Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT - 2009

2 Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof  Kongseik

3 Status: Ny Bok:

4

5

6 Hilsen fra Studieleder HVE har en ambisiøs lærerutdanning: vi skal evalueres som Norges beste eller ledende i Norge ut fra gitte indikatorer (som KD vil komme med i løpet av et år) Dette betyr: 1. Færre partnerskoler med tettere bånd til HVE  det betyr sterkere forpliktelser begge veier og en vedvarende ambisiøs dialog 2. Høyere kvalitet på lærerutdannerne ved høgskolen  økt profesjonskompetanse og økt kunnskap om elever og elevers oppvekstvilkår  forskningsbasert undervisning  studenter som deltar i forskning Anne Fængsrud

7 Hilsen fra Studieleder 3. Kvalitetsutvikling på partnerskolen  mastermoduler for praksislærere for å kvalifisere seg til lærerutdannere i praksis  praksislærer - en karrierevei i skolen gjennom kvalifisering  4. Fire- og femårig lærerutdanning  alle studenter skal ha mulighet for masterpåbygning ved HVE i norsk fagdidaktikk, pedagogikk, samfunnsfag/historie Anne Fængsrud

8 Status: Lærerutdanningsreformen:  Ny lærerutdanning skal være instrumentet for å endre skolen  Hvem får tildelt henholdsvis begge lu-løp?  Krav om yrkesinnretting og profesjonalisering  St.meld. 11. utfordrer både lærerutdanningen og praksis

9 Ny lærerutdanning Ny bachelor oppgave 3 studieår Ped fordelt over tre år Før:  lærerutdanningen er sterkt sentrert rundt enkeltfag, mange lærerutdannere har sin faglige identitet i disiplinen mer enn i profesjonen Nå:  Integrert helhet og profesjonsretting

10 Nytt pedagogikkfag: Faget pedagogikk og elevkunnskap skal ivareta utviklingen av den mer instrumentelle delen av læreryrket (ibid). Faget må fange opp praktiske pedagogiske og faglige problemstillinger som læreren står overfor i skolehverdagen. Teoretisk kunnskap i fagene og kunnskap om hvordan det undervises i dem, må integreres med praktiske oppgaver i skolehverdagen. Fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis må derfor koples tettere sammen, både innholdsmessig og organisatorisk. Denne sammenhengen er illustrert i figur 2.1. (St.meld.nr.11 (2008-2009) Læreren Rollen og utdanningen)

11 Ny lærerutdanning Det nye faget skal fylle tre hovedfunksjoner:  gi en faglig plattform  metodisk kompetanse  gi kompetanse til å ivareta relasjonelle og sosiale forhold Evne til å lære fra seg Bidra til å gi elevene grunnleggende ferdigheter Møte elevers sosiale problem og andre forhold som hemmer læring Innsikt i hvordan skolen i samarbeid med andre instanser kan løse slike problemer

12 Til slutt LUT nettverket blir et sentralt nettverk for lærerutdanning i regionen etter 2010 Muligheter for masterutdanning for praksislærere Praksis i lærerutdanning blir en arena for forskning og utviklingsarbeid


Laste ned ppt "Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google