Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018

2 Virkeområdet til kapittel 6
Gjelder saksbehandlingen i folkevalgte organer, «møteregler» Hvilke organer som er omfattet reguleres av koml. § 29 Noen organer omfattes bare delvis For noen organer er reglene gitt i loven fravikelige Forvaltningslovens saksbehandlingsregler og reglene i offentleglova kommer i tillegg Begrepene «folkevalgt organ» og «nemnd» Obs det er en feil i læreboka s siste setning under folkevalgte organer, se figur s. 103 som er riktig, denne nevnes fordi den er viktig å rette opp Flere regler som gjelder saksbehandlingen er regulert i andre kapitler enn kapittel 6, for eksempel reglene i koml. § 40 om habilitet

3 Utgangspunktet for reguleringen i kommuneloven
De sentrale og viktige reglene gis i kommuneloven Øvrige regler skal gis av kommunestyret selv i reglement, jf. koml. § 39 nr. 1

4 Møteprinsippet Folkevalgte organer behandler sine saker og treffer sine vedtak i møte, jf. koml. § 30 nr. 1 Møteprinsippet gjelder møter i alle folkevalgte organer Hva er et møte i et folkevalgt organ? Unntak; en viss adgang til fjernmøter og skriftlig saksbehandling etter koml. § 30 nr. 2 Hvilke regler gjelder for fjernmøter/skriftlig saksbehandling? Det skal føres møtebok, kommunestyret skal selv fastsette regler om føring av møtebok, jf. nr. 3 Hva bør møteboka inneholde?

5 Åpenhetsprinsippet Grl. § 100 femte ledd – hovedregelen er at enhver har rett til å følge forhandlingene i folkevalgte organer, med folkevalgte organer i grunnloven menes kommunestyret Hovedregel i kommuneloven; enhver har rett til å overvære møter i folkevalgte organer, jf. koml. § 31 nr. 1 Formulert som en rett for individet Kommuneloven har et videre «folkevalgte organer»- begrep enn grunnloven Hva vil det si at et møte er åpent? Hvorfor møteoffentlighet? I hvilke organer kan møter lukkes? Sammenhengen til innsynsrett etter offentleglova

6 Lukkede møter Når skal møter i folkevalgte organer lukkes etter koml. § 31? Når kan møter i folkevalgte organer lukkes etter koml. § 31? Saksbehandlingsregler ved lukking regulert i koml. § 31 a Merk adgang til å lukke alle møter i byrådet i en parlamentarisk styringsform, jf. koml. § 31a nr. 3

7 Møtetidspunkter, innkalling og sakliste, jf. koml. § 32
Fastsetting av møtetidspunkter Leder av organet innkaller Frist Hvordan skal det innkalles? Saklisten settes opp av leder, kan endres av flertallet, men slik at mindretallet har visse rettigheter Saksdokumentene Møter skal kunngjøres

8 Gjennomføring av møter
Ledes av organets leder eller nestleder Nærmere regler gis i reglement, eksempelvis om spørretid, taletid, avstemningsmåte, protokollføring, etc., Forespørsler regulert i kom. § 34 nr. 2, rettes mot leder To typer; interpellasjoner og spørsmål

9 Innstillingsrett Kommuneloven gir som hovedregel ikke regler om innstilling og innstillingsrett i saker som behandles av folkevalgte organer Unntak for økonomiplan, årsbudsjett og årsregnskap samt kontrollutvalget i visse saker Kommunestyret må ta stilling til om det skal være innstilling i ulike typer saker og hvilke organer eller personer som eventuelt skal ha innstillingsrett, jf. koml. § 39 nr. 2 Departementet har anbefalt at dette gjøres/ses i tilknytning til delegeringsreglement

10 Vedtaksførhet Regulert i koml. § 33 Hva vil vedtaksførhet si? Hovedregel minst halvparten av medlemmene i organet må være til stede Unntak * konstituerende møte * skriftlig saksbehandling * strengere krav til vedtaksførhet kan stilles til andre folkevalgte organer enn kommunestyret i et delegasjonsvedtak

11 Avstemninger Regulert i koml. § 35
Hovedregel alminnelig flertall * Særlig regel i koml. § 18 * unntak i koml. § 34 * enstemmig v/ skriftlig saksbehandling * unntak for fjernmøter * Kan stille strengere krav i et delegasjonsvedtak Ved stemmelikhet har møteleder som hovedregel dobbeltstemme Stemmeplikt som hovedregel, må stemme ja eller nei Åpen avstemning som hovedregel; unntak valg og ansettelser skal skje skriftlig etter krav fra minst ett medlem Avstemningsmåte er for øvrig i hovedsak regulert i den enkelte kommunes reglement Særlige prosedyrer ved avstemning i forhold til årsbudsjett og økonomiplan for å sikre flertall

12 Følger av brudd på saksbehandlingsreglene
Fvl. § 41 gjelder ikke direkte Ulovfestede prinsipper Avhenger av type brudd

13 Forslag i NOU 2016:4 Saksbehandlingsreglene i dagens kommunelov foreslås i hovedsak videreført Virkeområdet foreslås noe utvidet slik at saksbehandlingsreglene i utgangspunktet skal gjelde alle folkevalgte organer Det åpnes for bruk av fjernmøter i langt større utstrekning enn i dag Regler om minstekrav til innholdet i møtebøker foreslås lovfestet


Laste ned ppt "Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google