Gruppesamtaler 7.okt. 2013 Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fagutvalg / programråd
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Forventninger og videre arbeid…...
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
12. Oppsummering.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
- Hovedrolle eller birolle
Forum for EVU og digitale medier i læring
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Ungdomstrinn i utvikling
Posisjonering Kapittel 10.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Definere og velge hovedmål og delmål
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
Øving 1 - Forretningsideen
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Revisjon av kommunikasjonsstrategien for Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon for OD-møte september 2014.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
1 ”Hvordan lykkes med implementering av SAP?” Diskuter og illustrer de viktigste suksesskriteriene for SAP implementering. Gruppeoppgave på SAP samling.
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Samhandling og prosessledelse
Markedsføring.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Krefter og motkrefter i utviklingsarbeidet
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Helsesøsterkongressen 2017
Samarbeid og medbestemmelse
Kurs for tillitsvalgte i Norges Husflidslag
Forskningsstøtte ved UBA
Samarbeid og medbestemmelse
Segmentering og posisjonering
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kommunesektorens bruk av FoU
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling

1.1 relevante tema • Segmentering – på tvers av alder, kjønn, etnisitet osv. ( the unusual suspects) • Sosiale bevis • Kulturinstitusjoner konkurrerer ikke mot hverandre! • Produkt i forhold til fokus på publikum • Prosument (er det gjort undersøkelser på at publikum virkelig ønsker å være prosument? – opplevelsesøkonomi/transformasjonsøkonomi) • Sette publikum i sentrum

1.2 Relevante tema  Involvering og deltakelse  Fra produkt til opplevelse  Hele organisasjonen må ha publikum i fokus  Skape felles engasjement / forståelse hos alle i organisasjonen  Framing  Involvering/inkludering/interaksjon (også i programmering og produktutvikling)

1.3 Relevante tema  Legitimitet i organisasjonen til å drive publikumsarbeid. Fag kontra publikum.  Publikums i fokus  Prosument  Kommunikasjon  Kunnskap om publikum  Selve opplevelsen

1.4 Relevante tema  Publikumsavdeling vs. Formidlingsavdeling. Det siste er gangbart. Det første er ikke i organisasjonen.  Langsiktig og strategisk arbeid  Hvordan nå ulike segmenter blant publikum  Publikum i sentrum  Handling -> holdning ( ikke omvendt)

1.5 Relevante tema  Å snu den tankegangen : at en publikumsavdeling ikke er gangbart i organisasjonen  Framing  Vite/kartlegge ulike segmenter  Kvalitetsbegrepet – hva er kvalitet?  Teori/bakgrunnsviten

2.1 Tema/tips til neste samling • Konkrete døme frå dei ulike fagfelta våre • Konkrete eksempler. Gode/dårlige • Konkrete suksesshistorier fra ulike institusjoner • Hvordan nå ulike publikumssegment • Hva må gjøres for å komme i gang? ( praktisk verktøy for å igangsette tiltak. Eks, for å segmentere publikum. Spørreundersøkelser og lignende.) • Prosessen for dialog/inkludering av publikum

2.2 Tema/tips til neste samling  Korleis bryte vanetenkning? Erfaring dreper kreativitet?  Kjapp presentasjon av deltakere for å tenke på felles ideer/samarbeid  Samme produkt til ulike målgrupper – hvordan ”pakke” og nå ut?  Konkrete eksempler fra prosjekter som har fungert/ikke fungert  Framing  Oppskrift for hvordan nå ukjente publikumsgrupper

2.3 Tema/tips til neste samling  Korleis jobbe med publikumsutvikling frå leiarhold? Forankring i organisasjonen.  Samarbeid på tvers av kulturfelt. Bibliotek vs museum vs konsert osv.  Konkrete tips om bruker – ( og ikke-bruker) – undersøkelser  Nettverksbygging/relasjoner  Hvordan bli synlig for publikum/nytt publikum – hva fungerer?  Konkrete eksempler og innspill til et godt publikumsarbeid

2.4 Tema/tips til neste samling  Segmentering… Kan eit tilbud bli useriøst? Er det useriøst å ha krystallhealing som tema i eit bergverksmuseum?  Hvor kommer publikum fra?  Framing – prissetting  Sosiale medier som verktøy/evnt konkurrent  Alle skal med – eller skal alle med?  Teori/bakgrunnsviten

2.5 Tema/tips til neste samling  Korleis finne gode måleindikatorar – parametre?  Gruppearbeid om konkrete prosjekter  Hvordan nå frem, skille seg ut på sosiale medier, nå ulike segmenter  Samarbeid mellom institusjonene /næringene. Utfordring: distriktsmuseene  Ambassadører  Repertoar  Media som aktør

3.1 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner  Temautstillinger som treffer tidsånda – avstemming av kva for tema ein skal ha innafor ei ramme.  Digital tilpassing  Relevans for ungdom  Flinkere til å presentere opplevelsen  Varierte kommunikasjonsmetoder ( variert formidling)

3.2 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner  Kommunikasjon i sosiale medium. Kva hendingar det siste året har berørt deg? Ut fra det setter ein repertoaret.  Sosiale medier – ta det på alvor – ikke bare være der  Bruker/ikke-bruker – undersøkelse  Gi publikum mulighet til å komme med tilbakemeldinger på en kulturopplevelse – og bruke dette i videre arbeid med publikumsutvikling  Mer interaktiv formidling

3.3 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner  Nye formidlingsformer  Publikum formidler til publikum  Arbeid med publikumsutvikling – Tweet seats, facebook, med mer  Medias rolle /få media på lag. Positiv dialog kulturlivet/media.

3.4 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner  Korleis få publikumsengasjement i fylkeskommunen  Problemer med å identifisere seg med institusjonen  Hvordan involvere publikum i opplevelsene….

3.5 Ideer til publikumsutvikling i våre institusjoner  Korleis beholde eit publikum du har greidd å nå?  Pris (publikum) / økonomi (institusjonen)  Styrke nettverk på tvers av institusjoner/bedrifter

4.1 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner  Forankring i kultur og ledelsen. Ein tydelig formålsparagraf.  Fordommer mot det å tenke nytt  Alle i institusjonen må med  Mangel på kunnskap om publikumsutvikling  Geografi – infrastruktur, tilgjengelighet  Media – vinkling av kultursaker

4.2 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner  Det støvete imaget – bibliotek og museum  Ressurser  Mangel på ressurser /tid/rammebetingelser – blir mye ad hoc på grunn av manglende overordna planer  Kapasitet – tid, personal, salg  Kulturbarrierer overfor minoritetsmiljøer

4.3 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner  Økonomi og ressursbruk. Prioriteringer  Kompetanse/kunnskap om ny teknologi  For lite kunnskap om hverandre/samarbeid på tvers  Økonomi  Vil vi egentlig nå alle?

4.4 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner  Kompetanse og kunnskap. Vi synser og føler mykje på kven publikum er.  Tørre å prøve nytt. Tørre å feile.  Hvordan kommuniserer vi ut til publikum – gjør vi dette på riktig måte? Bruker vi de riktige kanalene?  Interne – forventninger, kommunikasjon, et samlet fokus  Børs og katedral – events på arenaer ( fest i gruvene)

4.5 barrierer for publikumsutvikling i våre institusjoner  Kompetanseheving  Ivareta kvalitet på tross av nye retninger/stiler