Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Melding til Stortinget…
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Vurdering for læring.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Hvordan bruke vurdering som del av tidlig innsats
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Velkommen til et nytt skoleår!
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Ungdomstrinn i utvikling
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
VURDERING FOR LÆRING I ULSTEIN KOMMUNE Sjøborg
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Nasjonale prøver Sandved skole
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille Nasjonal satsing på vurdering for læring (VFL) Prøvefeltet og VFL Endringer høsten 2012 Nytt analyseverktøy Nye veiledninger og ressurser

Nasjonal satsing - vurdering for læring 4-årig nasjonal satsing (2010 - 2014) 170 skoleeiere fordelt på alle landets fylker Oppfølging av prosjekt Bedre vurderingspraksis (2007-2009). Inspirert av internasjonal forskning og satsinger Overordnet målsetting: Å videreutvikle en vurderingskultur og en vurderingspraksis som har læring som mål Fokus på underveisvurdering Les mer om satsingen her: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/VFL-skoler/ 4 puljer – kommuner fra alle fylker (både gr. skoler og vgs og lærebedrifter) blir invitert til å delta. Mange spørsmål og problemstillinger vil sikkert dukke opp. Det er viktig å tenke at det arbeidet dere gjør vil bli viktig for dem som kommer i senere puljer! Målet med satsingen er en varig praksisendring i vurderingsfeltet på din skole. Det er noe av det vi skal snakke om i dag. Hvordan dere kan komme i gang og hvordan dere kan jobbe med vurderingspraksis og hvordan dere kan utvikle arbeidet etter at satsingen er avsluttet. Hensikten er å gå fra en summativ vurderingskultur til en formativ. Varig endring. I satsingen reflekterer deltakerne over egen vurderingspraksis, deler erfaringer med andre i ”lærende nettverk” og utforsker nye måter å vurdere på.

Fire prinsipper Eleven/lærlingen skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem Eleven/lærlingen skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen Eleven/lærlingen skal få råd om hvordan de kan forbedre seg Eleven/lærlingen skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling Disse 4 prinsippene er grunnleggende i underveisvurdering. Og alle skoler og lærere jobber med disse prinsippene – handler om å videreutvikle praksisen dere har på disse områdene. Og for å vite hva dere trenger å videreutvikle, må dere først reflektere over og diskutere hvordan dere ved deres skole vurderer elevene i dag. Hva er våre sterke og svake sider? Vet elevene hos oss hva de skal lære, dvs målene? Hvordan involverer vi elevene i vurderingen av eget arbeid, er det noe der vi ønsker å bli bedre på? Egenvurdering. Elevene skal være aktive i egen læringsprosess elevene får en aktiv rolle,

Deltagerne arbeider i lærende nettverk Nettverk som arbeidsform handler om å etablere strukturer og arbeidsformer lokalt som bidrar til endring og videreutvikling av vurderingspraksis. Til film: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Eksempler-fra-praksis/Film-12 Harstad/ Se alle underveisvurderingsprinsippene i sammenheng Skoleeiers og rektors oppfølging- faglig pådrivere Tydelige roller og ansvarsfordeling Ressursperson som har kontakt med lærere og ledelse Tid og midler Samlinger i Utdanningsdirektoratet Nettsiden Nettverk, felles skolering, fagmiljø Ansvarliggjøring av alle deltakerne

Prøvefeltet og VFL Økt fokus på læreres bruk av prøveresultater som del av underveisvurdering. Nasjonale prøvers pedagogiske funksjon løftes frem i større grad en tidligere. Kartleggingsprøvene skal revideres og veiledningene forbedres Udir jobber med å utvikle karakter - og læringsstøttende prøver som redskap for lærer (prøvebank). Fortelle litt om status prøvefeltet. Hvilke prøver har vi, hvilke prøver kommer. Hva skal forbedres og fornyes. Understreke at vi jobber med kommunisere til sektoren at prøvene er verktøy og hjelp til arbeidet med underveisvurdering

Prøveoversikt Les mer om vurdering og prøver her: http://www.udir.no/Vurdering/

Endringer høst 2012 Nytt analyseverktøy - Resultatene på gruppenivå synliggjøres raskere Lærer får mer informasjon om oppgavene enn tidligere Nye veiledninger med tips til oppfølging som knyttes tettere til vurdering for læring Flere ressurser til lærere Prøvefeltet skal knyttes tettere til vurdering for læring

Analyseverktøy Her forklares tabellen for lesing, men vises til regning også. 15% er grensen for fargekodene satt til. NB: Vise til en oppgave av gangen. Forklare nøye Det forklares at det kun gis en oversikt over resultater på gruppenivå knyttet til de ulike oppgavene. Vi velger å gi resultater på gruppenivå da det gir oss mer solide resultater enn på individnivå. NB: Snakke mer om regning: tall, måling statistikk

Her forklares de ulike kolonnene og tabellen i sin helhet

Fortelle om at vi publiserer de foreløpige mestriningsnivåene og bakgrunnen for det

Her får lærer oversikt egen gruppes resultater sammenlignet med nasjonalt nivå. I regning får lærer også en oversikt over hvordan gruppen gjør det innenfor de ulike hovedområdene: tall, måling og statistikk

Lærerveiledninger Veiledningene er mer brukervennlige og praksisnære. Følger samme mal og struktureres etter «før», «under» og «etter» prøvegjennomføringen. «Etter»-delen inneholder praktiske tips og knyttes til vurdering for læring Refleksjonsspørsmål til hver del Oversikt over skoleledelsens ansvar Til veiledningene: http://www.udir.no/Vurdering/Nasjonale-prover/Innhold-NP/Retningslinjer/Larerveiledninger-til-nasjonale-prover-2012/ Utdanningsdirektoratet vil engasjere lærere til å gi tilbakemeldinger på veiledningene og regnearket.

Her forklares litt av innholdet i brosjyren Her forklares litt av innholdet i brosjyren. Det at veiledningene knyttes til de fire prinsippene osv. Til brosjyre: http://www.udir.no/Vurdering/Nasjonale-prover/Innhold-NP/Brosjyre-til-larere-om-nasjonale-prover/

Nye filmer om nasjonale prøver fra ungdomstrinnet Vi følger lærere og elever på ungdomstrinnet i oppfølgingen av resultatene fra NP og i arbeidet med lesing og regning som grunnleggende ferdigheter. (Fjaler ungdomsskole, Sogn og Fjordane og Hovseter skole i Oslo) Ungdomstrinn i utvikling: http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/

Nettstedet vurdering for læring En del endringer har blitt gjort ved skolestart. Her linkes prøvefeltet inn og vi knytter VFL til andre satsinger Til nettstedet: http://www.udir.no/vfl

Tegn til endring i norske klasserom? Nordlandsforskning 2012 Sluttrapport om sammenhengen mellom undervisning og læring NIFU og ILS 2012 Sluttrapport om forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen (FIRE) NIFU 2012 Spørsmål til Skole-Norge våren 2012 Udir’s spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere www.udir.no/Tilstand/Forskning Skolene har fått bedre vurderingspraksis Skoleeierne har blitt mer aktive pådrivere for vurderingsarbeid i skolen Økt oppmerksomhet og bevissthet rundt læreplanarbeid. Lærere setter tydelige mål for undervisningen Vurdering for læring trekkes frem som godt eksempel på vellykket statlig strategi (bruk av nettverk og via skoleeier). Lærerne er positive til underveisvurdering Elevene er bevisst hva de skal lære og hva de har lært. Betydningen lærernes vurderingspraksis vektlegges i skolen UTFORDRINGER Lite dybdelæring. Elevene blir ikke utfordret til å gå i dybden. Mye overflatevurdering, fokus på det som enkelt kan testes. Elevmedvirkning Bruk av vurderingsinformasjon

Takk for meg! For brosjyrer eller andre spørsmål om prøver og VFL: Ta kontakt: tsl@udir.no Nye filmer Link til nasjonale prøver og andre satsinger og områder Udir jobber med Klasseledelse har kommet inn