Global Dignity Day 20.10.2010 Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Advertisements

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Samiskopplæring i Nordland
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Risløkka kompetansesenter
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1 & 2. trinn
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Overgangsprosjektet NY GIV
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
,. Om meg selv Stilling/verv: Arbeidsoppgaver: Utdanning/bakgrunn:
Organisering og arbeidet i kommunene
Handicamp Norway Mål – Gjennomføring – Resultater Orientering på Rotary International (RI) Distrikt 2250s Distriktskonferanse, søndag 19. september 2010.
Global Dignity Day Klikk for film:.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
11.00 –11.10 Innledning  Velkommen ved Hedda Bondehagen og Oda Lien. Begge tidligere representanter i elevrådet ved Hov og valgte medlemmer i ungdomsrådet.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Barne- og ungdomsarbeid NJFF Telemark Organiseres gjennom rekrutteringsutvalget –Pr.i dag 3 medlemmer med delte ansvarsområder (barn og ungdom, jenter)
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Vår, 2013 FAU LASSA SKOLE. Agenda Velkommen Generelt om foreldrearbeidet ved Lassa skole Informasjon om arbeidsgruppene Fordeling på gruppene FAU LASSA.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Stiftelsen Verdighetsenteret – omsorg for gamle Stiftet av Fagforbundet, Norges Røde Kors, Helle Bennets Allmennyttige fonn og GC Rieber fondene Registrert.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Seksjonskonferansene
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Foreldreengasjement ved Lassa Skole
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
Valgfag innsats for andre
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge

Global Dignity - bakgrunn • Initiativ fra Kronprins Haakon og Young Global Leaders i 2006 for å • Fremme verdighetsbasert ledelse • Motivere til en global samtale om verdighet • Engasjere ungdom • Viktigste aktivitet er Dignity Days – undervisningsopplegg for ungdom • Gjennomført hittil i 30 land – 6 ganger i Norge

Global Dignity Day 2010 • Global Dignity Day i 50 land over hele verden • Eget prosjekt for gjennomføring i større skala i Norge: – Målet med prosjektet er å kjøre Global Dignity Day på flest mulig VGS i Norge den • Gjennomføres på 1. trinn i VGS • Frivilligheten vil ha en stor rolle i prosjektet

Dignity Day og skolen • Verdighet svært relevant for ungdom • Passer inn i lærerplanverkets generelle del og kompetansemål i enkeltfag • Dignity Day kan være en liten, men viktig og effektiv katalysator • Egen veileder for skolene utarbeides av utdanningsetaten i Oslo

Undervisningsopplegget • For alle førsteklassingene på en VGS • Plenumsdel med intro til begrepet verdighet • Samtaler i klassene – Elevene forklarer begrepet med sine egne ord – Elevene deler historier fra egne liv som viser hva verdighet betyr for dem • Plenumsdel med utvalgte verdighetshistorier

Prosjektets organisering Styringsgruppen Prosjektleder Fylkesgruppe Veilederansvarlig Fylkesgruppe "Sekretariat"

Frivillighetens rolle • Frivillighet Norge (med mer enn 235 medlemsorganisasjoner), Røde Kors og MOT bistår i gjennomføringen av prosjektet • Landets fylker er delt i tre mellom disse organisasjonene og den enkelte organisasjon har ansvar for sine respektive fylker • Det jobbes med en stor mobilisering innenfor frivilligheten frem mot gjennomføringen

Roller på fylkes-/skolenivå • Fylkesgruppe – Fylkesgruppeleder (fra ansvarlig frivillig org.) – Medlemmer fra de andre frivillige org. – Medlem fra fylkeskommunen – utdanning – Medlem fra nasjonal næringslivsaktør • Rektor/skolekoordinator • Veilederansvarlig • Lærer • Veileder

Fylkesgruppe • Rolle – Bindeledd mellom skolene og prosjektet • Oppgaver – Bistå i planlegging og gjennomføring av regional opplæringssamling – Rekruttere en veilederansvarlig for hver skole som skal arrangere Global Dignity Day – Sørge for rekruttering av nødvendig antall og riktig type frivillige gjennom organisasjoner og næringsliv – disse deltar som veiledere – Sikre forankring i skolene gjennom fylkeskommune og rektorer

Skolene • Rektor • Sikre eierskap på sin skole • Knytte GDD til skolens undervisningsplan • Åpner og avslutter plenumsaktivitetene • Skolekoordinator • Ansvar for tilrettelegging • Skolens planlegging • Skolens faglige forberedelse • Kontakt mot veilederne

Veilederne • Veilederansvarlig – Bindeledd mellom skole, veiledere og fylkesgruppe – Ansvarlig for innholdsdel av Global Dignity Day for sin skole – Gjennomfører opplæring av lokale veiledere – Styrer plenumsaktiviteter • Veiledere – Får opplæring av veilederansvarlig uka før GDD – Møter lærer før gjennomføring – Gjennomfører klasseromsesjonen sammen med lærer

Prosess 1.Regional samling Buskerud og Telemark (Drammen, 14. juni) 2.Bekrefte deltakelse (4. juni) 3.Rekruttering av veilederansvarlige (juni - aug) 4.Avdekke behov for veiledere (juni) 5.Tildeling av veiledere (september)

Prosess (forts.) 6.Planlegge gjennomføring (september) 7.Forberedelser på skolen (oktober) 8.Opplæring av veiledere (oktober) 9.Gjennomføring av GDD ( ) 10.Evaluering og etterarbeid (oktober)

Kontaktinformasjon • Fylkesgruppeleder Buskerud og Telemark: – Morten Laache: • Prosjektleder Global Dignity Norge: – Thomas Horne:

Linker • • (lanseres sommeren 2010) • • – hashtag: #GD2010 • •