læringsstrategier, modul 1

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Noen utfordringer for skolene
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Lese for å lære. Arbeid med læringsstrategier og leseforståelse
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
VURDERING.
Om å skrive om litterære tekster
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Oslo.
Avdeling for sosionomutdanning
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
12 Reflekterende lesing.
Framtida nå – les og forstå!
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Foreldre som gode leseveiledere
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Utviklet av pedagoger i
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Nå er de revidert!.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

læringsstrategier, modul 1 Velkommen til kurs Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 16.08.07

Bakgrunn for prosjektet Kommunal satsing med eget prosjekt i læringsstrategier som en del av kunnskapsløftet Prosjektleder skoleåret 07/08 Felles innføring Litteratur, bokpakke Arbeid ved enhetene: Modulbasert innføring av strategier Utprøving og veiledning Erfaringsutveksling Målet er at alle pedagoger i kommunen skal kjenne verktøyene og arbeide strukturert med læringsstrategiene i det daglige arbeid Vite hva vi kan ved start (lite spørreskjema) Måle hva vi kan til våren Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Bakgrunn for prosjektet 1: Større krav til tilpassa opplæring i kunnskapsløftet 2: Læringsstrategier er et begrep som går igjen: Stmld. 30, Kultur for læring Kunnskapsløftets prinsipper for opplæringen og Læringsplakaten Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Bakgrunn for prosjektet 3: krav til kompetanse i grunnleggende ferdigheter (Kunnskapsløftet) Å kunne lese Å kunne uttrykke seg muntlig Grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne bruke digitale verktøy Å kunne regne Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 MÅL med prosjektet Pedagogene i Levanger kommune skal utvikle kompetanse og ta i bruk læringsstrategier basert på Carol Santa sitt ”CRISS - prosjekt”. Alle skolene i Levanger tar i bruk læringsstrategier som metode for å gi tilpasset opplæring. Barnehagene inviteres til å ta del i arbeidet. Opplæring foregår skoleåret 2007/2008 Implementering foregår over en treårsperiode Elevene i Levanger kommune skal i løpet prosjektperioden ha blitt gjort kjent med ulike læringsstrategier og ”lært å lære”. Langsiktige mål: Ha kunnskap om egen måte å lære på Kunne anvende hensiktsmessige strategier som gir struktur for læring Planlegge læringsprosesser alene eller sammen med andre Kunne nyttiggjøre seg veiledning Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

MODUL 1 Generell innføring i Carol Santas læringsstrategier Hva vet du om læringsstrategier fra før? Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 MÅL, modul 1 Gi pedagogene i Levanger Oversikt i arbeidet med læringsstrategier basert på CRISS Innsikt i nøkkelelementer i arbeidet med læringsstrategier Innsikt i prinsipper for innlæring av læringsstrategier Oversikt over anbefalt litteratur og hva som skal leses Inspirere pedagogene i Levanger til å arbeide med læringsstrategier Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Læringsstrategier CRISS- ”Lære å lære” HVA: Creating Independence through Student-owned Strategies basert på Dr. Carol Santas På norsk: "Lære å lære” Undervisningsmodellen om læringsstrategier er i tråd med det som står i kunnskapsløftets prinsipper for opp læring: Å lære elevene framgangsmåter om hvordan de på en aktiv og fleksibel måte kan tilegne seg ulike typer lærestoff. Å lære elevene strategier for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå nasjonale fastsatte kompetansemål i ulike fag Å lære elevene å reflektere over nyervervet kunnskap og anvendelse av den i nye situasjoner Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Læringsstrategier CRISS- ”Lære å lære” HVORFOR: Læringsstrategiene gir Effektive lesere Støtte til utvelgelse av informasjon Støtte til organisering av informasjon Overføring av informasjon til langtidsminnet Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Carol Santa trekker fram disse nøkkelelementene som avgjørende i læringsprosessen: Bakgrunnskunnskap må aktiveres Definere klare mål for hva som skal læres Forståelse av oppbygging av lærebok og fagtekster Aktiv innlæring, kjenne og bruke læringsstrategier Aktive lesere som Leser Skriver Tenker Snakker/diskuterer Reorganisering av kunnskapen - forsterker innlæring Metakognisjon - å vite hva du forstår og lærer - og hvordan du arbeider for å klare det Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Bakgrunnskunnskap Å kunne utnytte bakgrunnskunnskapen aktivt er noe av det viktigste for forståelse og læring Å hente fram bakgrunnskunnskapen er spesielt viktig for elever med lesevansker Bakgrunnskunnskapen aktiviseres gjennom læresamtaler og organiseres/noteres som: Læresamtaler Tankekart/ordkart VØL-skjema …………bruk fantasien………………. 1 Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Hvis du ikke vet hvor du skal, spiller det ingen rolle hvor du går. Målformulering Definere klare mål for hva som skal læres SAMME MÅL FOR ALLE ELEVER? → vær tydelig! Hva forventes at elevene kan når perioden er ferdig og hvordan skal det evalueres? → vær konkret Hvis du ikke vet hvor du skal, spiller det ingen rolle hvor du går. 2 Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Forfatterens håndverk Bevissthet om hvordan en lærebok- og fagtekst er bygget opp Dersom elevene vet hvordan forfattere strukturerer bøkene sine, kan de lettere forstå og huske det de leser. En godt skrevet tekst er et godt undervisningsredskap, det blir gitt mye informasjon gjennom Innholdslisten Innlednings og/eller oppsummeringsavsnitt Hovedoverskrifter Underoverskrifter Avsnitt Skrifttyper Bilder, diagrammer 3 Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Aktiv innlæring I CRISS-strategiene står tanken om den aktive elev i sentrum. Lese – aktiv lesing (m spørreord) Skrive - skriving klargjør tanken Tenke – hva har jeg lært? Snakke – diskutere/formidle hva de lærer, dialog (lytte – formulere) Kan du ikke formidle det du har lært, har du ikke lært det Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Bearbeiding/reorganisering av informasjon All kunnskap sitter bedre når den bearbeides, grupperes/klassifiseres og rangeres. Elever som kan dette, klarer seg bedre i skolehverdagen Hvordan bør jeg kategorisere det jeg allerede kan? Hvilke læringsstrategier er best for meg i læringsprosessen? Hvordan kan jeg best organisere/sammenfatte det jeg har lært? 4 Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Metakognisjon ”overvåkning” Elever som er metakognitive er de som lærer best fordi de Vet hvordan de bruker ulike strategier for å lære Vet når de har forstått Vet hva de kan gjøre når de ikke forstår Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 PAUSE 15 min Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Prinsipper for innlæring av LÆRINGSSTRATEGIER Introduksjon/presentasjon Modellering av lærer Veiledet øving/praksis Eleven i selvstendig arbeid Carol Santa understreker at all innlæring av nytt og vanskelig stoff må gjennomføres i fire faser Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Introduksjon Læreren må først presentere læringsstrategien/notatteknikken Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Modellering (gjentaes ofte) Læreren modellerer strategiene for elevene Fortelle hvorfor elevene skal bruke den Demonstrere hvordan de skal bruke den (ofte!!) Bedre å lære noen få godt, enn å introdusere for mange Heng opp eksempler i klasserommet etter hvert som strategiene introduseres Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Veilede arbeidet Elevene øver på læringsstrategien under veiledning og med tilbakemeldinger fra læreren Modellering og veiledning er viktig også på ungdomstrinnet og videregående Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Selvstendig arbeid Når læreren ser at eleven er trygg i utøvelsen av læringsstrategien, kan eleven benytte den i selvstendig arbeid. Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

GULLKORN OM LÆRING: Skolen kan ikke lære elevene alt, men den kan lære dem å lære St.mld 30 Lære å lese – lese for å lære Gode lesere slåss med teksten – dårlige lesere blir frustrerte og gir opp Kan du ikke uttrykke hva du har lært - har du heller ikke lært det! Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Litteratur Det kjøpes inn følgende litteratur til alle kommunale skoler: Carol M. Santa (oversatt av Liv Engen): Lære å lære (CRISS-prosjektet) Mette Bunting og Torill Scharning Lund: MILL, på vei mot tilpasset opplæring Kari Hole: Læringsstrategier i tilpasset opplæring Kari Hole: Bruk av læringsstrategier for elever med ulike lærevansker Gerd Søndenå Fredheim: Elever – Lærere - Læringsstrategier Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Veien videre Arbeid ved enhetene: Modulbasert innføring av strategier med utprøving og erfaringsutveksling Lese for å lære Aktiv innlæring, organisering av kunnskap Gjenfortelle/lage sammendrag av en tekst Skrive rapporter og fagtekster Lese aktuell litteratur Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Oppgave Planlegg tema der du: Aktiverer elevenes bakgrunnskunnskap Gir elevene forståelse av oppbygging av lærebok og/eller fagtekst Definerer klare mål for hva som skal læres Kan evaluere om eleven har nådd målene Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07

Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07 Kurs 16.august Har jeg nådd målene for dagen i dag? Kunnskapsløftet - Læringsstrategier, modul 1, 16.08.07