Introduksjonsgruppe kognitiv terapi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fra ord til liv Mars 2011.
Oppmerksomhetstrening
Mestring og forebygging av depresjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE:
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
-av familieterapeut Hege Aitken
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Dette er Raskere tilbake
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
RVTS –Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Spesialrådgiver Elsbeth Jacobs.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Resonnerende tekst.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
kurs i depresjonsmestring
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
Torgeir Lindvig1 KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE: Definisjon av kognitiv terapi: Definisjon av kognitiv terapi: Triade:Tankene påvirker følelsene.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
- Ta kontakt med kursledere:
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no

Formål Introdusere grunnbegrepene i kognitiv terapi Forståelse av den kognitive behandlingsmodellen Bruk av den kognitive modellen Bli kjent med gruppekonseptet (NB: det tas kun opp generelle, ikke individuelle, problemstillinger i introduksjonsgruppen) Grunnbegrepene danner rammeverket for behandlingen, og forståelsen av disse og av modellen, er vesentlige for å kunne nyttiggjøre seg denne tilnærmingsmetoden.

Definisjon kognitiv terapi Kognitiv terapi er en samtalebehandling der tanker/tolkninger (kognisjoner) står i sentrum, og der det legges til grunn at tankene/ tolkningene styrer følelser, adferd/handlinger og kroppslige reaksjoner.

Kjennetegn ved kognitiv terapi Strukturert, kort- og mellomlang tid Aktivt samarbeid: behandler veileder pasienten, hypoteser undersøkes nærmere - eksponering Målsetning – konkrete mål (og delmål) Her-og-nå Mestring av, fremfor bortfall av, symptomer Disponerende, utløsende og vedlikeholdende faktorer viktigere enn årsak Hjemmeoppgaver: pasienten jobber med oppgaver mellom timene Mestring: realisme vs. idealisme (bortfall av symptomer)

Kognitiv adferdsterapi – ABC-modellen A C B A: situasjon B: tanke/tolkning C: konsekvens

Kognitiv adferdsterapi: angstmodellen Situasjon (A) Tanke/tolkning (B) Adferd (C) Følelse (C) Kroppslige reaksjoner (C)

KAT/CBT: angstmodellen forts. Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner

Grunnbegrep Tanker /tolkninger – 3 nivåer Kompensatoriske strategier Grunnleggende leveregler Sekundære (situasjonsspesifikke) leveregler Negative automatiske tanker Kompensatoriske strategier

Grunnleggende leveregler Oppfatning/overbevisning om oss selv Oftest oppstått gjennom gjentagende samhandling med andre mennesker (læring) Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige, gjerne begge deler samtidig, men der den ene er mer styrende enn den andre.

Sekundære leveregler Bygger på grunnleggende leveregler Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige Aktiveres i spesielle situasjoner Hvis … så …

Negative automatiske tanker (NAT) Tanker som styrer følelser og adferd Raske, automatiserte, og oftest ubevisste Uhensiktsmessige

Kompensatoriske strategier Opprettholder uhensiktsmessige grunnleggende og sekundære leveregler «Trygghetsskapende adferd», ofte unngåelse, kan være inntak av rusmidler Kompensatorisk: «selvforsvar»

Kognitiv adferdsterapi - utvidet modell Grunnleggende leveregel Sekundær leveregel Situasjon Negativ automatisk tanke Adferd Følelser Kroppslige reaksjoner

Fra kursbok: Kurs i mestring av depresjon (KiD)

Kognitive feil / tankefeil. Katastrofetenkning («verstefallstenkning»): det å tro at det er det verst tenkelige utfallet som vil inntreffe. (Eks: ubehag i brystet på ve. side hos en ung og frisk person oppleves som alvorlig hjertesykdom med risiko for å dø.) Enten-eller («sort-hvitt»): en situasjon/symptom tolkes enten som meget farlig, eller helt ufarlig. Ingen nyanser. Overgeneralisering: det å trekke en generell slutning ut i fra en enkel erfaring. (Eks. hun liker meg ikke – ingen liker meg.) Emosjonell resonnering: det en person opplever («føler») tolkes som en realitet. (Eks: hvis jeg er redd for å kjøre i tunnel, betyr det at tunneler er farlige.) Personalisering: tolkning av hvordan andre har det, tillegges noe man selv er ansvarlig for. (Eks: han er lei seg; hva har jeg gjort?) Tankelesning: vi tar for gitt hva andre tenker om oss, uten å finne ut av det. Må-burde – den beste måten å deprimere seg selv på!

ABCD-modellen Modellen utvides med D (drøfting). D er alternative tanker til B. De uhensiktsmessige tankene/tolkningene (B) utfordres gjennom en mental rettssak: Hvilke bevis har jeg for at tanken stemmer? Har jeg alltid tenkt på denne måten? Hva taler for tanken? Hva taler imot? Vektlegging av de forskjellige tankene. Hva ville jeg sagt til min beste venn, dersom han fortalte meg om de samme tankene som jeg har? Er det hensiktsmessig å tenke slik?

ABCD-modellen (forts.) Med en mental rettssak, kommer man frem til D. Grad av overbevisning: Hvor mye tror jeg på B? (0-100%) Hvor mye tror jeg på D? (0-100%) Skifte av tanker (B til D) går raskere enn skifte av konsekvens (fra C til E, E er konsekvenser av den alternative tanken). Derfor: man kan tro på en ny, alternativ tanke, men likevel oppleve den uønskede konsekvensen (C). ABCD-skjema

ABCD-skjema Dag/dato Situasjon/hendelse (A) Hva gjorde du? Hva opplevde du? Tanke/tolkning (B) Hva tenkte du? Hvor sterkt trodde du på tolkningen (0-100%) Konsekvens (C) – følelse, adferd, kroppslig reaksjon. Intensitet 0-100%. Hva var konsekvensene? Alternativ tolkning/drøfting (D) Troverdighet av alternativ holdning: 0-100%    Kjørte bil. Opplevde ubehag i brystet.  Jeg har fått hjerteinfarkt – jeg dør! 90-100% Uro 90-100%  Stoppet bilen øyeblikkelig. Ringte 113. Hjertebank, åndenød, svetting  Jeg trente i går - sikkert muskelstrekk. 80% Hostet mye siste dager – sikkert derfor. 60%

Kognitiv kasusformulering - angst Personalia Hovedproblem Kritiske hendelser/utløsende forhold ved debut Problemliste Relevante dysfunksjonelle grunnleggende leveregler Forhold ved oppveksten som spiller inn Vedlikeholdende faktorer Behandlingsplan Mål og metoder