Danning og voksenrollen i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Torsdag 26. april am. Bengt-Ove Andreassen
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Danning – å skape seg selv
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Oppstart pilotprosjekt: Barnehagens om lærings- og danningsarena Torsdag 8. desember am. Bengt-Ove Andreassen.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Vedlegg 1 kompetanseveileder
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Styrermøte 16.september 2010.
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Likestilling og likeverd i barnehagen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Deltakende læring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Danning og voksenrollen i barnehagen

Danning Vi tenker danning først og fremst er en prosess som skjer i møtene mellom mennesker. I en barnehage møtes små og større mennesker. Her møtes folk med ulik bakgrunn, kultur, religion, utdanning. I rammeplanen står det: Det nye formålet slår fast at barnehagen skal videreføre et helhetlig læringssyn der omsorg og lek, læring og danning skal være grunnlag for barns allsidige utvikling”. Hvilke valg vi gjør vil være med i danningsprosessen. Slik barnas hjem preger barna vil også våre valg her i barnehagen ha betydning Danning er en livslang prosess som blant annet handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter.

Danning For å forstå hva dannelse er må man se på grunntanken i vårt menneskesyn; Mennesket som formbart. Danning handler om å formes i en utviklingsprosess livet gjennom. Derfor er en anerkjennelse av barndommen grunnleggende, og barnehagen blir en viktig arena for danningsarbeid. På vei til å bli seg selv møter man mennesker på ulike arenaer som bidrar til å påvirke hvem man blir.

Med framtidsblikk «Det eneste vi i dag vet når vi setter agenda for barn, er at vi egentlig ikke  vet hva de kommer til å ha bruk for av kunnskaper og ferdigheter i fremtiden. En kan allikevel anta at jo mere spesifikke kunnskaper man bærer med seg, desto større er risikoen for at en ikke får brukt dem.

Tenk Gjennom Hvorfor er akkurat du her i dag? Hvem formet deg på veien hit? Hva er ditt bidrag til barna i barnehagen?

Defenisjon på personlighet Det nærmeste vi kan komme er å si at personligheten er vår måte å tenke, føle og handle på i en rekke ulike situasjoner over en lengre tidsperiode.

Meg selv i en helhet. Hvem er jeg? Hvordan er det for andre å jobbe sammen med meg? Innstilt på fred = GLEDE og NYSGJERRIGHET Innstilt på krig = KORRIGERING

Verdier i formålsparagrafen Danning-læring Lek-omsorg Respekt Åndsfrihet Nestekjærlighet Tilgivelse Likeverd Solidaritet Skaperglede Undring Utforskertrang Medvirkning Tillit Anerkjennelse Demokrati Motarbeide diskriminering

Hvordan jobbes det på denne måten? Personalet viser i det daglige at de behandler barna med respekt og toleranse. De synliggjør at hver og en har verdi i seg selv og har rett til å ha egne meninger. De voksne legger grunnlag for å utvikle etisk bevissthet og egne etiske holdninger. Voksnes bevissthet om egen væremåte er viktig for å være forbilder for barna. I hvilken grad personalet respekterer hverandre og barna, kommer til uttrykk i måten de forholder seg til og behandler hverandre på. Viktig at de ansatte tar felles ansvar. Må snakke sammen om verdier de skal handle ut fra, og drøfter seg frem til felles holdninger som grunnlag for å bli enig om hvordan de skal handle. Holdningen til barn som medmennesker kommer til uttrykk gjennom personalets anerkjennende samspill med dem. Barn har behov for å bli sett, hørt og bekreftet. Måten den voksne svarer og bekrefter på er avgjørende for hvordan barnet opplever seg selv.

Rammeplan sier; Vi skal tilby et omsorgs og læringsmiljø som er til barnas beste. Omsorg i barnehagen handler både om relasjonene mellom personalet og barna og barnas omsorg for hverandre. Hvem avgjør hva som er til det beste for barna? Gjør vi det beste for barna i de fleste situasjoner?

Møter jeg et barn så møter jeg et menneske Anne-Cath Vestly

Søren Kierkegaard Om jeg skal lykkes i å føre et menneske mot et bestemt mål, må jeg først møte dette mennesket dere det er, og begynne der. Den som ikke gjør det lurer seg selv når han tror han kan hjelpe andre.

Vi kan ikke sitte med framtidens barn på fanget og oppdra dem med gårsdagens metoder.