”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
2 Leseferdigheter og lesevaner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
8 Skumlesing.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Bruk av læringsstrategier på 7.trinn
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Tidligere læreplaner.
Velkommen til klasse- foreldrene
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Analyser en sakprosatekst
TIDSLINJER 1.
Strategier og kompetanse
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
1960-tallet Berlinmuren blir reist Nelson Mandela fengsles
Foreldre som gode leseveiledere
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
UNIVERSET.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og lesestrategier
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Lesing i matematikkfaget
Nasjonale prøver Sandved skole
Informasjon om eksamen
Hvordan forberede meg til tentamen?
Vurdering og undervisning
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Leseutvikling og læringsstrategier
Suksessfaktor i Clil: lese for å lære
Revidert læreplan i engelsk
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5 Lisbeth M Brevik

Agenda Læringsstrategier: diagrammer Læringsstrategier: lese på eget nivå Lesing av fagtekster Lisbeth M Brevik

Læringsstrategier Diagrammer Lesestrategier VØL-skjema (KWL Table) Ordbank (Word Wall) Tankekart (Mind Map) Tidslinje (Timeline) Venn-diagram (Venn diagram) Storyboard Lesestrategier Dybdelesing SQ3R Lese på eget nivå Skanne, skumlese, spørsmål, kontekst, ordbok, diagrammer, etc.

Tankekart

Regning 8. trinn: tankekart?

Tankekart?

Tidslinje Lisbeth M Brevik

‘The Widow and the Parrot’ 1 2 3 4 5 The parrot finds the £3000 in the ruins The house is old, there’s no money, only a parrot The house burns down The widow inherits a house and £3000 She goes to collect her inheritance

1 2 3 4 5 6 7 8 9 En eske + et kolbe Hull i enden på esken Lokk festes med tape på esken på en side Fyll kolben: 5 cm fuktig jord 1 cm sand 1 nytt lag jord + sand 1 nytt lag jord + sand 5 cm jord Løk- og potet-biter

Lisbeth M Brevik 1 2 3 4 SUKKERBRØD 5 6 Pisk egg og sukker (eggedosis) Sikt mel og bakepulver SUKKERBRØD Rør det inn i eggedosisen Hell i smurt form, 24 cm dia - 1998, bombing in omhag by IRA  after the good Friday agreement. Stek ved 160 gr i 45 min Lisbeth M Brevik Avkjøl på rist.

Lesing 5. trinn: tidslinje?

Storyboard Lisbeth M Brevik

Lesing 5. trinn: storyboard?

Venn diagram Lisbeth M Brevik

DOG CAT CHICKEN KANGAROO HORSE WOLF HAMSTER RAT MOOSE COW MOUSE BEAR Wild animals Tame animals DOG CAT CHICKEN HAMSTER COW SHEEP KANGAROO WOLF MOOSE BEAR HORSE RAT MOUSE RABBIT 1-4 – Husdyr, villdyr, elevene gjorde litt feil, men lærte og dette ble tilslutt resultatet.

BAD MAN BOY ANIMALS ENGLAND MONKEY GIRAFFE HORSE CARRIAGE The Giraffe, Pelly and Me Black Beauty BAD MAN BOY ANIMALS ENGLAND MONKEY GIRAFFE HORSE CARRIAGE

Lesing 5. trinn Hvilken lesestrategi? TANKEKART? VENN DIAGRAM?

Northern Ireland conflict A dream deferred In common Written Actions Broken dreams - Reality Conflict about colour of skin Conflict about religion

The U.S Northern Ireland South-Africa Europe The Troubles (1968-1997) Sinn Féin IRA America Slavery (1600-1860s) The Buss boycott (1955) Martin Luther King Jr. Rosa Parks Civil war Terrorism Segregation Violated human rights Rights for black people Insurgence Africa Apartheid (1948-1994) Nelson Mandela Steve Biko Fredrik Willem de Klerk South-Africa

SQ3R Dybdelesing Lisbeth M Brevik

Regning 5. trinn

Regning 5. trinn

Regning 8. trinn

Fagtekst 1: bilde Lisbeth M Brevik

Førlesing: Ordbank Egen bok (Ordbank / Word Wall) Forkunnskaper: Samle ord og uttrykk Del og stjel Lag en loop Elevene lager ut fra egne ord og uttrykk Passer det til alle fag? Lisbeth M Brevik

Førlesing: VØL-skjema Vet Ønsker å vite Lært Lisbeth M Brevik

Fagtekst 2: bilde + tekst Lisbeth M Brevik

Underveislesing: Lesestrategi? Diagram?

Fagtekst 3: tekst Lisbeth M Brevik

Underveislesing: Lesestrategi? Diagram?

Hvor lett/vanskelig er en tekst? Hvilket emne teksten omhandler Hvor vanlig ordvalget i teksten er Hvor varierte og komplekse de grammatiske strukturene og setningstypene er Hvor lang teksten er Hvor tydelig informasjonen i teksten blir formidlet I hvilken grad tema og innhold er kjent for eleven Hvordan teksten er strukturert Hvilken sjanger teksten har og hvor kjent den er for eleven Hva hensikten med teksten er Kilde: UDIR Lisbeth M Brevik

Velg en fagtekst: - spør deg selv - Hvilket emne handler teksten om? Hvor vanlige er ordene i teksten? Hvor varierte og komplekse er de grammatiske strukturene og setningstypene? Hvor lang er teksten? Hvor tydelig blir informasjonen i teksten formidlet? I hvilken grad er tema og innhold kjent for eleven? Hvordan er teksten strukturert? Hvilken sjanger har teksten og er den kjent for eleven? Hva er hensikten med teksten? Kilde: UDIR Lisbeth M Brevik

Tilpasset opplæring Vurdering Anvendelse (nivå 2: middels) (nivå 3: høy) Anvendelse (nivå 2: middels) Reproduksjon (nivå 1: lav) huske, liste opp bruke, forklare, sammenligne vurdere, drøfte, begrunne, reflektere Lisbeth M Brevik

Kontakt meg gjerne! Lisbeth.brevik@nith.no Lisbeth M Brevik