Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
STUT

2 Generelt Før semesterstart: Vurder hvilken informasjon om eksamensordning og vurderingskriterier som kan gis studentene i forkant av eksamen – gjerne tidlig i semesteret.

3 Skriftlig skoleeksamen (hovedmålgruppe: sensorene)
Vil ofte være naturlig med en spesifikk sensorveiledning tilpasset det enkelte eksamenssettet, med utgangspunkt i et løsningsforslag. Hvor mye og hvilke detaljer det er behov for vil typisk avhenge av antall sensorer og deres erfaring med emnet – men husk å ta hensyn også til eventuelle klagesensorer. Bør lages samtidig med eksamensoppgavene, som en kvalitetskontroll både av oppgavetekst, løsningsforslag og vurderingskriterier. Bør gi sensorene veiledning i å skille mellom de ulike karaktertrinnene på hele karakterskalaen, ikke bare ytterpunktene. For eksempel: Hvordan vurdere delvis riktige svar. Hvordan vurdere typiske feil (basert på erfaring fra tidligere år).

4 Erfaringer fra årets klagesensur ved IFI
Ved bruk av poengsystem kan det være hensiktsmessig å si noe om hvilke skjønnsvurderinger sensorene kan/må gjøre i tillegg. Kan være nyttig å inkludere informasjon om endringer i pensum/gjennomføring som gjør at årets eksamenssett bør vurderes noe annerledes enn tidligere års. Husk å oppdatere med momenter som endres/legges til underveis i sensuren – til informasjon for studentene og eventuelle klagesensorer. Prinsipielt: Ved poengsystem – bør det gis poeng for det studentene klarer å vise, eller trekkes poeng for hver feil studentene gjør?

5 Noen eksempler Ren flervalgseksamen (automatisk rettet i Inspera):
edning.html sammen med ar-h18.pdf Spesifikk sensorveiledning med poengsystem: orslag-inf1000-h16.pdf 100h17.pdf eksamener/eksamen_inf1080_2018_nettkurs_bokmaal_losn.pdf (mange sant/usant-oppgaver, se andre typer oppgaver mot slutten) Spesifikk sensorveiledning uten poengsystem: Generisk sensorveiledning:

6 Muntlig eksamen (hovedmålgruppe: studentene)
Oftest generisk sensorveiledning med informasjon til studenter og sensorer i forkant av eksamen. Vil typisk inneholde informasjon om praktiske forhold eksempler på konkrete spørsmål eller beskrivelse av type spørsmål som vil gis vurderingskriterier Mer spesifikk sensorveiledning vil gjerne være nødvendig dersom det er mange studenter og flere sensorer, for å sikre mest mulig konsistent vurdering.

7 Momenter å inkludere Gjennomføring Vektlegging
Hvilke typer spørsmål, detaljspørsmål eller større områder Hvordan blir spørsmål valgt, lodd trekning, alle får samme spørsmål, to og to får samme spørsmål Får kandidaten tid til å forberede seg etter at spørsmål er gitt Vil faglærer kommentere eventuelle feil og/eller stille supplerende spørsmål Hvem passer tiden Vektlegging Hva legges vekt på, detaljkunnskap, oversikt, Hvor mye teller selve presentasjon fremføring Hvor stor betydning har det om faglærer kommer med detaljspørsmål Forslag: Karakterbeskrivelse felles for hvert institutt, med utgangspunkt i karakterbeskrivelse/mn-math.html#muntlig (A-F) Kan suppleres med mer emnespesifikke detaljer (men ikke endres)

8 Noen eksempler est/sensorveiledningmuntlig4.pdf?vrtxPreviewUnp ublished (generell) est/fys4570.pdf?vrtxPreviewUnpublished est/tek5130.pdf?vrtxPreviewUnpublished est/tek5360.pdf?vrtxPreviewUnpublished

9 Andre eksamensformer Dette må vi komme tilbake til etter vårens eksamener... Så enkelt kan det også gjøres i noen tilfeller: h18/eksamen/sensurveiledning.html (programmeringsprosjekt med forhåndsdefinert og ganske styrt oppgave felles for alle studentene, karakter bestått/ikke bestått) Spesiell utfordring: Eksamensformer som består av flere komponenter.


Laste ned ppt "Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google