Eksamen i Treningslære 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Vurdering for læring.
Lederutvikling og skreddersøm
Pedagogisk analyse.
Struktur - mål - innhold - litteratur
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
- Hovedrolle eller birolle
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.

Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Ivar vehler Mindfulness og prestasjoner - hvorfor er de ledende miljøene for mental trening i Norge opptatt av Mindfulness? Ivar vehler
Utfordringer løses i fellesskap
Blooms taksonomi for kunnskap
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i historie
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Tidligere læreplaner.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Eksamen i Kunnskapsløftet
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Vågsfjord videregående skole Heggen
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Workshop Engelsk eksamen
Eksamen i engelsk.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og undervisning
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Sensorveiledninger på MN
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen i Treningslære 2 Lillehammer høsten 2013

Mål for denne timen En titt på eksamensveiledningen En evaluering av vårens eksamen Oppgaven Statistikk Sensorskoleringen Hvordan forberede elever til ny eksamen Innspill til UDIR Innhold i eksamensoppgaver Endring av læreplanen i Treningslære

Eksamensveiledningen Faget treningslære 2 gir elevene generell faktakunnskap i forhold til kompetansemålene i faget. Denne kunnskapen kan hentes fra læreboka i faget, eller fra andre kilder. I treningslære finnes det et sett med begreper som er innarbeidet i faget. Det er viktig at elevene viser forståelse for begrepene på en eksamen, og at de benytter dem på en faglig god måte.

Eksamensveiledningen Kompetansemålene krever at eleven skal kunne forklare, gjøre rede for, utarbeide og begrunne, anvende, vurdere og drøfte. Flere av kompetansemålene handler om at elevene skal kunne bruke faktakunnskapen knyttet til valgt idrett. Det er viktig at elevene klarer å se sammenhengen mellom den generelle teorien og den valgte idretten. Når elevene begrunner sine valg i forhold til kompetansemålene, kan de ta utgangspunkt i teorien de har lært, i faglitteratur innen den valgte idretten og i såkalt «bestepraksis», dvs. hvordan gode utøvere har gjort det tidligere.

Eksamensveiledningen De kompetansemålene som ikke er knyttet til valgt idrett, handler i stor grad om faktakunnskap. Det betyr at dersom elevene får spørsmål fra disse kompetansemålene, finnes det en «fasit». På en eksamen med alle hjelpemidler vil det være mest aktuelt å bruke kunnskapen om disse kompetansemålene som bakgrunn når man jobber med valgt idrett.

Eksamensveiledningen Besvarelsen skal være oversiktlig, med god struktur og sammenheng. Det er viktig at eleven forklarer hvordan han/hun vil løse oppgaven. Hjelpemidler skal bare være til hjelp for å utforme en selvstendig besvarelse. Besvarelsen skal først og fremst være egen produksjon og ikke direkte avskrift.

Oppgave våren 2013 Det stilles store krav til en utøver som ønsker å prestere godt i sin idrett. Kravene vil variere i ulike idretter. Det kreves systematisk og målrettet trening for å oppnå en god prestasjonsutvikling. I tillegg vil det utøveren gjør mellom treningsøkter og konkurranser, ha betydning. «24-timersutøveren» er et begrep som ofte brukes. Gjør rede for to sentrale arbeidskrav i en valgt idrett. Ta utgangspunkt i de valgte arbeidskravene, og vurder treningsmetoder og øvelser som kan øke prestasjonsevnen i den valgte idretten. Vurder hvordan en utøvers livsstil kan påvirke prestasjonsutviklingen i den valgte idretten.

Hvordan forberede elevene til eksamen? Elevene må hele tiden ha valgt idrett i bakhodet! Dette trenger de hjelp til! Elevene må kjenne til kompetansemålene, og vite hva de betyr! Elevene må finne gode kilder, og lagre disse! Elevene må klare å være konkrete! Elevene må klare å velge ut (begrense)! Elevene må trene på oppgaver med alle hjelpemidler! Elevene må ha et kjennskap til taksonomi!

Innspill til UDIR Revidering av læreplanen. Kan det gjøres enkelt, eller må det store endringer til? Eksamen med dagens planer og eksamensform. Innspill til utforming av oppgaver. Eksamensformen. Er den god?