8 Skumlesing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
13 Lese fra dataskjerm.
14 Strategier for god lesing
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
16 Repeter for å huske og forstå
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
6 Les ord som bilder.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Effektiv lesing - leseteknikker
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
1 Presentasjonsverktøy In Forelesning
Hvordan skrive en god utredning?
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Prosjekt og forskningsrapport
Mandag 8. November Powerpoint..
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
9 Skanning.
3 Les bedre.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Framtida nå – les og forstå!
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
10 regler for å skrive for web
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Om det å skrive et dokument for en rådmann Økonomiplan, budsjett, årsmelding, eller tertialrapport.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Den andre leseopplæringa LUB
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

8 Skumlesing

8.1 Skumlesing gir oversikt over tekstens oppbygning og innhold Skumlesing eller skumming er å lese og oppfatte deler av teksten. Skumlesing gir en oversikt over tekstens struktur og innhold. er også en effektiv måte å repetere på.

To hovedmåter å skumme på: 8.2 Lese utvalgte deler av teksten 8.3 Skumlese store deler av teksten

8.2 Lese utvalgte deler av teksten Lese omslaget Lese forord og innledning Lese innholdsfortegnelsen Lese stikkordlista Lese overskrifter Lese uthevet tekst Lese definisjoner Se på figurer og les figur- og tabelltekster Lese sammendrag

OPPGAVE 8.1 Skumlese en fagbok ved å lese enkelte deler Ta for deg en fagbok du har lest. Gjør følgende: Forberedelse Bestem deg for hensikten og målene med skumlesingen. Velg hvilke deler av teksten du skal lese og i hvilken rekkefølge. Skumles Les slik du har planlagt i punkt 1. Etterarbeid Tenk etter om du oppnådde det du ville med lesingen. Du kan også repetere hele eller deler av det du skumleste.

8.3 Skumlese store deler av teksten Bla gjennom og fotolese Bruke passende øyebevegelser Fiksere øyet midt på hver linje - midtlinjeteknikken Lese første eller siste setning i hvert avsnitt Bevege blikket hurtigere enn din maksimale lesehastighet Få med deg signalord og nøkkelord

Figur 8.1 Øyebevegelser som passer til skumlesing OPPGAVE 8.4 Øv på øyebevegelser til skumlesing Øv deg på de øyebevegelsene for skumlesing som er vist i figur 8.1. I begynnelsen kan du bruke lesestøtte til å styre blikket. Etter hvert kan du gjøre øvelsen uten støtte.

8.4 Strategi for skumlesing Forberedelsen: Klargjøre hensikt og mål med skumlesingen. Skumlese teksten: Lese hele eller store deler av teksten. Etterarbeidet

8.5 Klargjør hensikt og mål med skumlesingen For å kunne skumlese effektivt, må du vite hva du er ute etter. Du kan ha en eller flere av følgende hensikter og mål med å skumlese en tekst: Finne ut hva teksten handler om Vurdere teksten Få oversikt over bokas struktur Få oversikt over tekstens innhold Merke deg viktige deler av teksten eller emner Repetere tekst du tidligere har lest

8.6 Etterarbeidet Gjenkalle innholdet Stille spørsmål Lese teksten grundigere

8.7 Tren på skumlesing For å bli dyktig til å skumlese må du trene. Prøv de ulike teknikkene med forskjellige tekster og med forskjellig hensikt og mål. Du har god anledning til å trene på skumlesing når du leser til daglig. Du kan skumlese før eller etter at du har lest noe på vanlig måte. Det tar ikke mye tid, og du får mer ut av lesingen.

OPPGAVE 8.8 Skumles en fagbok du ikke har lest Bruk en fagbok du ikke har lest. Gjør oppgaven slik: Forberedelse - Klargjør hensikt og mål med skumlesingen. Skumles - Les informasjonen på baksiden og eventuelt innsiden av omslaget. - Les raskt gjennom innholdsfortegnelsen. - Les raskt gjennom stikkordlista bak i boka (hvis boka har stikkordliste). - Bla raskt gjennom boka og se 1 sekund på hver side (fotolesing). - Bla gjennom boka og les overskrifter så fort du kan. - Bla gjennom boka en gang til og les uthevet tekst, figurtekster og tabeller. Les dem så hurtig du kan samtidig som du får med deg alle ordene. Du trenger ikke å forstå innholdet. - Skumles så boka fra begynnelsen til slutt. Bruk 2-5 sekunder per side. Bruk de øyebevegelsene som er vist i figur 8.1. Varier dem slik at du bruker én øyebevegelse på et kapittel, en annen på neste osv. Etterarbeid - Tenk etter hva du husker av hva du har lest. - Gå videre med boka slik du vil. Finn ut hva du skal lese, når og hvordan. Kan du bruke denne framgangsmåten som utgangspunkt for bøker du skal lese?