Reiseliv og språk 1 24.12.2018 © Leena Pedersen, Vadsø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Advertisements

Vurderingskriterier og oppgaver
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Leseprosjekt VG1.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Nettverksledersamling
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Åpen dag på skolen Navn på skole Dato.
Ny læreplan… Høst 2017.
Hvordan forberede meg til tentamen?
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Hva er en god ordbok?.
Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN
Fremmedspråk for fremtiden
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte i
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bevis i matematikk- undervisningen
Vurderingskriterier enkel versjon
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
«Når alle er like viktige»
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lytteforståelse Rammeverket
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Utskrift av presentasjonen:

Reiseliv og språk 1 24.12.2018 © Leena Pedersen, Vadsø

Formål Kunnskap om reiselivsnæringen Utvikle språkkompetanse Kunnskap om ulike kulturer og levemåter som kan fremme toleranse og forståelse Innsikt i turisme og økt motivasjon for reisevirksomhet

Hovedområder Språk og kultur Reiselivsproduktet

Hvordan bruke språkpermen i faget? Fastsette språklige nivåer i språkene elevene bruker i faget - Språkbiografi del 1 og 2 Bryte ned læreplanmål – konkrete oppgaver på ulike språk og språklige nivåer – Språkbiografi del 2 Vurdering – Språkbiografi del 1 og 2 Mappevurdering

Prosjektet ”Kjærlighetsstien” Hver gruppe(7) lager sitt produkt. Hvilken sjanger/form gruppen velger, er fritt. Men teksten må være sammensatt, dvs. at den innholdertekst, bilder/, illustrasjoner og eventuelt lyd. Målene fra læreplan: Finne opplysninger og presentere innholdet i sammensatte reiselivstekster på norsk/samisk og minst et annet fremmedspråk Bruke situasjonstilpasset skriftlig og muntlig engelsk i sosiale, reiselivsfaglige og interkulturelle sammenhenger Tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner på norsk/samisk og et annet språk

Vurderingskriterier for oppgaven Informasjonsformidling: Innhold av teksten Språk: norsk/samisk, engelsk og et annet fremmedspråk Visuell presentasjon Kildebruk Kreativitet/originalitet

Tekst – innhold Karakter 5-6 Karakter 3-4 Karakter 2 Teksten innholder relevant, presis og inspirerende/nytt informasjon om stien. Teksten er godt tilpasset formål, målgruppen og sjanger. Teksten inneholder relevant informasjon. Er tilpasset formål og målgruppen. Formidler informasjon på en god måte Teksten beskriver Kjærlighetsstien og formidler en god del informasjon om den.

Engelsk – vurderingskjennetegn 5-6 3-4 2 Skriftlig Kan skrive lange, detaljerte og klart formulerte tekster om temaet, og gi Fargerike Beskrivelser av sted Kan skrive gode sammenhengende tekster om temaet, og gi beskrivelser av sted. Kan skrive enkel informasjon/tekst /fortelling om stedet Muntlig kan gi detaljerte beskrivelser og en klar og systematisk oppbygd presentasjon Kan fortelle om sitt produktet og gi en god, forståelig presentasjon Kan gi en enkel presentasjon som er forberedt

Fremmedspråk – nivå 1 5-6 3-4 2 Skriftlig Muntlig Kan skrive en enkel sammenhengende tekst om temaet Kan bruke ord og utrykk som beskriver stedet. Kan skrive korte informasjonsbiter. kan skrive enkle setninger hvis en får litt hjelp til eller et mønster å følge etter. Muntlig Kan gjøre seg forstått ved hjelp av enkelt språk og ved å bruke presentasjonsteknikk Kan framføre tekster en har lært utenat og stille /svare på enkle spørsmål om stedet Kan si noe om stedet ved enkle ord og utrykk en kan utenat

Fremmedspråk – nivå 2 5-6 3-4 2 Skriftlig Muntlig Kan skrive en sammenhengende tekst ved bruk av hjelpemidler. Har et godt ordforråd til å uttrykke seg om temaet. Kan skrive enkle tekster en har god kjennskap til. Kan skrive en for- telling. Kan skrive en enkel kort informasjon om et kjent tema. Muntlig Kan gi en kort pre- sentasjon av noe en kjenner til og har for- beredt til. Kan opprette Kontakt med publikum Kan beskrive steder en kjenner godt på en enkel måte Kan gi enkle forklaringer ved hjelp av en kart eller en tegning Kan gjøre seg forstått ved hjelp av enkel enkelt språk, hvis en får hjelp

Mappe vurdering Innleveringer: Skriftlige: Artikkel om reisemål Muntlige: Engelsk og minst et annet fremmedspråk Test deg selv Prosjekter: Kjærlighetsstien Guideoppgave