Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Advertisements

Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
En introduksjon.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Arbeidskultur i Drammen kommune
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Den matematiske samtalen
Læring på ungdomstrinnet
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kapittel 11 Læringsteori.
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Velkommen til foreldremøte
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Gjennomgang og praktisk øvelse med SIP-modellen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Velkommen til foreldremøte
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd Planleggingsdager 17. og 18. november 2016 Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd SIP-modellen Sip-modellen er hentet fra Være Sammen, hefte nr. 2. Modellen handler om forholdet mellom barns sosiale behandling av informasjon knyttet til den sosiale tilpasningen.

Her og nå, og det som er lagret av tidligere minner og erfaringer SIP modellen: Består av to hoveddeler: Databasen, den indre sirkelen Informasjonsprosessene – ytre sirkel Det som skjer i de to sirklene foregår i et vekselsspill, se pilene. Her og nå, og det som er lagret av tidligere minner og erfaringer

Sip modell database Databasen – består av 4 punkter: Minnebank: Ting vi lagrer i hukommelsen Erfaringer vi gjør, sosialt Skripter/spor som setter seg i hjernen Normer: Det verdigrunnlaget barnet utvikler. Normer utvikles i samspill med viktige voksne (signifikante), De sosiale normene barnet har påvirker om barnet velger å utføre positive eller negative handlinger. Sosiale skjema: Mentale bilder barnet lager seg ut fra det de opplever i forhold til personer i deres erfaringsverden. De kan lage seg positive sosiale skjema og negative sosiale skjema ut fra det de opplever. Barn kan ha positive forventninger til andre, De kan også ha negative forventninger til andre. Tillegger andre barn bestemte motiver og intensjoner. Det er du som er ansvarlig for hvilket sosialt skjema barnet danner av deg. Jfr varm relasjon/forventning - krav Sosial kompetanse: Barnet tilegner seg denne kompetansen ut fra de erfaringer de gjør i samspill de er deltagende i. Med gode erfaringer vil barnet lære seg konstruktive måter å løse situasjoner eller konflikter på eller det motsatte. Barn kan også velge å være passive, og ikke komme frem til noe handling. Dersom handlingen er negativ, kan barnet komme inn i en negativ sirkel i sine handlinger. Når vi bevisst avlærer og omlærer negativ atferd hos barnet, lagres det i databasenog barnet vil bevisst kunne velge gode handlingsalternativ.

Sip modellen, avkoding signaler Det er komplekse prosessene og faktorene som inngår i den sosiale tilpasningen. Avkoding av signaler: Barn bruker «databasen» sin for å forstå signaler fra andre. De har erfaringer fra før, de tilegner seg normer som gjelder, De bruker de sosiale skjemaene de kjenner og den sosiale kompetansen de har når de tolker innhold i signaler fra andre. Et signal kan være noe som blir sagt, eller ansiktsuttrykket til den andre når noe sies.

Sip modellen, tolking av signaler 2.Tolke signaler: Når barnet har avkodet signalet ved hjelp av egen database, tolker de signalet. De jobber med hva signalet betyr for dem. Bruker også her egen database. Viktig at voksne er klar over dette og bidrar positivt i barnets tolkning ved å ordsette, triangulere.

Sip modellen, klargjøring av mål 3.Klargjøring av mål: På dette trinnet klargjør de eget mål. Her er det behov for å justere egen spenning og regulere seg i.f.t. omgivelsene. Noen barn stopper opp her fordi de ikke mestrer egen ledelse og selvregulering. Da kan de gå rett til handling uten at denne er vurdert tilstrekkelig. Dersom barnet allerede her går til handling, har de nikke gått hele tenkerunden og dermed ikke vurdert mulighetene for ulike valg av handling. De «klikker i vinkel». Denne erfaringen går inn i minnebanken vil dermed påvirke videre valg barnet tar.

Sip modellen, responser 4.Konstruksjon av responser: Barn som mestrer å behandle de tolkede signalene, vurderer og bestemmer seg for hva de ønsker å gjøre videre. De får da tid til å konstruere egen respons før den kommer ut i handling. Her bruker de tidligere erfaringer fra Minnebanken.

Sip modellen, responsbeslutning 5.Responsbeslutning: Barn som mestrer og gå hele veien rundt ved å gjøre bruk av egen database, kommer da til 5. trinn der de tar beslutningen og egen respons og handling avgjøres. Dette er barn som mestrer egen ledelse og har utviklet selvregulering på et høyere nivå. Deres handling eller respons vil være gjennomtenkt. Dette er barn med mestringstro: Pippi: «Dette har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg sikkert». Vi skal være oppmerksomme på at valg av handling også er knyttet til verdisynet barnet har i sin Minnebank. Motivasjonen kan derfor også handle om egen vinning, f.eks. å utestenge noen for selv å komme bedre ut av det. Dette kan være vanskelig å oppdage for de voksne da det kan skje litt usynlig og i det skulte.

Sip-modellen, handlingen 6.Handling: Valg av handling skjer. Det barnet sier eller gjør får da respons fra omgivelsene. Sendes inn i minnebanken som en ny erfaring.

Sip-modellen og Kunnskapstrappa 5–åringen: «Se og hør» - skoleforberedende gruppe 1. Mestre å ta imot en beskjed 2. Gjøre beskjeden om til aktiv handling 3. Utføre handlingen 4. Turtaking, kunne vente på tur, gi tur og ta tur 5. Kunne holde fokus 6. Sette ord på egne og andres handlinger og følelser i det sosiale samspillet Sip-modellen og Kunnskapstrappa har felles trekk. Sip-modellen er mer komplisert, men er bygget på samme prinsipp. I Kunnskapstrappa er første trinn å mestre å ta imot beskjed. Da har barnet hørt beskjeden med ørene sine. Neste trinn her er også å avkode det som er oppfattet av ørene. Hva var det som ble sagt og hva vil jeg gjøre med det? I dette trinnet ligger både avkoding og tolkning. Neste trinn blir å utføre handling ut fra gitt beskjed. For å kunne gjennomføre disse prosessene vil det være krav til voksenrollen. Den voksne må tilse at barnet lytter med ørene sine, sjekke at beskjeden er oppfattet og at barnet faktisk er istand til å utføre det han/hun er bedt om. Den voksne sjekker ut at handling skjer. Den voksne gir støtte til barn som ikke mestrer alle trinn. Tilpasset støtte.

Konsekvenser for praktisk arbeid i barnehagen Gi gode responser i kommunikasjon fra voksne til barn – bidra til positive erfaringer i minnebanken Sosial kompetanse som samarbeid, turtaking, humor, på dagsorden tidlig Strukturert arbeid for å styrke relasjoner barna imellom – bidra til at positive sosiale skjema dannes Bidra til at barna finner gode alternativer til løsninger når vi ser at de kommer til kort Veilede barn i riktig retning mot for å fremme positiv adferd Voksne som er tilstedeværende og bidrar til å hjelpe barn med hvilke normer som skal gjelde i det sosiale samspillet. Hvilke erfaringer vil vi at barn skal ha? Arbeide med USK, bruke de prinsippene som er utviklingsfremmende. Tenke over organisering og Læringsmiljø. Hvor er voksne plassert? I hvor stor grad dele vi barna opp i mindre grupper? Nærværende voksne i strukturerte og ustrukturerte situasjoner i størst mulig grad. Autoritativ voksenstil med fokus på varme og kontroll. Alle voksne må kjenne barnegruppen og enkeltbarnet for å kunne støtte der det trengs. Observasjon regelmessig for å oppdage hva som foregår i miljøet og kunne sette inn tiltak tidlig. Lese et stykke fra Line Melvolds bok, s 24, «Etikk, følelser og dilemmaer i barnehagen».