Arbeidsmetodikk Navn Dato.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Advertisements

Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Kveldskurs for nybegynnere 16. februar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Kveldskurs for nybegynnere 10. februar 2015 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
YRKESORGANISASJONENES SENTRALFORBUND Fra  Tariff 2006  Utvalgsarbeid  Tariff 2007  HA 2007  Tariff 2008.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Veileder for gevinstrapportering
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hva er feriepenger og hva er inntrekk ferie?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Omorganisering / endringer i styringslinje
Ferie Klikk for å skrive dato
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Verneombudets dag 12. Mars 2015 Vernetjenesten i Kristiansund.
Samarbeid og medbestemmelse
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
BTI-handlingsveileder barnehage
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Bedriftsundersøkelsen 2017
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Arbeidskultur i Drammen kommune
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Kurs for nye hovedtillitsvalgte
Matematikk på ungdomstrinnet
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
PDSA-sirkel/småskalatest
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Klubbutvikling oppfølging
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Evaluering av Hovedavtalen
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Dag Wiese Schartum, AFIN
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Kommersialisering ved UiT
Utredningsgruppe samferdsel
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmetodikk Navn Dato

Hva skal tillitsvalgte gjøre og hvordan? Litt repetisjon fra Uke 7 Alt handler ikke om å gjøre jobber, men om å planlegge og lage en strategi. Hvordan skal man vite hva man skal gjøre? Hva er riktig?

Disse har du en relasjon til: Medlemmer Øvrige tillitsvalgte Ledelsen Som nevnt på Uke 7 – her er primærgruppene du har en relasjon til. Forrige gang lå hovedvekten i presentasjonen på hvordan tillitsvalgte skal jobbe sammen. Denne gangen ser vi på metodikk

Metode i møte med medlemmet Å lytte Å stille spørsmål for å få best mulig oversikt over faktum Å huske at medlemmet eier sitt eget problem Ta saken videre ved behov med mandat fra medlemmet

Metode i møte med de andre tillitsvalgte Å ha en plan (for oppgaver og strategi) Å møtes Å fordele oppgaver Å avklare forventninger Å dokumentere arbeidet Å lage en årsplan/årshjul (tillitsvervet.no)

Metode i møte med ledelsen Å kjenne bedriftens strategi og mål Å ha høy kompetanse om sakene som skal tas opp Å være godt forberedt Å avklare ditt/deres bidrag til å spille ledelsen gode Å tørre å be om tid

I konkrete saker Still spørsmål Be om relevant dokumentasjon Avklar ansvarsforholdet i de ulike sakene Er problemstillingen regulert i lov- og avtaleverk? Tid

Problemstilling Lederen ber deg stikke en tur innom kontoret hennes. Hun forklarer at hun vil snakke med deg i kraft av ditt verv som tillitsvalgt. Saken er den at det er det er besluttet at bedriften skal bytte kontorlokaler. Dagens lokaler er for dyre og ikke hensiktsmessige slik driften er i dag. Flyttingen skjer om tre måneder. Hun ber deg informere medlemmene dine om dette, og sier at hun håper du gjør dette på en lojal og fin måte, slik at det blir minst mulig støy i organisasjonen. Hva gjør du nå?

Oppgave 1 Hvilke relevante og gode spørsmål kan du stille? Hvem har besluttet dette? Hvilken økonomisk effekt får dette? Hvordan blir kontorforholdene i de nye lokalene? Hvor er de nye lokalene? Xxxx xxxx Nå gjelder det å ta i bruk metodikken: Sjekk ut faktum ved å lytte og stille relevante og gode spørsmål Skaff deg dokumentasjon og kunnskap fra relevante kilder Tenk gjennom hvem som har ansvaret for problemstillingen – du, ledelsen, medlemmet, en annen tillitsvalgt? Sjekk om problemstillingen er regulert i lov og/eller avtaleverket Vurder tidsaspektet ved saken

Oppgave 2 Hvilken dokumentasjon etterspør du? Husleiepriser i området? Kunnskap om produktivitet hos ansatte i cellekontor vs. åpent landskap? Erfaring med endring av kontorlokalisering fra andre bedrifter? Xxxx?

Oppgave 3 Hvem har ansvar for å formidle informasjon om endringen? Ledelsen har ansvaret for å drøfte kontorplassering med de tillitsvalgte FØR beslutningen fattes. Ledelsen har ansvaret for å informere de ansatte om beslutningen – selv også de upopulære (eller kanskje særlig dem)

Oppgave 4 Er problemstillingen regulert i lov- og avtaleverk? AML har drøftingsbestemmelser i kapittel 8 Hovedavtalene har drøftingsbestemmelser § 8-2.Gjennomføring av plikten til informasjon og drøfting(1) Plikten til informasjon og drøfting etter § 8-1 omfatter:a)informasjon om den aktuelle og forventede utvikling av virksomhetens aktiviteter og økonomiske situasjon,b)informasjon om og drøfting av den aktuelle og forventede bemanningssituasjon i virksomheten, inkludert eventuelle innskrenkninger og de tiltak arbeidsgiver vurderer i den forbindelse,c)informasjon om og drøfting av beslutninger som kan føre til vesentlig endring i arbeidsorganisering eller ansettelsesforhold.(2) Informasjon etter første ledd bokstav a skal skje på et passende tidspunkt. Informasjon og drøfting etter første ledd bokstavene b og c skal skje så tidlig som mulig.(3) Informasjonen skal gis slik at det er mulig for de tillitsvalgte å sette seg inn i saken, foreta en passende undersøkelse, vurdere saken og forberede eventuell drøfting. Drøftingen skal bygge på informasjon fra arbeidsgiver, finne sted på det nivå for ledelse og representasjon som saken tilsier og skje på en måte og med et innhold som er passende. Drøftingen skal gjennomføres slik at det er mulig for de tillitsvalgte å møte arbeidsgiveren og få et grunngitt svar på uttalelser de måtte avgi. Drøfting etter første ledd bokstav c skal ta sikte på å oppnå en avtale.(4) Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale. Finans Norge. HA § 13 B nr. 3 og 4. Sysselsetting og arbeidsforhold

Oppgave 5 Hvor lang tid trenger du på å forholde deg til saken? Det finnes ingen fasit – rimelig tid – hva er det? Vurderingssak etter omfanget av saken, materialet du må sette deg inn i, konsekvensene av saken

6 beslutningshensyn i valg av handling Er det lov? JUS Er det i samsvar med våre verdier? Lar det seg begrunne? ETIKK IDENTITET Hva gjør du? ØKONOMI MORAL Lønner det seg? Er det riktig? Dette navigasjonshjulet vil være et hjelpemiddel for deg som tillitsvalgt når du skal foreta en beslutning, eller gjøre deg opp en mening om en aktuell problemstiling. Når vi jobber med gruppeoppgavene på tillitsvalgtkonferansen skal vi resonere gjennom alle disse 6 beslutningshensynene. Det er veldig enkelt; vi starter med å stille spørsmålet om den løsningen vi går for ligger innenfor lov av avtaleverket. Eksempelvis slik: Er det vi har tenkt og foreslå/gjennomføre lov? –JA. Er det i samsvar våre verdier –NEI. Er det en riktig (hensiktsmessig) løsning - NEI!!, Beholder vi vår troverdighet – NEI, lønner det seg (økonomisk) - JA. Lar det seg begrunne – både JA og NEI. Denne illustrasjonen viser at ulike beslutningshensyn kan gå i motsatt retning av hverandre. Da får man vurdere vektingen av de ulike hensynene. I noen sammenhenger vil det at det er lov til å gjennomføre en handling veie tyngre enn omdømme, i andre tilfeller vil omdømme begrense handlingen selv om den etter regelverket ikke er belagt med et forbud. OMDØMME Beholder vi vår troverdighet? Fra ”Se gorillaen! Etikk i arbeid” Kvalnes, Universitetsforlaget 2006