Kari Pape Den gode assistenten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Danning – å skape seg selv
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Barnesyn og barns medvirkning
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fest & følelser Velkommen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Kari Pape Den gode assistenten En forutsetning for kvalitet i barnehagen

Litt om kurset Dette kurset henvender seg til deg som er assistent i barnehagen. Kurset baserer seg på boka med samme tittel. I kurskompendiet er det sidehenvisninger for deg som ønsker å lese mer. Jeg ønsker å formidle at reflekterte, kunnskapsrike og kompetente voksne i barnehagen er det aller viktigste med tanke på kvalitet i tilbudet til barna. Mitt ønske er at du som assistent skal føle deg så betydningsfull som du faktisk er!

Kursets hovedtemaer Hva innebærer rammeplanens helhetlige læringsbegrep? (Del I side 12-40) Hvordan skape trygge og utviklende relasjoner? (Del II side 40-82) Hvordan legge til rette for lek og vennskap i barnehagen? (Del III side 82-124) Hvordan skape balanse mellom voksnes ansvarlighet og barns rett til medvirkning og deltakelse i et demokratisk samfunn? (Del IV side 124-154)

I. Rammeplanens helhetlige læringssyn Undervisning er ikke alltid læring! Hva er læring? (fra side 12) Hvilke forutsetninger må være til stede for at vi kan lære? (fra side 18) Modenhet Motivasjon Interesse Forståelse Mestring Helhet og mening

I. Hverdagsaktiviteter er de viktigste læringsaktivitetene Med hverdagsaktiviteter menes de aktivitetene som gjentas hver dag (barnehagens dagsrytme). Et helhetssyn på læring innebærer at det må utvikles konkrete mål og innhold til alle hverdagsaktiviteter. Eksempler på hverdagsaktiviteter er: Å komme til barnehagen om morgenen, leken, måltider, bleieskift, påkledning, samlingsstunder osv. (fra side 33).

II. Hvordan skape trygge og utviklende relasjoner? Å være en god voksen for alle barn (fra s. 41) Dine holdninger til enkeltbarn er avgjørende: Barn som trenger ekstra omsorg og beskyttelse Barns som utfordrer deg

II. Assistenten som omsorgsgiver Prosesskvalitet (fra side 50) Likeverd og anerkjennelse Forståelse Kjærlighet Verdsetting Inkludering Respekt

II. Å sette grenser for barn og å gi tilbakemelding Å justere egen atferd i tråd med signaler fra barnet (fra side 65) Vær en god modell Forklar hvorfor du setter grenser – når det er naturlig Gi barnet tillit gjennom å presisere at du forventer at det hører Vær aldri langsint – gjør deg ferdig med hver enkelt episode Vis barnet at du setter pris på det (se huskeliste side 71)

II. Hvordan håndtere konflikter? Samspill, konflikter og følelser (fra side 72) Kreative løsninger på konflikter Sentrale punkter for konfliktløsning

III. Lek i barnehagen Lek og læring (fra side 82) Å være en pedagogisk støtte for barn i lek Vær observant – still spørsmål til det som skjer Hjelp barn inn i lek – synliggjør de usynlige Ta del i barnas lek Tenk over hvordan dere tilrettelegger Se etter muligheter – ikke begrensninger Gi leken tid og rom

III. Vennskap i barnehagen Hva karakteriserer vennskap (fra side 109) Hvordan legge til rette for at vennskap får utvikle seg i barnehagen? Vennskap krever tid og rom – sørg for at barna får det! Vis respekt for barns egne prosjekter, vis respekt for barns vennskap, også når disse vennskapene setter din tålmodighet på prøve.

IV. Medvirkning til demokrati FNs barnekonvensjon fastslår at barn har de samme demokratiske rettigheter som voksne (med unntak av stemmeretten) (fra side 124) Hva innebærer dette i praksis? Hva innebærer ytringsfriheten? Hva innebærer medbestemmelsesretten?

IV. Medvirkning og ansvarlighet Medvirkning gjennom medbestemmelse: Å oppdra barn til demokrati handler om å spørre barna dersom du har til hensikt å lytte til barnas svar! Tenk over i hvilke situasjoner du har mulighet til å lytte til barnas svar, uten å fraskrive deg ditt ansvar som voksen Å skape en demokratisk barnehage krever tydelige voksne

IV. Medvirkning i barnehagens hverdagsliv Et grunnelement i begrepet medvirkning er at man som enkeltindivid sitter med en følelse av å bli tatt på alvor Møt barn med anerkjennelse – la barna definere seg selv Lytt til det de har å si – bekrefte ikke avkrefte Spør barna hvordan de opplever hverdagen – ikke fortell dem hva de burde mene Ta barns initiativ på alvor Husk at alle har noe å bidra med

IV. De yngste barnas rett til medvirkning «Hvordan vet vi ha barna mener når de ikke snakker?» Forsøk å «se» hva de sier. Barn (særlig de små som i liten grad har utviklet verbalspråk) snakker ofte med hele kroppen. Øv deg på å tolke det du ser. «Jeg er mett!» kan sies på mange måter. La barna få prøve selv – gjøre egne erfaringer Neste gang du opplever et lite barn som tvinges til å klemme alle de voksne før de går hjem, kan du jo prøve deg med: «Ja, og nå er det pappas/mammas tur til å klemme alle sammen!»

Benytt anledningen til å fylle ut dette før du glemmer det! Har du i løpet av kurset tenkt: «Dette burde jeg/vi arbeide videre med i vår barnehage!» «Dette er jeg skikkelig god på!» Eller: «Dette synes jeg vi er skikkelige gode på i vår barnehage!»