Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Mål: Samle bibliotekressursene i kommunen min Hvordan skal jeg få til det?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kroppsøvingsdidaktikk
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Har du en bok som passer til meg, eller
Velkommen til klasse- foreldrene
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bokpresentasjon Bergen
Hva er en artikkel?.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
12 Reflekterende lesing.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Framtida nå – les og forstå!
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Litterære virkemidler
Fortelling Novelle Roman
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Leseprosjekt VG1.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn Barnebibliotekarenes rolle i barn og unges leseutvikling Prosjektet Teksten i bruk Litteraturformidling og leseprosjekt De gode samarbeidspartnerne Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

INN I TEKSTEN – UT I LIVET Teksten i bruk –tekster i alle fag INN I TEKSTEN – UT I LIVET Nøkler til leseglede og litterær kompetanse Ei bok basert på NBI –prosjektene: Inn i teksten Og Ungdom inn i teksten Marianne Lillesvangstu NBI 2007

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn Bakgrunn for litteraturformidlingsprosjektene Inn i teksten - 1999-2002, Ungdom inn i teksten – 2002-2004 Teksten i bruk – 2004-2006: Kulturpolitisk satsing på barne- og ungdomslitteratur Nedslående leseundersøkelser Behov for formidlere med god kjennskap til den nye litteraturen og varierte metoder for å formidle denne Skolens avgjørende rolle for de unges lesing og utvikling av litterær kompetanse Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn Prosjektenes temaer: - Høytlesingsboka med lesestopp og litterær samtale - Korttekster - Lese- og skriveverksted med ulike typer loggarbeid - Bok og film - Forfattermøter m. nærlesing av tekster Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

NBI`s sentrale samarbeidspartnere Skolebibliotekene Folkebiblioteket i Kristiansand Pedagogisk senter i Kristiansand Universitetet i Agder Media – lokale og regionale aviser Bokhandlere Holsbjergskolen i København Konferansearrangører i kommuner og fylker Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Et første møte med teksten – personlig tilnærming Da jeg/du leste, la jeg merke til….. Jeg likte… Jeg likte ikke……. Teksten minnet meg om… Jeg tror at…. Jeg ble overrasket over……. Jeg lurer på…. Jeg synes…… Hvis jeg var……. Jeg skulle ønske.. Slutten synes jeg var…. FORDI…. begrunnelse…. Bruke starterne til samtale, skriftlige loggnotater og sammenhengende tekst. Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Enkel oppstart av personkarakteristikk Kjønn Alder Pleier å… Liker godt… Liker ikke…. Er venn med… Trenger at… Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn Høytlesning Litterær fellesopplevelse Alle elever deltar Felles refleksjon Felles samtaler Høytlesing blott til lyst - men også til ettertanke, refleksjon, hurtigskriving og samtale Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Høytlesing med lesestopp Bok eller kort-tekst: Læreren leser høyt, legger inn stopp der elevene kan tenke, samtale og skrive om teksten. Fra pargruppe til plenum. Strategi/arbeidsmåte/verktøy/teknikk er nå personlig tilnærming og personskjema. Flere verktøy legges til etter hvert. Hver elev bruker verktøyet ut fra sin forutsetning. Læreren utfordrer den enkelte elev. Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn Høytlesning med lesestopp Personlig tilnærming La merke til…. Jeg likte….. Teksten minner meg om….. Hvis jeg var… Slutten var….. fordi…. Meddikting Skive ny slutt Skrive ny begynnelse Skrive videre fra vendepunktet Biodikt personskjema Navn Karaktertrekk Setter pris på Ønsker Liker/ikke liker - Vil gjerne Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Arbeid med korttekster (Inn i teksten) Grunnmodellen; Lese/lyttetid- tenketid- skrivetid Personlig tilnærming La merke til…. Jeg likte….. Teksten minner meg om….. Hvis jeg var… Slutten var….. fordi…. Persondikt Navn Karaktertrekk Setter pris på Ønsker Liker/ikke liker vil gjerne Meddikting Skive ny slutt Skrive ny intro Skrive videre fra vendepunktet Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn FØRLESNING Slangen Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Den moderne bildeboka - en bok for alle Hva legger du merke til på bildet? Hva tror du det kan bety? Hva legger du merke til i teksten? Hva forteller teksten? Hva forteller bildet? Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn Leseverksted Elevbrev – hva de har lyst til å lese og hva de har lest. Skrive om en hobby du har. Samle inn elevbrev. Samarbeide med skolebibliotek/folkebibliotek for å finne bøker. Presentasjon av bøkene. Bla gjennom bøkene på forhånd. Minimum to bøker pr. elev. Elevene leser. Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Å arbeide med en eller flere forfattere Les ulike bøker av forfatteren! Arbeid etter følgende oppsett: - jeg vet…. - jeg ønsker å vite… - jeg fant ut…. - jeg brukte følgende tre kilder…. Legge frem i gruppa, samle i klassens forfatterperm, bruke veggtavla, lage utstilling i skolebiblioteket, presentere for andre elever, for lærere, for foreldre Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn MÅLET ER: Interesserte og glade lesere som bygger tekst-kompetanse og utvikler språk muntlig og skriftlig, gjennom å lese for å oppleve, forstå og reflektere. Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

LESEPROSJEKT MED ELEVBREV SOM UTGANGSPUNKT: Elevene skriver brev til lærer/bibliotekar: Hva de har lest? Hva de har lyst til å lese? Hva slags hobby de har? De yngste elevene eller de som ikke er gode til å skrive kan tegne. Brevene gir lærer/bibliotekar en fin oversikt når de skal finne bøker til klassen (klassebibliotek/ leseprosjekt). Brevene øker elevenes bevissthet om egen lesing og egne leseinteresser. Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn Bibliotekar, gjerne i samarbeid med lærer/Skolebibliotekar velger bøker. Store og tykke, små og tynne, lette og vanskelige. Tilpasset elevenes ønsker og leseferdigheter. Presentasjon av bøkene i en dobbelttime Elevene velger bok. Lesinga starter. Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn UTBYTTE: For skolen: Elever og lærere blir kjent med mange forskjellige bøker og sjangere. Ulike arbeidsmåter knyttes til læreplan/pensum Erfaringer kan deles med andre elever/lærer For biblioteket: Etterspørsel/nye lesere/lånere Bibliotekar blir en ”kjent” person Høyere utlån Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

TILBUD FRA KRISTIANSAND FOLKEBIBLIOTEK KLASSEBIBLIOTEK: Lærer kontakter barne- og ungdomsavdelingen og gir sin bestilling: Skole v. ansvarlig lærer Klassetrinn, antall elever Hva slags bøker (fag- eller skjønnlitteratur, tema osv.) Avtaler antall bøker, hvordan og når de skal sendes Folkebiblioteket finner bøker og sender dem etter avtale. Oversikt over antall bøker lånt sendes med. Biblioteket kan gjerne bruke elevbrev som utgangspunkt for valg av bøker. Utlånstid er 8 uker. Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

DE GODE SAMARBEIDSPARTNERNE SKOLENE - Grunnskoler, videregående skoler, universitet og høyskoler. Elever og lærere. Skolebibliotekarer. BOKHANDLERNE FORFATTERNE FRITIDSLEDERE/AKTIVITETSHUS FRIVILLIGE ORGANISASJONER - Spillgrupper, LAIV-grupper, tegneserie-entusiaster + + + ANDRE Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

KOMPETANSEBYGGING Hva trenger vi å bli bedre på? Kjennskap til og kunnskap om Kunnskapsløftet og litteraturens plass i skolen Informasjon om Nasjonale prøver og hva som kreves av elevene Oversikt over ulike leseprosjekt og hvordan vi kan bidra Litteraturformidling – hvordan og hvor Markedsføring Sosiale medier? ? Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn DET ER EGENTLIG VELDIG LETT….. Tommelfingerregler for litteraturformidlere Liker du boka blir presentasjonen bra Innhent informasjon om de du skal formidle til Du bør ha lest boka Vis engasjement Ikke fortell alt Gi smakebiter fra boka Dramatisér gjerne! Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn Flere tips Lurt å være to fordi…. … vi kan ofte ha ulike interesser … vi kan variere med stemmene … vi kan samarbeide om en bokpresentasjon (dramatisere, samtale om en bok, lese hvert vårt avsnitt – særlig der det er dialog) … vi er tryggere……. Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn