Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011"— Utskrift av presentasjonen:

1 Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
Lillehammer 2011 Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011

2 Innhold Årets oppgave Statistikk Sensorskolering
Kommentarer til oppgavesettet Kommentarer til elevenes besvarelser Hvordan forberede elever til eksamen? Utdeling av eksempler på besvarelser med kommentarer

3

4 Statistikk Alle besvarelser Totalt: 3331 besvarelser 1: 5,8% 2: 20,6%
1: 5,8% 2: 20,6% 3: 36,1% 4: 26,1% 5: 10,0% 6: 1,4% Snitt: 3,2 Klager 205 klager 20,5 % gikk opp en karakter 2 % gikk ned en karakter 77,5 % ble stående Snitt før: 2,3 Snitt etter: 2,5

5 Kommentarer til resultatet
Vi har relativt lite stryk Vi har mange på karakter 2 Vi har få på karakter 5 og 6 Relativt lite sprik mellom 1. og 2. sensor Mange besvarelser per sensor

6 Sensorskoleringen 35 sensorer, 30 møtte til skolering
Ansvarlig: Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 dag i Oslo Gjennomgang av oppgaven, generelle kommentarer, retningslinjer for sensurering Vurdering av 6 besvarelser individuelt og i grupper Vurdering av de samme 6 besvarelsene i plenum

7 Kommentarer til oppgavesettet
I hovedsak treningsplanlegging og mental trening Kan (bør?) komme innom treningsformer, metoder og øvelser Som tidligere: Læreplanen sentral ved utforming av oppgavene Innledning til oppgavene til hjelp for elevene Grei arbeidsmengde

8 Kommentarer til besvarelsene
Flere hadde en innledning i år Relativt korte besvarelser (4 – 12 sider) Lite misforståelser Læreboka mye brukt Ikke så mye bruk av tidligere laget stoff Mange valgte å «sitere» læreboka i stedet for å bruke det de hadde jobbet med? For lite kunnskap om idrettene! «Ingen» fortalte hvordan de økte / minsket treningsbelastningen «Ingen» brukte spesifisitetsprinsippet rettet mot sin idrett Lite drøfting av mental trening En del skoler brukte «case» i besvarelsen Mange gode besvarelser på 8-13 sider Fortsatt lite bruk av kilder

9 Hvordan forberede elevene til eksamen?
Gå igjennom læreplanen med elevene. Sørg for at de har et forhold til alle kompetansemålene. Jobbes det nok med treningsformer og metoder? Tas stoffet om idrettspsykologi opp igjen i VG 3? Er det læreboka som styrer undervisningen? Diskuter taksonomi med elevene. Hva er å vurdere? Drøfte? Snakk om oppbygging av oppgaver med elevene. Innledning? Avgrensing? Har elevene prøver med hjelpemidler gjennom året? Sørg for at elevene kjenner idretten sin godt, og at de bruker kjennskapen når de svarer på oppgaver. Det holder ikke å sitere læreboka!


Laste ned ppt "Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google