Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BTI-handlingsveileder barnehage

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BTI-handlingsveileder barnehage"— Utskrift av presentasjonen:

1 BTI-handlingsveileder barnehage
Oktober 2017

2

3 BTI-modellens nivåer og trinn

4 BTI-modellen Avslutt Avklar om innsatsen skal endres, videreføres eller avsluttes Avklar om innsatsen(e) skal endres, videreføres eller avsluttes Avklar om innsatsen(e) skal endres, videreføres eller avsluttes Avklar undring / bekymring Evaluer innsatsen Evaluer innsatsen(e) Evaluer innsatsen(e) Del undring/ bekymring Gjennomfør innsatsen Gjennomfør innsatsen(e) Koordiner og gjennomfør innsatsen(e) Konkretiser undring / bekymring Beskriv målet og innsatsen Planlegg gjennomføring og evaluering av innsatsen(e) Tverrfaglig møte Undring / bekymring Møte med foreldre / den unge Etabler kontakt med annen tjeneste Etabler kontakt mellom relevante tjenester

5 Hva: Avslutt eller gå videre til nivå 1
Hva: Avslutt eller gå videre til nivå 1.Dokumenter hvorfor sak avsluttes. Hvordan: Konkluder i observasjonsnotat dersom det er opprettet. Hvem: Pedagogisk leder Verktøy: Observasjonsnotat Hva: Er det grunn til å gå videre? Hvordan: Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, vurderes behov for ulike interne tiltak. Hvem: Pedagogisk leder i samarbeid med assistenter/fagarbeidere, med orientering til styrer når det tas videre til nivå 1. Verktøy: Referat fra undringssamtale Hva: Hver enkelt deler sine observasjoner Hvordan: 1) Deling av undring med kolleger på avdelingen sin 2) deling av undring med styrer 3) deling av undring med barnet/foresatte. Er dere usikre, ta kontakt med hjelpetjenestene for råd og veiledning og saken diskuteres anonymt/ med samtykke. Hvem: Alle medarbeidere, pedagogisk leder tar saken videre Verktøy: Mal for samtale med barn, Undringssamtale med foresatte(Mal), Samtykke tverrfaglig samhandling Hva: Med konkretisering menes at den undringen man har fått gjennom observasjon eller samtaler, sammenfattes og gjøres skriftlig. Konkretisering innebærer eventuelle spørsmål som man ønsker å få svar på og som kan underbygge eller avkrefte en undring/ bekymring. Hvordan: Noter det du undres over i observasjonsnotat. Hvem: Alle medarbeidere Verktøy: Observasjonsnotat Hva: Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål om barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. I denne fasen er det ingen antakelser eller fasitsvar på spørsmålene. Hvem: Alle medarbeidere Verktøy: 1) Barn og unges signaler på mulig mistrivsel 2) Bekymringsskala foresatte NB! Utgangspunkt for alle nye barn: Skjema om Startsamtale med foresatte om nye barn i barnehage Telefontolk brukes ved behov. Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

6 Hva: Dersom saken skal fortsette, besluttes det om den skal fortsette på nivå 1 med system/individ tiltak i barnehagen, eller om den skal fortsette til nivå 2 og medvirkning fra andre instanser/ andre tjenestetilbud. Hvordan: Beslutning tas av styrer i barnehage eller i møte med TILF-ressurs, og inkludere foresatte Hvem: styrer, pedagogisk leder, foresatte Verktøy: Rutine TILF ressurs Hva: Evaluer tiltak og vurder behov for ytterlig hjelp. Enten interne eller tverrfaglige tiltak . Hvordan: Evaluering tas enten av styrer i barnehagen eller i møte med TILF-ressurs, og inkluderer foresatte. Hvem: Styrer, pedagogisk leder, foresatte eller i TILF ressurs Verktøy: Hva: Iverksetting av tiltak i barnehagen. Dette kan også involvere tiltak som skal gjennomføres i barnehagen, med veiledning fra 1. linje tjeneste (helsestasjon) ved samtykke fra foresatte. Ved behov for tverrfaglig veiledning tas saken opp i TILF-ressurs. Hvordan: Tiltak som endring av grupper, lekegrupper, samtale med barn, o.a Hvem: Pedagogisk leder og styrer, Verktøy: Skjema om tiltak for fokusbarn, Analysemodell (LP) Hva: Møte med foresatte hvor agenda er å skape felles virkelighetsforståelse ved å drøfte grunnlagsinformasjon, planlegge eventuelle tiltak og evaluere beslutningsprosessen. Hvordan: Møtet gjennomføres etter bestemt mal. Husk å formidle ro, trygghet og beskyttelse, med barnet i sentrum. Veien videre avklares, og ny møtedato settes. Samtykkeerklæring undertegnes dersom andre instanser trekkes inn i beslutning, som veiledere, eller som del av tiltak. Hvem: Styrer og pedagogisk leder avgjør hvem som har saken (avhenger av hva saken handler om), foresatte. Verktøy: Samtalemal, Samtykke- tverrfaglig samhandling , Den nødvendige samtalen Hva: Med definering av bekymring menes gjennomgang av observasjoner , og opprette sak i barnets mappe. Dette inngår som grunnlagsinformasjon, sammen med notat fra startsamtalen hvis det er gjennomført, i neste møte med foresatte. Hvordan: Definer oppmerksomhet, sett mål og konkretiser tiltak Hvem: Pedagogisk leder i samarbeid med styrer, eller i barnehagens ledermøter Verktøy: Loggbok , Konkretisering av bekymring, Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

7 Hva: Igangsatt innsats vurderes om det skal avsluttes, fortsetter eller fornyes. Dokumenter hvorfor saken avsluttes i barnets mappe. Vurder om saken skal videreføres på nivå 2, eller flyttes til nivå 1 eller 3 Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Hvem: Saksbehandler ved den aktuelle instans i samarbeid med styrer Verktøy: Som forrige trinn Hva: Igangsatte tiltak evalueres. Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Hvem: Styrer, ped leder, representant for involverte tjeneste og foresatte Verktøy: IO plan, årsrapport, skjema om fokusbarn , BTI møte-mal Hva: Barnehagene har ansvar for at tiltak i barnehagen blir gjennomført. Hvordan: Barnehagene følger avtaler som er blitt gjort i direkte kontakt med den aktuelle tjeneste. Hvem: Styrer, pedagogisk ledere, spesialpedagoger (ekstra ass.) Verktøy: Som forrige trinn Hva: Barnehagen får anbefaling/sakkyndig vurdering om tiltak som skal iverksettes i barnehagen, i hjemmet eller i annen tjeneste. Hvordan: Involvert tjeneste følger egne prosedyrer for oppfølging og undersøkelse, gjennomføring og oppfølging av tiltak. Hvem: Den enkelte saksbehandler i tjenesten. Verktøy: Sakkyndig vurdering fra PPT , enkeltvedtak fra barnehageleder, tilbakemelding fra barnevernet, Hva: Barnehagene sender melding/henvisning til den aktuelle instans. Oppdatere BTI-stafettlogg. Hvordan: Barnehagene skaffer aktuell informasjon til melding/henvisning. Foresatte holdes informert. Hvem: Pedagogisk leder i samarbeid med styrer . Verktøy:1. linjetj: Henvisning til fysioterapeut, Henvisning til PPT, Bekymringsmelding til barneverntjenesten, 2. linjetj: Veiledning fra Spe- og småbarnsteam Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

8 Hva: Igangsatt innsats vurderes om det skal avsluttes, fortsetter eller fornyes. Dokumenter hvorfor saken avsluttes i barnets mappe. Vurder om saken skal videreføres på nivå 3, eller flyttes til nivå 1 eller 2 Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Hvem: Saksbehandler ved den aktuelle instans i samarbeid med styrer Verktøy: Stafettlogg Hva: Igangsatte tiltak evalueres Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Hvem: Styrer og pedagogisk leder i samarbeid med involvert tjeneste Verktøy: Stafettlogg Hva: Gjennomfør tiltak i barnehagen Hvordan: i Henhold til plan for tiltak Hvem: Ansvarlige i de ulike tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak Verktøy: Stafettlogg Hva: Faglig forum satt sammen av representanter for ulike tjenester i den aktuelle saken. Hvordan: Drøfting av grunnlagsinformasjon, planlegge tiltak, avtale nytt møte. Hvem: Styrer i barnehage med pedagogisk leder, aktuelle instanser og foresatte Verktøy: IO plan, årsrapport, skjema om fokusbarn , bekymringsmelding til barnevernet Hva: Ved behov for mer komplekse samarbeid (eventuelt med ansvarsgruppe/Individuell Plan) over til Nivå 3. Hvordan: Innkalle de ulike instansene og foresatte til møte med barnehagen Hvem: Styrer i samarbeid med pedagogisk leder Verktøy: Mal for møteinnkalling, samtykke skjema, stafettlogg Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep


Laste ned ppt "BTI-handlingsveileder barnehage"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google