Tilbud og etterspørsel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO Arbeidsledighet – hvilken forklaring gir moderne faglitteratur? Presentasjon av Pareto.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Arbeidsmarkedets - etterspørselsside Lønn Arbeidere Tilbud Etterspørsel Etterspørselskurven er sammenhengen mellom lønnsnivået og det antall arbeidstakere.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Lønn og arbeidsledighet. Lønn og lønnsforskjeller Markedsteori – teori om kompenserende forskjeller Forhandlingsteori Effektivitetslønnsteori Hvordan.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
AD-AS-modellen AD = samlet etterspørsel (”aggregate demand”)
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
ECON 1500 Innføring i samfunnsøkonomi for realister
Store forskjeller i arbeidsledighet
Introduksjon til EØS-retten
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Norges Banks utlånsundersøkelse
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
(Selskapsnavn) Markedsplan
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 12: Finansiell risiko
Individuell og markedsetterspørsel
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Den skandinaviske modellen – et skjørt politisk kompromiss eller et stabilt økonomisk system? Kalle Moene.
Matematikk på ungdomstrinnet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Penger og pengemarked I dette kapitlet skal vi se på følgende forhold:
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Inflasjon og arbeidsledighet
Den utvidede ISLM-modellen
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Etterspørsel og konsument-atferd
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
10 Konjunkturledigheten
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Pengepolitikk og realinvesteringer
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Kapittel 6 Lønn og belønning
Konjuktur i en åpen økonomi
Grunnmodellen: likevekt
Utskrift av presentasjonen:

Tilbud og etterspørsel Kapittel 3 Tilbud og etterspørsel 1

Emner som behandles i kapittel 3 Kapittel 3 gir en introduksjon til det viktigste mikroøkonomiske verktøyet, modellen for tilbud og etterspørsel Hva bestemmer konsumentens etterspørsel ? Hva bestemmer bedriftenes tilbud ? Skift i tilbud og etterspørsel Likevekt i markedet Inngrep i prisdannelsen Introduksjon til elastisiteter Kapittel 3: Konsumentatferd 2

Forbrukernes etterspørsel Forbrukernes etterspørsel er knyttet til behov Viser hvor mye forbrukerne er villig til å kjøpe ved en gitt pris Sammenhengen mellom pris og etterspurt kvantum kan vises med ligningen Kapittel 3: Konsumentatferd 8

Forbrukernes etterspørsel Pris Tilbudskurven er fallende, som viser at forbrukerne ønsker å kjøpe mer når prisen faller D Kvantum Kapittel 3: Konsumentatferd 10

Skift i tilbud og etterspørsel Viktig – pass på at man forstår forskjellen mellom følgende: Bevegelser langs en tilbuds- eller etterspørselskurve er endring i pris Skift i kurven – endring i andre forhold enn pris som påvirker tilbud eller etterspørsel Kapittel 3: Konsumentatferd 27

Skift i etterspørselen Bevegelse langs en etterspørselskurve er endring i pris Andre forhold en pris kan føre til skift i kurven Forbrukernes inntekt Forbrukernes preferanser Pris på sammenlignbare varer Forbrukernes forventninger Kapittel 3: Konsumentatferd 36

Skift i etterspørsel Anta at forbrukernes inntekt øker – hvordan påvirkes etterspørsel? Etterspørselen endres fra D til D`, økt etterspørsel uansett pris Med økt inntekt kan man kjøpe mer av varen P D D’ P2 P1 Q1 Q2 Q3 Q Kapittel 3: Konsumentatferd 39

Bedriftens tilbud Bedriftens tilbud er ressursbestemt, knyttet til produksjonskapasitet og kostnader Viser hvor mye produsentene er villige til å selge til den prisen de mottar i markedet Sammenhengen mellom tilbudt kvantum og pris kan vises med en funksjon: Kapittel 3: Konsumentatferd 5

Tilbudskurven S Pris Kvantum Tilbudskruven stiger oppover for å illustrere at ved høyere priser, ønsker produsentene å tilby mer Kvantum Kapittel 3: Konsumentatferd 7

Tilbudsskift Husk at tilbudskurven er kostnadsbestemt Tilbud ved pris P1 er lik Q1 Anta at råmaterialkost- nadene faller, hvordan påvirkes tilbudet? Tilbudet øker – bedre fortjenestemulighet P S S’ P1 Q1 Q2 Q Kapittel 3: Konsumentatferd 28

Tilbud og etterspørsel Pris S Kurvene krysser ved likevekt. Ved pris = P0 er tilbudt og etterspurt kvantum Q0 . P0 D Kvantum Q0 Kapittel 3: Konsumentatferd 12

Markedsmekanismen Hva innebærer likevekt ? QD = QS Ingen knapphet eller overskuddsetterspørsel Ikke noe overskuddstilbud Ikke press for å endre prisene eller omsatt kvantum – løsningen er stabil Kapittel 3: Konsumentatferd 13

Tilbud og etterspørsel Pris S Overskudd Hva hvis prisen er P1? P1 Prisen vil falle P0 Tilbudet faller, etter- spørselen øker, inntil ny likevekt oppnås D Kvantum Q0 Kapittel 3: Konsumentatferd 12

Tilbud og etterspørsel Pris S Hva hvis prisen er P2? Prisen vil øke P0 Tilbudet øker, etter- spørselen faller, inntil ny likevekt oppnås P2 Underskudd D Kvantum Q0 Kapittel 3: Konsumentatferd 12

Markedsmekanismen Oppsummering av markedsmekanismen Samspill mellom tilbud og etterspørsel bestemmer prisen Hvis et marked ikke er i likevekt, skjer det endringer på tilbuds- og etterspørselssiden inntil markedet når likevekt Markedene må være konkurranseutsatte for at mekanismen skal fungere Kapittel 3: Konsumentatferd 25

Skift i etterspørsel Ved pris lik P1 vil det være knapphet på varen, og etterspørrerne vil by opp prisen Tilbudet øker og etterspørselen reduseres noe, inntil ny likevekt nås P D D’ S P2 P1 Q1 Q3 Q Kapittel 3: Konsumentatferd 44

Skift i tilbud Hvordan påvirkes pris og omsatt kvantum? Ved pris lik P1 vil det være overskuddstilbud Prisen faller til P2 og tilbudt kvantum øker til Q3 P D S S’ P1 P2 Q1 Q3 Q Kapittel 3: Konsumentatferd 34

Priskontroll Hvis myndighetene mener at likevekts- prisen er for høy, kan man innføre maksimalpriser (pristak) Er prisen for lav, kan man innføre minstepris Kapittel 3: Konsumentatferd 140

Maksimalpris (pristak) Likevekt Maks- pris Underskudd D Qs Qd Modul 5Kapittel 3: Konsumentatferd

Boligprisene i Oslo I de siste år har boligprisene i Oslo steget sterkt Bør myndighetene regulere markedet? Bør man innføre priskontroll (maksimalpris ?) Hvilke andre tiltak kunne vært aktuelle ? Kapittel 3: Konsumentatferd

Boligprisene i Oslo S S` Likevekt Maks- pris D Qs Qd Modul 5Kapittel 3: Konsumentatferd

Minimumspris (prisgulv) Min- pris S Likevekt Overproduksjon D Qd Qs Modul 5Kapittel 3: Konsumentatferd

Tilbuds og etterspørselselastisitet Tenk etter – hvilke forhold vil ha betydning for hvor store utslag det blir i pris og mengde ved skift i tilbud og etterspørsel ? Det må ha noe med helningen på kurvene å gjøre Helning viser bl.a. elastisiteten – hvor følsom en variabel er for endringer i en annen variabel, for eksempel viser priselastisiteten hvor følsom etterspørselen er for endring i pris Elastisitet er viktig ikke bare ved skift i kurvene, men også ved endringer i prisen Kapittel 3: Konsumentatferd 69

Priselastisitet Beregningsformel: Alltid negativ siden etterspørselskurven er fallende Modul 3Kapittel 3: Konsumentatferd