Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse Universitetet i Stavanger 12.11 2013 GSV
Læring i skolen Refleksjon Handling Kunnskap Klasseledelse Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Refleksjon Klasseledelse Implementering Handling Kunnskap Trening Vurdering Observasjon
Elevfellesskapet Elevens læring; Klasseledelse fag + atferd Lærer påvirker elevens læring og atferd direkte og indirekte via påvirkning av læringsmiljøet
Kunnskap Forskningsbasert kunnskap om klasseledelse Erfaringsbasert kunnskap om klasseledelse Hovedtema i klasseledelse: • Støttende relasjoner • Struktur og regler • Læringskultur • Motivasjon og forventninger • Teoretisk bakgrunnsdokument om klasseledelse Nettressursen Bedre læringsmiljø Klasseledelse Implementering
Konsistens i voksenmiljøet Skoleledelse Klassen som sosialt system Samarbeid/ kultur Elevens læring; fag + atferd Klasseledelse Konsistens i voksenmiljøet
Refleksjon Læringsprosesser Tid og arena Integrasjon mellom egen erfaring, veileder/erfarne kolleger og ny kunnskap fra teori og forskning Individuell læring Kollektiv læring Organisasjons- læring Refleksjon Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Bakgrunnsdokument for organisasjonslæring
Handling Klasseledelse som integrert kompetanse viser seg i handling. Veien fra refleksjon til endring av praksis kan være utfordrende. Det blir viktig med gode modeller, strukturer for slikt arbeid, støtte, å etterspør, gode eksempler osv. Handling Trening Vurdering Observasjon Nettressursen Praktisk utviklingsarbeid i klasseledelse
Ikke en lineær utvikling men kontinuerlige prosesser Læring i skolen Ikke en lineær utvikling men kontinuerlige prosesser Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Refleksjon Klasseledelse Implementering Handling Kunnskap Trening Vurdering Observasjon 25.12.2018
Relasjoner i skolehverdagen
Ungdomstrinn i utvikling; -klasseledelse Noen viktige dokumenter: Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Rammeverk-for-skolebasert-kompetanseutvikling-pa-ungdomstrinnet-2012-2017/ Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med klasseledelse på ungdomstrinnet http://www.udir.no/Upload/Ungdomstrinnet/Rammeverk/Ungdomstrinnet_Bakgrunnsdokument_klasseledelse_vedlegg_1.pdf Noen aktuelle ressurser i gjennomføringen: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Klasseledelse/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Elevrelasjoner/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/