Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
KLASSELEDELSE.
Presentasjon av LP-modellen
2B: Nåværende empirisk analyse
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Melding til Stortinget…
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Finsk lærer i svensk skole
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling
Autoritet i klasserommet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse Universitetet i Stavanger 12.11 2013 GSV

Læring i skolen Refleksjon Handling Kunnskap Klasseledelse Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Refleksjon Klasseledelse Implementering Handling Kunnskap Trening Vurdering Observasjon

Elevfellesskapet Elevens læring; Klasseledelse fag + atferd Lærer påvirker elevens læring og atferd direkte og indirekte via påvirkning av læringsmiljøet

Kunnskap Forskningsbasert kunnskap om klasseledelse Erfaringsbasert kunnskap om klasseledelse Hovedtema i klasseledelse: • Støttende relasjoner • Struktur og regler • Læringskultur • Motivasjon og forventninger • Teoretisk bakgrunnsdokument om klasseledelse Nettressursen Bedre læringsmiljø Klasseledelse Implementering

Konsistens i voksenmiljøet Skoleledelse Klassen som sosialt system Samarbeid/ kultur Elevens læring; fag + atferd Klasseledelse Konsistens i voksenmiljøet

Refleksjon Læringsprosesser Tid og arena Integrasjon mellom egen erfaring, veileder/erfarne kolleger og ny kunnskap fra teori og forskning Individuell læring Kollektiv læring Organisasjons- læring Refleksjon Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Bakgrunnsdokument for organisasjonslæring

Handling Klasseledelse som integrert kompetanse viser seg i handling. Veien fra refleksjon til endring av praksis kan være utfordrende. Det blir viktig med gode modeller, strukturer for slikt arbeid, støtte, å etterspør, gode eksempler osv. Handling Trening Vurdering Observasjon Nettressursen Praktisk utviklingsarbeid i klasseledelse

Ikke en lineær utvikling men kontinuerlige prosesser Læring i skolen Ikke en lineær utvikling men kontinuerlige prosesser Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Refleksjon Klasseledelse Implementering Handling Kunnskap Trening Vurdering Observasjon 25.12.2018

Relasjoner i skolehverdagen

Ungdomstrinn i utvikling; -klasseledelse Noen viktige dokumenter: Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Rammeverk-for-skolebasert-kompetanseutvikling-pa-ungdomstrinnet-2012-2017/ Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med klasseledelse på ungdomstrinnet http://www.udir.no/Upload/Ungdomstrinnet/Rammeverk/Ungdomstrinnet_Bakgrunnsdokument_klasseledelse_vedlegg_1.pdf Noen aktuelle ressurser i gjennomføringen: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Klasseledelse/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Elevrelasjoner/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/