Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nettprosjekt 2012-2013. Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nettprosjekt 2012-2013. Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nettprosjekt 2012-2013

2 Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at SiTs tjenester og tilbud blir presentert på en brukervennlig måte, og legge til rette for ytterligere digitalisering av viktige forretningsprosesser

3 Forstudie •Statistikk fra analytics •Lokale redaktører kom med innspill om innhold og ansvarsfordeling •Statusrapport fra eksterne rådgivere •Spørreundersøkelse til brukere

4 Utfordringer – www.sit.no •Design – forsiden til sit.no har stått uforandret siden 2009, og hovedelementene har en lav klikkandel •Navigasjon – sit.no har 12 elementer i hovednavigasjonen og virker overfylt •Struktur – i dag er strukturen tilpasset organisasjonen, ikke brukeren •Innhold – for mye innhold, variabel kvalitet og ulik språktone skaper et uoversiktlig og fragmentert nettsted •Brukervennlighet – hovedelementer på framsiden, menystrukturer, presentasjon av informasjon og prosesser må tilpasses for å skape et godt nettsted •Mobil – sit.no er ikke tilpasset for trafikk fra mobile enheter •Søkemotorer – lite fokus på dette i dagens løsning; alt fra teknisk oppbygning til publisert tekst må fokusere på dette •Digitale tjenester – alle våre tjenester er levert av eksterne leverandører, med løsninger av variabel kvalitet og ulike innlogginger

5 Strategi •Lokale redaktører gjorde egne analyser og vurderinger av innhold •Vi brukte Netlife til å utforme nytt konsept og strategi –Og for å ta «de vanskelige valgene» •Vi flyttet fokus fra organisasjonen til kundene

6 Nytt nettsted •Eksternfokus – det som er bra for kundene •Meny etter kundenes forståelse av tilbudene, og deres interesse for de ulike tilbudene våre. •De viktigste tilbudene for kundene blir best eksponert. •Nettstedet skal fremstå som en helhet – tekst og bilder må tilpasses helheten og kundens perspektiv. •Godt språk, enhetlig begrepsbruk og tone i teksten. •Ikke mer tekst enn nødvendig for kundene •Innholdet heises frem – færre sider •Alle budskap kun ett sted – der det er riktig for kundene •Alle sider skal være oppdaterte til en hver tid •Innholdet skal være korrekt. Dette sikres gjennom korrekturlesing. •Nettstedet skal være oversiktlig for kundene •Nettsidene vurderes som et ledd i en miks av kanaler •Nettstedet er tilgjengelig på alle plattformer (responsivt design)

7 Endringer •Eksternt –Kontinuerlig fokus på kunden gjennom statistikk og undersøkelser •Ressurser –En leverandør og samarbeidspartnere som vi kan utvikle oss med (Open source & studenter) •Internt –Sterkere innholdsstyring fra KoM

8 Interne utfordringer •Lokale redaktører har mistet rettigheter –Alt publiseres av KoM •Noen områder er mindre prioritert og eksponert enn tidligere •Ny og mer strategisk måte å arbeide med nett på –Krevende å holde innhold oppdatert, være oppgavefokusert og tenke multiplattform.

9 Mottagelsen •Brukerundersøkelse før og etter –1800 respondenter med 380 åpne svar, viser framgang i brukervennlighet og design •Dybdeintervjuer –Av 8 stk studenter fra NTNU forteller at målgruppen setter brukervennlighet høyere enn design + konkrete tilbakemeldinger •Tilbakemeldinger –Alltid tilgjengelig, mottatt 500 til nå •Statistikk –Sammenligning før/etter viser at overgangen har gått veldig bra

10 Trafikken er stabil selv om vi har fjernet 80 % av innholdet Mobiltrafikken har økt med 56% siden lanseringen

11 Fase 2 •Digitalisere tjenestene til enhetene •Bruke studenter i arbeidet (iBooking) •Hele tiden utvikle seg


Laste ned ppt "Nettprosjekt 2012-2013. Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google