Reiseliv og språk 1 24.12.2018 © Leena Pedersen, Vadsø
Formål Kunnskap om reiselivsnæringen Utvikle språkkompetanse Kunnskap om ulike kulturer og levemåter som kan fremme toleranse og forståelse Innsikt i turisme og økt motivasjon for reisevirksomhet
Hovedområder Språk og kultur Reiselivsproduktet
Hvordan bruke språkpermen i faget? Fastsette språklige nivåer i språkene elevene bruker i faget - Språkbiografi del 1 og 2 Bryte ned læreplanmål – konkrete oppgaver på ulike språk og språklige nivåer – Språkbiografi del 2 Vurdering – Språkbiografi del 1 og 2 Mappevurdering
Prosjektet ”Kjærlighetsstien” Hver gruppe(7) lager sitt produkt. Hvilken sjanger/form gruppen velger, er fritt. Men teksten må være sammensatt, dvs. at den innholdertekst, bilder/, illustrasjoner og eventuelt lyd. Målene fra læreplan: Finne opplysninger og presentere innholdet i sammensatte reiselivstekster på norsk/samisk og minst et annet fremmedspråk Bruke situasjonstilpasset skriftlig og muntlig engelsk i sosiale, reiselivsfaglige og interkulturelle sammenhenger Tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner på norsk/samisk og et annet språk
Vurderingskriterier for oppgaven Informasjonsformidling: Innhold av teksten Språk: norsk/samisk, engelsk og et annet fremmedspråk Visuell presentasjon Kildebruk Kreativitet/originalitet
Tekst – innhold Karakter 5-6 Karakter 3-4 Karakter 2 Teksten innholder relevant, presis og inspirerende/nytt informasjon om stien. Teksten er godt tilpasset formål, målgruppen og sjanger. Teksten inneholder relevant informasjon. Er tilpasset formål og målgruppen. Formidler informasjon på en god måte Teksten beskriver Kjærlighetsstien og formidler en god del informasjon om den.
Engelsk – vurderingskjennetegn 5-6 3-4 2 Skriftlig Kan skrive lange, detaljerte og klart formulerte tekster om temaet, og gi Fargerike Beskrivelser av sted Kan skrive gode sammenhengende tekster om temaet, og gi beskrivelser av sted. Kan skrive enkel informasjon/tekst /fortelling om stedet Muntlig kan gi detaljerte beskrivelser og en klar og systematisk oppbygd presentasjon Kan fortelle om sitt produktet og gi en god, forståelig presentasjon Kan gi en enkel presentasjon som er forberedt
Fremmedspråk – nivå 1 5-6 3-4 2 Skriftlig Muntlig Kan skrive en enkel sammenhengende tekst om temaet Kan bruke ord og utrykk som beskriver stedet. Kan skrive korte informasjonsbiter. kan skrive enkle setninger hvis en får litt hjelp til eller et mønster å følge etter. Muntlig Kan gjøre seg forstått ved hjelp av enkelt språk og ved å bruke presentasjonsteknikk Kan framføre tekster en har lært utenat og stille /svare på enkle spørsmål om stedet Kan si noe om stedet ved enkle ord og utrykk en kan utenat
Fremmedspråk – nivå 2 5-6 3-4 2 Skriftlig Muntlig Kan skrive en sammenhengende tekst ved bruk av hjelpemidler. Har et godt ordforråd til å uttrykke seg om temaet. Kan skrive enkle tekster en har god kjennskap til. Kan skrive en for- telling. Kan skrive en enkel kort informasjon om et kjent tema. Muntlig Kan gi en kort pre- sentasjon av noe en kjenner til og har for- beredt til. Kan opprette Kontakt med publikum Kan beskrive steder en kjenner godt på en enkel måte Kan gi enkle forklaringer ved hjelp av en kart eller en tegning Kan gjøre seg forstått ved hjelp av enkel enkelt språk, hvis en får hjelp
Mappe vurdering Innleveringer: Skriftlige: Artikkel om reisemål Muntlige: Engelsk og minst et annet fremmedspråk Test deg selv Prosjekter: Kjærlighetsstien Guideoppgave