IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering for læring.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring i Fysikk 1
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Sagt om utdanning….
Velkommen til foreldremøte!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012

Hvorfor slik satsing på vurdering? Forskning viser at Det er for mye taus kunnskap blant lærere – hvorfor kar. 4? Mye ensomt arbeid blant lærere – privatpraktiserende… Vurderingspraksisen bedres – men systematikken mangler. I klasserommet: for stort fokus på aktivitet – framfor læring. Elever ser lite hensikt og sammenheng i fagene. Elever utfordres for lite til å gå i dybden. Vurdering er noe elever ikke deltar i, men utsettes for – etterpå. Tilbakemeldingene til elevene er for utydelige. Lærerne bruker lite elevenes tilbakemeldinger til justering av egen undervisning. For lite sammenheng mellom skole og læretid i yrkesfag Internasjonal forskning hevder at VfL øker læring

Vurdering for Læring – Nasjonal satsing 4-årig satsing i regi av Utdanningsdirektoratet Fordelt på 4 puljer i perioden 2010 – 2014. Pulje 2 for videregående opplæring – fra 2011 til juni 2012. Udir ga drahjelp til skoleeierne i ca 16 mndr. Nettstedet: Vurdering for læring på Udir – Vurdering. Her finner du foredrag, videoer m.m Udirs føringer for satsingen VfL: Utgangspunkt i de 4 vurderingsprinsipper Organiseres som lærende nettverk ellers stor frihet…

VfL handler om underveisvurdering Den praksisen i klasserommet som gir økt læring! Det ble anbefalt: Vurdering for læring integreres i den daglige undervisningen - ikke først opplæringsperiode og deretter vurdering isolert. Fra kontroll til læring! Utvikle gode teknikker og systemer – med og uten data - og varig praksisendring – for den enkelte lærer / skole og i hele fylket. Økt bevissthet om praksis og økt kompetanse utvikler vurderingskulturen – slik gjør vi det hos oss! Ta tid til refleksjon rundt praksis – i fellesskap. med utgangspunkt i de 4 vurderingsprinsippene!

4 prinsipper for god underveisvurdering Elevene lærer best når de: forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen får råd om hvordan de kan forbedre seg er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling

1. Elevene lærer best når de forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem Eleven må se hensikten og helheten i faget Ta utgangspunkt i elevens bakgrunnskunnskap Sjekk ut elevens forståelse – felles begrepsforståelse Læreren må tilpasse sin undervisning… Konkretisering av læreplaner må ligge i botn. Lag gode planer for det som skal læres – for ulike tidsspenn. Lag vurderingskriterier – hva som kreves i faget / av oppgaven – helst sammen med elevene. God utvikling: nå former læreren prøven i hodet underveis i hodet – før ble prøven laget til slutt – ny bevissthet!

2. Elevene lærer best når de får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen Tilbakemeldinger er viktigste effekt for læring! Si hva som er bra og hvorfor! Fokuser på kompetansen - framfor aktiviteten til eleven. Vente litt med karakteren? - karakteren kan stenge for resten av tilbakemeldingen. Muntlig, skriftlig, digitalt – smarte og sikre løsninger som gir god dokumentasjon og holder juridisk! Tidlige tilbakemeldinger – underveis – sikrer læring. Unyttig kun å gi lenge etterpå! Tenk når du lager oppgaver: hva vil jeg måle / vurdere? Hva skal elevene lære av dette? God utvikling: nå former læreren prøven i hodet underveis i hodet – før ble prøven laget til slutt – ny bevissthet!

3. Elevene lærer best når de får råd om hvordan de kan forbedre seg Fokus på forbedring! 3 spørsmål som avgjør effektiv fremovermelding: Hva er målet? Hvordan står eleven i forhold til målet? Hva må eleven gjøre for å komme videre? Bruk fremovermelding til å justere elevens egen innsats – gi nye målutfordringer!

4. Elevene lærer best når de er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling Det vanskeligste prinsippet for læreren? Forskning bekrefter dette. Legg opp til aktiv og sosial læring ved bruk av logg og sosiale medier…. god dialog i klasserommet – lærerens spørsmålstilling under utvikling? Få tak i hvordan elevene tenker, utnytt gale svar, få alle elevene med.. Ved elevens egenvurdering – ta alltid utgangspunkt i mål og kriterier. La også elevene få vurdere hverandre – kameratvurdering. Husk å lage gode spilleregler – ikke tillat trynefaktorer… Selvregulert læring – stimuleres av kommunikasjonen elev-lærer og elev-elev.

Rogalands deltakelse i vurdering for Læring 5 skoler – noen lærere og avdelingsledere fra 2 studieforberedende: St. Olav Strand vgs 3 yrkesskoler Haugaland vgs Karmsund vgs Åkrehamn vgs 4 lærebedrifter – instruktører og ledere fra Opplæringskontoret for teknologifag Opplæringskontoret for elektrofag Opplæringskontoret for bygg og anleggsfag Karmøy kommune, Helse- og sosialfag I yrkesfag bygges gruppene på tvers av skoler og bedrifter – eksisterende nettverkssamarbeid rundt fag.

2. Føring fra Udir for VfL: jobbe i nettverk Lærende nettverk krever: Deltakelse og forpliktelse – alle må gjøre noe Holde fokus – men våge å være i det uferdige, tid til refleksjon Gode relasjoner – trygghet til å dele God ledelse – sikre at alle deltar og sikre framdrift Dialogkonferanser – underveis i prosessen - struktur: Ny teori – plenum Refleksjon over teori / problemstillinger – mixgrupper Fortellinger fra praksis – plenum Tid til videre jobbing – i egne grupper

Skjer det noe – som får betydning for praksis – og som kan spres til andre? Erfaringer skal spres via fagnettverk. Retningslinjer for vurdering i Rogaland fylkeskommune Gir felles retningslinjer for vurdering Gi konkrete råd for god vurdering ut fra de 4 prinsippene Har lenker til forskriftens paragrafer Er lagt på Itslearning – RFK info ansatte Rogalandsmetoden for helhetlig fag- og yrkesopplæring – HfY Anne Karine Bakkevig orienterer!