Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Advertisements

Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. M ÅL FOR FORELDREMØTET Dere skal bli bedre kjent med oss Dere skal få god informasjon fra SFO Dere skal få.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Underveis NNå er vi nesten ferdig med bokstavinnlæringen AAlle har knekt lesekoden  LLesehastighet.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
Norskfaget i 1. klasse.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Glede gjennom mestring
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Velkommen til foreldremøte på 3. trinn!
Ny læreplan… Høst 2017.
Valgfag innsats for andre
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Presentasjon av Kine Vålbekk
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte i
Den matematiske samtalen
Varden skole Kunnskap og vennskap hånd i hånd
Samtaletrekk B – Samarbeid
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
En kort innføring til foreldre
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Konkrete aktiviteter.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING - SKRIVING ….

Plan Leseopplæringen på skolen Slik kan du hjelpe barnet med lesing

Lesing = Avkoding * Forståelse Lære å lese Automatisere lyder bokstavkombinasjoner ord Høyfrekvente ord Repetert lesing Lesetempo og leseflyt Lese for å lære Hva leste du nå? Lese- og læringsstrategier Hva gjør jeg: før lesing? mens jeg leser? etter lesing? Å kunne lese innebærer både å kunne avkode og å kunne forstå teksten I begynneropplæringen vil hovedtyngden ligge på avkoding og avkodingsferdigheter, men fokuset på forståelse må vi bygge opp frå starten av. Intensjonen med lesing vil alltid være å lære, oppleve, forstå, … Vi må snakke om det vi leser (på ulikt plan)

I 40 år har norske førsteklassinger brukt rundt en uke på hver bokstav, og de fleste lærere bruker mellom 7 og 9 måneder på å gå gjennom hele alfabetet. Men lærere som lærer elevene flere bokstaver i uka og er ferdig med den første alfabetundervisningen før jul, forteller at elevene ofte knekker lesekoden kjappere, leser vanskeligere bøker og gjør det bedre på kartleggingsprøvene. I tillegg forteller lærerne at de langt tidligere enn før kan identifisere hvilke elever som trenger ekstra hjelp, og sette inn nødvendige tiltak allerede midtveis i første klasse.  Fordelen med å bli introdusert for alle bokstavene raskt, er at man da vil møte på hver bokstav mange ganger i løpet av et skoleår, og man kan jobbe mye med alle bokstavene over tid. Lærerne vil også kunne få oversikt over hva elevene mestrer, og vil i større grad kunne tilpasse leseopplæringen til den enkelte elev. Ikke minst vil man tydeligere få øye på hvem som sliter med bokstavene, slik at disse elevene får hjelp allerede i første klasse, sier Lundetræ. Det er viktig å kartlegge elevenes kunnskaper jevnlig og hyppig, slik at læreren har oversikt over elevenes bokstavkunnskap. - Når en elev har sikker og automatisert bokstavkunnskap, er det ikke nødvendig å kartlegge ham eller henne igjen. Men i utgangspunktet bør man sjekke bokstavkunnskapen hos elevene flere ganger i  løpet av første klasse,

STL+ en metode i begynneropplæringen – begynneropplæringen handler om den totale les- og skriv opplæringen. STL er mye mer enn «skriveøkter» på pc. Dette handler både om ferdighetene lesing og skriving (på tvers av fag) og selve norskopplæringen. Verktøyet elevene lærer å bruke er nyttig i hele skoleløpet og er et lovlig hjelpemiddel til eksamen etter 10.trinn. – kan også nyttes på hjemmemaskiner (spør skolen din)

Lese- og skriveopplæring STL+ Bokstavnavn - bokstavlyd Sette lyder og bokstaver sammen til ord Sette ord sammen til setninger og små tekster. Lytte til egne tekster Se sammenhenger og skape forståelse av tekst Språklig oppmerksomhet HER ER DET VIKTIG AT DU FORTELLER KONKRET OG PRAKSISNÆRT OM HVA DERE GJØR PÅ SKOLEN. GI EKSEMPLER PÅ DENNE PROGRESJONEN FRA HVERDAGEN STL+: Forklar hvordan dere bruker metodikken på skolen Språklig oppmerksomhet: Lek med lyder, bokstaver, ord. Finne rimord, klappe stavelser, bokstavjakt, mitt skip er lastet med,…. Bokstav/lyd: Bokstavnavn «be» – lyd «b». Bruk lydene til å omtale bokstavene. Tren på sammenheng ml. Bokstavnavn, lyd og den skrevne bokstaven Sammentrekning av lyder: Lydene i ordet synges sammen (lyden holdes til den neste overtar), ikke «lydplukke». Uregelrette ord må «pugges»/læres, dette gjøres systematisk med de høyfrekvente ordene (jeg, meg, er,…) Setninger/tekster: Straks noen bokstav/lyd sammenhenger kommer på plass begynner ord å settes sammen til små setninger og tekster. Viktig at man her snakker om innholdet av det som leses (jobbe med/mot forståelse)

Hvorfor STL+ Hovedmålsettingen er at elevene så raskt som mulig knekker lesekoden slik at de får tilgang til tekster på tvers av fag. De fleste elever kan en eller flere bokstaver fra før, STL+ tar denne kunnskapen i bruk. Elevene bruker bokstavene til å danne ord fra første dag – funksjonell kunnskap Det er lettere å kjenne igjen en bokstav, enn å hente frem den samme bokstaven fra minnet Det er lettere å trykke på en tast enn å forme bokstaven, Maskinen gjentar hver gang de trykker på tasten – gir mange nødvendige gjentakelser Maskinen skriver bokstaven på samme måte hver gang Dette gjør at alle mestrer, og det blir naturlig tilpasset opplæring.

Slik kan du hjelpe barnet med lesing Snakk positivt om lesing Vær et godt eksempel – les selv Hjelp barn og unge med å finne litteratur og lesestoff som er motiverende å lese Les høyt for/sammen med barn og unge Alle barn bør trene på høytlesing – vær en lytter til barnets lesing Snakk mye sammen – å snakke utvider ordforrådet Lær barnet til å stille spørsmål, reflektere over og samtale om bøker, film og opplevelser HENVIS TIL FORELDREBROSJYRA – VIS FREM! Veldig viktig samarbeid mellom hjem og skole Strategier: bison, hva tror du, les og si, hva kan du fra før, stoppe ved vanskelige ord

Gjør deg kjent med lesebestillingen som er gitt Før lesingen: Gjør deg kjent med lesebestillingen som er gitt Be barnet fortelle hva de vet om emnet Se etter om det er noen ord/begreper som bør forklares Mens barnet leser: Vær en lytter Les sammen om noe er vanskelig Forklar ord som er vanskelig Etter lesingen: Snakk om kva teksten handlet om Still spørsmål om innholdet Lesebestillinger kommer hjem mer senere

Snakk sammen om hva dere kan gjøre for å bidra til barnets leseutvikling og leselyst hjemme.

Lykke til med leseopplæringen!