, IKT, entreprenørskap Læreplanen Skal angi tydelige kompetansemål Skal utvikles lokalt – samarbeid m lokalt næringsliv, vgs, andre utviklingsaktører

Organisering: PTV kan periodiseres eller legges i bolker. PTV i samarbeid med andre fag, tverrfaglig Frem til våren 2008 kan elevene selv velge om de ønsker karakter i faget.

Formål med faget: gi elevene muligheter for valg, som skal kunne bidra til økt engasjement og bedre forutsetninger for senere utdanningsvalg gi elevene erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike utdanningsprogrammene gi elevene bedre tilpasset opplæring og mulighet for mer praktisk aktivitet eller fordypning

Kompetanse elevene trenger trening i for å gjøre riktige valg: Fagkompetanse- kunnskaper og holdninger til ulike fag kombinert med interesse og entusiasme for faget Arbeidslivskompetanse- levende kunnskap og erfaringer om holdninger, krav og forventninger i arbeidslivet Mulighetskompetanse- kjenne til ulike yrkes- og karriereveier som ulike utdanninger gir Valg kompetanse- trening i å ta valg og stå for konsekvensene Egenkompetanse- kunnskap om egne interesser, ferdigheter og holdninger

Elevbedrift som metode i PTV: EB er basert på learning by doing og gir elevene trening i og erfaring med: Praktisk bruk av elevens fagkompetanse Kreative prosesser tenke nytt Samarbeid med lokalt næringsliv Se mulighetene i eget lokalmiljø Oppdage nye sider/ egenskaper ved seg selv Å ta reelle valg Endrings og handlingskompetanse EB gir et godt grunnlag for: Brobygging til videregående skole Senere jobbing med Ungdomsbedrift

Et praktisk eksempel fra Rakkestad ungdomsskole Et praktisk eksempel fra Rakkestad ungdomsskole. Elevbedrift i Programfag til valg. Forankring: LK06 og lokal læreplan for Programfag til Valg. Trinn: 9. trinn. Timebruk: Tverrfaglig prosjekt med 60 timer (45 min) fra PTV og 20 timer fra fagene norsk, samfunnsfag, matematikk og praktisk estetiske fag. Elevbedrift som metode strekker seg over 20 uker. Teoridel: Et grunnleggende kurs om fasene i ”Elevbedrift som metode”.

Elevbedrift praktisk tilnærming til kompetansemål! Praktisk del: Elevene starter, driver og avvikler elevbedriften med lærer eller andre samarbeidspartnere som veiledere. Samarbeid med lokalt næringsliv: Bedriftsbesøk der elevene lærer hvordan bedriften er bygget opp, om yrkesgrupper og hvordan man søker jobb. Representanter fra det lokale næringslivet foretar intervju av elevene til stillinger i elevbedriftene. Samarbeid med eksterne utviklingsmiljøer: Ungt Entreprenørskap lærer og elevkurs i kreativitet og Elevbedrift NHO partnerskapsavtaler skoler/ lokalt næringsliv Elevbedrift praktisk tilnærming til kompetansemål!

Rakkestad ungdomsskole Gjennom arbeid med elevbedrift lærer våre elever: å bruke kreative prosesser å kunne samarbeide å se muligheter å arbeide selvstendig å ta ansvar å kunne planlegge, evaluere og korrigere å bli løsningsorienterte å utvikle sin endrings- og handlingskompetanse Rakkestad ungdomsskole

Programfag til valg gir muligheter for samarbeid Skrekkvisjonen: Plansjer over bransjer Den enkleste, kjappeste og billigste løsningen Den dårligste løsningen God karriereveiledning: ☺ Prøve i praksis ☺ Snakke med folk i bransjen/faget ☺ Egen time med kompetent rådgiver

Hvordan forberede elevene? Mange muligheter Lokale tilpasninger Virkelighetsnær undervisning Ungt Entreprenørskap – elevbedrifter Forberedt utplassering Prosjekter Mentorer fra næringslivet Treffe yrkesutøvere Gründercamp Case fra bedrifter Sommeruke – prøve yrker Forberedt besøk på yrkesmesse Praksis i bedrift Rådgivning/veiledning Snakke med foreldre, venner Teste seg selv Andre kreative tiltak Skolebesøk på vgs

Programfag til valg Elevbedrifter Ramme for samarbeid skole/bedrift Hospitering i videregående skole Elevbedrifter Ramme for samarbeid skole/bedrift

”Plukkliste” for Programfag til valg Individuell veiledning Interessetester - utg. pkt for samtale Presentasjon av utd. programmer ”Infoteam” Praksis/observasjonsbesøk i relevant bedrift Hospitering i vgs Yrkesmesse i Oslo og Akershus Åpen skole (for å sjekke ”lokalene”) 10.trinn Besøk på vgs / ønsket utdanningsprogram / Presentasjonskurs Utdanningsprogramdag på egen skole. Elevene lager selv. Prosjektarbeid. Evt med presentasjon av yrker (partnerskapsbedrifter + foresatte) Case/prosjektoppgave fra partnerskapsbedrift, knyttet til et fag, fokus på utdanninger og yrker. Gjennomgang skolefag-utdanninger-yrker Praksis i relevant bedrift ”Jobb og økonomi” etc 9.trinn Elevbedrift: Kreative prosesser (Gründercamp, øvelser etc), idéutvikling Jobbsøknad, CV, intervju, ansettelse (evt med P-bedrift) Drift (kjennskap til økonomi, markedsføring, prod., salg, ledelse) Evaluering (utdanninger/yrker) 8.trinn Bedriftsbesøk (observasjonsbesøk) Kartlegge nærmiljø, eget nettverk, styrker, svakheter, interesser Kartlegge yrker og utdannelser ifm skolefagene

PTV og entreprenørskap i praksis Elevbedrift Idéverksteder Jobbskygging Jobb og Økonomi ↓ PTV og entreprenørskap i praksis www.ue.no