Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Grunnmodellen: likevekt
MakroÞkonomi for Þkonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K2.6 Steigum Vi fortsetter med vÄr grunnmodell ved Ä etablere en likevekt. Likevektsbetingelsen er veldig enkel: vi sier at likevekten er nÄr etterspÞrsel er lik produksjon eller inntekt.
2
Likevekt đ=đâđ+ đ 0 Likevektsbetingelse: Y=Z đ=đ â đ=đâđ+ đ 0
đ 0 = đșâđâđ +đŒ+đ Likevektsbetingelse: Y=Z đ=đ â đ=đâđ+ đ 0 âđâđđ= đ 0 âđ 1âđ = đ 0 â đ â = đ 0 1âđ Vi begynner med vĂ„r formula for aggregert etterspĂžrsel som var proporsjonalt med inntekt og ogsĂ„ avhengig av en rekke andre faktorer som vi setter i Z0 Som sagt, vĂ„r likevektsbetingelse er at produksjon eller inntekt, Y er likt aggregert etterspĂžrsel. Hvis vi deretter setter inn vĂ„r formula for aggregert etterspĂžrsel, sĂ„ fĂ„r vi en formula for produksjon i likevekt, Y *. Det er Z0 dividert med (1-a) Husk at *a* er marginale konsumtilbĂžyelighet.
3
Agg. EtterspĂžrsel, Z BNP-Volum, Y Y=Z a đ 0 Y*
Her ser vi en figur av vÄr likevekt. Den svarte linjen er aggregert etterspÞrsel. Den rÞde linjen har en helning pÄ 45% - det vil si den representerer alle punktene der inntekt er likt etterspÞrsel. Likevekt er der de to linjene krysser hverandre. Y* BNP-Volum, Y
4
EtterspĂžrselsjokk Agg. EtterspĂžrsel, Z BNP-Volum, Y Y=Z đ 0 đ 0 ÂŽ Y*ÂŽ
NĂ„ har vi verktĂžyet vi trenger til Ă„ analysere effekten av en etterspĂžrselsjokk. Du kan tenke pĂ„ en etterspĂžrselsjokk som noe uforventet som skjer som pĂ„virker aggregert etterspĂžrsel. Kanskje det er en terrorist-hendelse eller en finanskrise. Det har uansett effekten av Ă„ pĂ„virke etterspĂžrsel nedover. Men det vi ser i figuren er at endringen i produksjon er ganske mye stĂžrre enn den opprinnelige negative bevegelsen av etterspĂžrselskurven. Dette er pĂ„ grunn av multiplikator-effekten. đ 0 ÂŽ Y*ÂŽ Y* BNP-Volum, Y
5
Multiplikator-effekten
Fra likevekt: đ â = đ 0 1âđ â 1 1âđ â đ 0 EtterspĂžrselsmultiplikatoren: 1 1âđ a: marginale konsumtilbĂžyeligheten. Tall eksempel: hvis konsumtilbĂžyeligheten er 0,4, sĂ„ er multiplikatoren 1 1â0,4 = 1 0,6 =1,66 Effekten pĂ„ inntekt/produksjon i likevekt blir 1,66 sĂ„ stor som den opprinnelige sjokket. Hvis vi gĂ„r tilbake til vĂ„r likevekts-ligning, sĂ„ ser vi at vi kan skrive likevekt produksjon som 1 over 1â a gange Z 0 1/ (1-a) heter i dette tilfellet etterspĂžrselsmultiplikatoren og den er avhengig av konsumtilbĂžyeligheten. Hvis vi har en marginale konsumtilbĂžyelighet av 0,4 for eksempel, sĂ„ blir multiplikatoren 1 over 1â 0,4 som er likt 1,66 Effekten pĂ„ inntekt/produksjon i likevekt blir 1,66 sĂ„ stor som den opprinnelige sjokket. Hvorfor er det sĂ„nt? La oss si at det skjer en sjokk: en terrorist-hendelse eller finanskrise. Dette fĂžrer til lavere etterspĂžrsel. VĂ„r forutsetning i denne modellen er at bedriftene tilpasser sin produksjon til etterspĂžrsel, sĂ„ de produserer mindre, og det blir mindre inntekt ogsĂ„ Med mindre inntekt sĂ„ blir det mindre disponibel inntekt og dette pĂ„virker konsum negativt. Hvor mye pĂ„virker det konsum? Da mĂ„ vi se pĂ„ den marginale konsumtilbĂžyelighet. Med lavere konsum sĂ„ har vi lavere aggregert etterspĂžrsel igjen, og dermed lavere produksjon og lavere inntekt. Og igjen det fĂžrer til lavere disponibel inntekt og nok en runde med lavere konsum. Dette fortsetter fram til vi nĂ„r vĂ„r ny likevekt.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.