Opplæring av minoritetsspråklige elever

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Samiskopplæring i Nordland
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Samarbeid mellom skole og hjem
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Lokal arbeidstidsavtale
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til et nytt skoleår!
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Kompetanse for mangfold
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring av minoritetsspråklige elever "Vi løfter i flokk" minoritetsspråklige elever Kunnskapsløftet og minoritets-språklige Sammen om eleven Hva kjennetegner en flerkulturell skole. Hvordan få til et godt læringsresultat. Tilpasset lære-plan i norsk/ norsk 2 for Praktiske eks. og metodiske tips fra Kr.sand kommune. Bjørn Kristiansen, Pedagogisk Senter, Kristiansand .

Minoritetsspråklige elever er nå på vei til å bli en ordinær del av elevmassen i den norske grunnskolen. Å være lærer i norsk skole betyr at en også må ta ansvar for disse elevene. Jeg vil påstå at opplæringen av denne elevgruppa hører til en av de viktigste men også vanskeligste oppgavene i skolen. Svært store forskjeller mellom min. spr. elever Eks en fra Somalia og en fra Tjetjenia Elevene

Viktige grupper innenfor minoritetsspråklige elever 1.Nyankomne elever til landet, spesielt de fra ca. 12 år 2.Barnealfabeter (Over 10 år) 3.Elever med alvorlige traumer 4.Barn i asylsøkerfamilier 5.Elever med lærevansker o.l. 6.Andre

Antall minoritetsspråklige elever i noen fylker og to byer I Kristiansand kommune er det pr. 1/10-2005 (GSI) 918(918) elever fra språklige minoriteter som får særskilt norskopplæring. Dette er 8,5% av totalt elevtall i kommunen. 579 (618)elever har tospråklig fagopplæring. I skoleåret 2005/6 er det ingen i kommunen som får morsmålsopplæring. (2004/5:303) Det er flere enn 8,5% minoritetsspråklige i skolen, men det er bare dem som får særskilt norsk som registreres. Det er elever fra over 30 nasjoner med over 40 språk. Skolene har fra noen få elever opp til over 50% elever med annen språklig bakgrunn.

Diverse uttrykk fra området F- elev: ”Fremmedspråklig elev”. Brukes fortsatt. F- timer: Eldre, innarbeidet uttrykk for timer til særskilt norsk. M-timer kunne vært et bra alternativ. Særskilt norsk: Overordnet samlebegrep for ekstra norskopplæring for min.spr. elever. Tospråklig fagopplæring: Fag der en bruker både morsmål og norsk. Brukes mye i forbindelse med emne/tema/begrepsopplæring. Morsmålsopplæring: Fag der en bruker bare morsmålet. Legges til etter skoletid. ……………………………

Vi løfter i flokk Hjelperne Utenom elevene; hva er viktigst i opplæringen av elevene? Deg selv, din personlighet mv kombinert med dine kunnskaper og erfaringer? I samarbeid med andre lærere blir dette et enda kraftigere verktøy! Sammen om eleven

Reglene § 2-1. Rett og plikt til grunnskoleopplæring ………...Retten til grunnskoleopplæring gjeld når det er sannsynleg at barnet skal vere i Noreg i meir enn tre månader. Plikta til grunnskoleopplæring byrjar når opphaldet har vart i tre månader. Departementet kan i særlege tilfelle frita elevar frå denne plikta. …  § 2-8. Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar. Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved.

Pengene A. Barn av flyktninger og personer på humanitært grunnlag og alle andre som ikke er asylsøkere: 1. Ordinære overføringer til skole/skoleverk«Storsekken» Elevene nevnt over har sin del her også! 2. Disse elever har i tillegg et ekstra øremerket tilskudd fra staten som skal knyttes til særskilt norsk- og tospråklig fag/morsmålsopplæring. 3. Snitt til særskilt norskopplæring pr. elev: 1,26 uketimer Snitt til morsmålsfagene pr. elev: 1,02 uketimer 4. Kommunen må toppfinansiere timene. B. Barn i asylmottak Fast sats pr. måned fra staten; Ca. 5.500 kr.

Tilpasset bruk av pengene Kommunen tilpasser fordelingen av ressurser til særskilt norsk mellom skolene. Dette gjøres bl.a. for å øke ressursene mot: - elever som trenger det mest - elever som er ”alene” på en skole Men alle som har fått enkeltvedtak, skal ha et tilbud. Tilpasningen gjøres ved hovedtildeling av ressurser i mars/april med justering i juni. Grunnet mye flytting om sommeren, bør noen timer ”lagres sentralt” for utdeling i august/ september! Det samme som over kan gjøres i morsmålsfagene.

Krisepenger Tilgjengelig hele skoleåret Nye elever som kommer  Små og større kriser  Penger fra reserven deles ut som pengebeløp til skolene  Morsmålsfagene har en reservepott ved skolestart

Hva er det viktigste verktøyet i opplæringen?

Etter som året går

Kontroll Timer som faktisk brukes til særskilt norskopplæring og tospråklig fag/morsmålsopplæring skal telles ved alle skoler 1/10. Antall elever (med navn) ved skolene som får slik undervisning skal også telles. Telling av minoritetsspråklige også 2/5!

Spesialundervisning Minoritetsspråklige elever kommer som andre elever også under reglene for spesialundervisning.  Det bør være et klart skille (”Et forheng”) mellom «F- timer» og ”S- timer”

Nettverk, helhetstenkning og samarbeid Tverretatlig arbeid! Nettverk, helhetstenkning og samarbeid TPO-gruppa» ved Kosvik skole Spes.ped teamleder Sosiallærer Hver skole har sin Noa- kontakt.   Navnet «Noa» kommer av Norsk som andrespråk. Vi møtes til Noa-treff ca. 4 ganger i året. Det har vært egen kursrekke for ”Noa-lærere/morsmålslærere, både i skoleåret 2004/5 og 2005/6. Se katalogen. Det er to ”Fokusskoler” i kommunen; Vågsbygd og Karl J.M. Disse har kontakt med NAFO. Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring Noa- kontaktlærer har 1- 3 u/t til sitt arbeid. Dette tas fra ordinær overføring til skolen! «TPO-gruppa» ved Kosvik skole Spes.ped teamleder Sosiallærer

Punkter som kan være med å gi et godt læringsresultat: 1 Kommunenivå Området prioriteres i alle etater i kommunen. Riktige personer velges til å jobbe med feltet. Det tverretatlige understrekes. Kommunen bruker penger de får fra staten + mer innnenfor området B. Skolenivå Sterkt lederskap. Skolens ledelse har en effektiv strategi, som gjennomføres i hele skolen

Punkter som kan være med å gi et godt læringsresultat: 2 C. Krav til /utvelging av lærere som skal arbeide i fagfeltet De må være interesserte og positive til fagområdet. Lærerne må være godt kvalifiserte. 3. Overskudd, kraft og pågangsmot er viktig. 4. Lærere til denne opplæringen tas senest ut på våren i forbindelse med neste skoleår. Ikke i siste liten i august ! Ikke bytte lærere på området hvert år. En må bygge opp en kjerne av lærere på området, skole/kommunenivå. 

Punkter som kan være med å gi et godt læringsresultat: 3 C. Elever og foreldre Høye forventninger til elevene fra både lærere og foreldre. Økende medvirkning og deltakelse fra elev etter alder og tid i Norge. Aktivt samarbeid med foreldrene ………..

Punkter som kan være med å gi et godt læringsresultat: 4 D.Trekantsamarbeidet mellom klassestyrer, norsklærer og morsmålslærere For å sikre en god opplæring med utgangspunkt i elevens behov og det som klassen/gruppa arbeider med. Viktig ved systematisk begrepsopplæring. 3. ………

Punkter som kan være med å gi et godt læringsresultat: 5 E. Effektive opplæringsøkter. Organisering; noe ”ute” og noe ”inne”. God planlegging, kort og lang sikt. Følge didaktiske og metodiske grunnregler. Ta hensyn til det spesielle ved andrespråksopplæring. Trekantsamarbeidet. Systematisk begrepsopplæring. Tilgang på konkreter og andre læremidler. Eget ”Noa- rom”/krok. ……..

Fra forskning og kunnskap om området Man lærer et språk ved å bruke det i naturlige ekte kommunikasjon (Eks. Manne 1990). Språk læres gjennom å bli brukt (Baker 1996). Det er viktig at de minoritetsspråklige elevene samhandler både med jevnaldringer og med voksne.(Hauge 2004) Konsekvenser for organiseringa?

Inne eller ute av klassen? Opplæring i mindre grupper i norsk som andrespråk gir elevene langt større muligheter til språklig aktiv samhandling. (Haarklau 1994,1999 ref i Lindberg og Selj 2004) An-Magritt Hauge …Minoritetsspråklige elever med dårlig norskkompetanse trenger imidlertid å få særskilt tilrettelegging i egne grupper i deler av skoletida….. (S. 33 Den felleskulturelle skolen, 2004.) Argumenter for inne eller ute: Inne: Ute:

Tospråklig opplæring Tospråklig opplæring i minst 4- 5 år med vel kvalifiserte lærere er et viktig tiltak for å forbedre elevenes muligheter til å gjøre skolekarriere. (Cummins 1994, Collier 2001) (Side 15) Anders Bakken (2003) fant at elever som har morsmålsopplæring gjennom hele grunnskolen, fikk bedre karakterer ved avsluttende eksamen på ungdomsskolen enn elever som ikke hadde fått slik opplæring. (Side 45) Konsekvenser for organiseringa?

Opplæringen i særskilt norsk må tilrettelegges slik at: Fra Hauge 2004 Elevene får gode muligheter til å samtale De må få begreps/ordforrådstrening.(Elevene bør ha 6000-10000 for å nyttiggjøre seg begynneropplæringen.(Inkl. lese- skriveopplæring) Elevene får uttaletrening Elevene får møte formsiden/grammatiske strukturere Elevene får oppleve språksosiale regler Elevene møter metaforer og bilder. (Stange hodet i veggen) Elevene får mulighet til å utvikle førforståelse før de forventes å kunne forstå innholdet i en tekst. Særskilt norsk

Innhold i en time med særskilt norsk

Jeg kan sende et samlehefte i posten til dere

Tospråklig fagopplæring, særskilt norskopplæring og morsmålsopplæring Forrett: Tospråklig fagopplæring Hovedrett: Særskilt norskopplæring Morsmålsopplæring Dessert: En kraftpakke!

Treffpunkt for norsklærer/kontaktlærer og morsmålslærere Noahylle/noakrok /noa-rom eller ”Internasjonalt rom” Tospråklig fagopplæring

Digital kommunikasjon/ treffpunkt/baser E- post Ukeplaner o.l. til morsmålslærere. Skolens/trinnets hjemmeside Års- og ukeplaner o.l. Mal og base for ukeplaner i Exel. Mobiltelefon Tekstmelding mellom morsmålslærer/elev/skole? ………

Arbeidsplan 5.trinn Bruk laserpil å peke med Morsmålslærer har skriftlig kontakt via norsklærer/kontaktlærer via egen hylle. De prøver å veksle noen ord annenhver torsdag. Morsmålsgruppa har 3 elever. 2.De har to timer i uka med tospråklig fagopplæring med morsmålslærer. 3.Hver torsdag ligger neste ukeplan/tema o.l. i hylla til morsmålslærer. Han forbereder seg litt etter timen på torsdag, noe hjemme og resten på tirsdag. 3.Det er egen rubrikk med beskjeder til morsmålslærer. 4.Morsmålslærer gir beskjeder tilbake.

Ukeplan 3.kl. Hva skal vi gjøre her?

Arbeidsplan for 10. Trinn Navn: Ahmed Eksempel For Ahmed, norsklærer og morsmålslærer For Ahmed, norsklærer og morsmålslærer Finner du noen holdepunkter her for særskilt norskopplæring Og tospråklig fagopplæring?

System og planlegging! Eksempel

Arbeidsark Velg emne, og finn bilde på sol.no Sett bildet øverst på tabellarket. Høst Ord Farger Setninger Eksempel Fortelling

Læremidler 1. - 4. årstrinn OK Bruke vanlige læremidler. 5. - 7. årstrinn Brukbart Bruke vanlige, lage litt selv. 8. - 10. årstrinn Dårlig for nyankomne Lage mye selv.

Den flerkulturelle skolen er synlig som en rød tråd i L-97 Blant annet i ”Generell del” som tas videre med i Kunnskapsløftet

Kunnskapsløftet og minoritetsspråklige elever Det flerkulturelle, de minoritetsspråklige og arbeid for disse er er i Kunnskapsløftet synliggjort bl.a. i : ”Generell del” som er tatt med fra L-97. Ny læreplan for ”Norsk som andrespråk” I ulike andre fagplaner (KRL, samfunnsfag?..) 4. Likeverdig utdanning i praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2004–2009 (Under revidering) 5. ……..

Viktige punkter fra ny plan for ”Norsk som andrespråk” Formål med faget Faget norsk som andrespråk skal gi elevene nødvendige ferdigheter for at norsk kan brukes som opplæringsspråk i alle skolefagene. Hensikten er at elevene skal få det samme utbytte av opplæringen som elever med norsk som morsmål. Når dette målet er nådd, skal elevene gå over til læreplanen i norsk. (…..)  (…) De skal støttes i å videreutvikle og holde fast ved sitt eget morsmål og slik utvikle kompetanse og trygg identitet som tospråklige. De skal få hjelp til å utvikle gode læringsstrategier og aktivt utnytte et sammenlignende perspektiv på norsk språk og morsmålet. (…) ------- (…)Å kunne uttrykke seg skriftlig i norsk som andrespråk er et ansvarsområde i faget. Noen elever får den første skriveopplæringen på morsmålet, mens andre elever vil få den grunnleggende skriveopplæringen i norsk som andrespråk. (…)  (…)Å kunne lese i norsk som andrespråk er også et ansvarsområde i faget. Noen elever får den første leseopplæringen på morsmålet, mens andre elever vil få den grunnleggende leseopplæringen i norsk som andrespråk. (…)

Felles lokal læreplan i norsk for alle elever Skoleeier kan avgjøre om min.spr. elever i kommunen skal følge ”Norsk som andrespråk” eller ”vanlig” norskplan. I Oslo har en alt en felles norskplan. I Kristiansand skal antakelig min.spr. elever også følge ”vanlig” norskplan. Viktige punkter fra planen ”Norsk som andrespråk” føyes da sammen med planen for ”vanlig” norsk til en lokal læreplan. Eksempel fra lokal norskplan

Hva kjennetegner en flerkulturell skole? *…………………..

Foreldre/hjem/ skole Morsmålslærer er sentral Uformell kontakt. De små kontaktpunkter ved følging/henting av barn m.v. Konferanser, samtaler med foreldrepar. Hyppige, med tolk! Møter med alle foreldre i språkgruppa Skole eller kommunenivå. Morsmålslærer /elever med. Møter med flere minoritetsspråklige grupper samtidig. Skole eller kommunenivå. F.eks.: «4 i hver sin krok». Morsmålslærere med. Ordinært klasse/storforeldremøte på skolen. Morsmålslærere med. Skriftlig kommunikasjon. Bygge opp en stamme av standardbrev. Morsmålslærere er sentrale. Samarbeid i regionen.

Viktige utfordringer framover Utnytte Kunnskapsløftet i arbeidet med området. 2. Nye arbeidsformer mv. i skolen Holdningsarbeid ovenfor ansatte og foreldre. Hva hvis øremerkede penger faller bort? ……. Ta gjerne kontakt med meg. Tlf. 38075200 bjorn.kristiansen@kristiansand.kommune.no

Noe å tenke på…. Hvis vi så verden som et sted hvor der kun var en landsby med presis 100 mennesker, ville den se ut ca. sånn. Hvis man ser på verden ut fra et slikt kompakt synspunkt, blir behovet for aksept, forståelse og utdannelse plutselig mer tydelig. Der vil være: 57 asiatere 21 europeere 14 fra Amerika, både nord og sør 8 afrikanere 52 kvinner og 48 menn 70 ville være ikke hvite, 30 ville være hvite 70 ville være ikke kristne, 30 ville være kristne 89 ville være heteroseksuelle, 11 vil være homoseksuelle 6 ville ha 59% av verdens rikdom- og alle 6 ville være fra USA 80 ville ikke bo i et hus 70 ville ikke vært i stand til å lese 1 ville være nær inn på døden; 1 ville være nær inn på fødsel. 1 (ja, kun1) ville ha en utdannelse ut over grunnskolen 1 ville eie en PC