Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Varden skole Kunnskap og vennskap hånd i hånd

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Varden skole Kunnskap og vennskap hånd i hånd"— Utskrift av presentasjonen:

1 Varden skole Kunnskap og vennskap hånd i hånd
Stas å ta i mot dere – ulike erfaringer, eldre barn, første barn – og alle med egne erfaringer fra skolen Første kull på ny helt ny skole – vi gleder oss Målet med møtet – å treffes Få vite hvem vi er, litt om hvordan vi jobber på skolen og i sfo , møte hverandre (skole / foreldre, foreldre / foreldre) – oppstart for et godt langt samarbeid Foreldremøte for høstens førstetrinnforeldre april 2018

2 Hvem er vi? rektor avd leder 1.-4. trinn avd leder 5.-7.trinn
avd leder SFO 360 elever fordelt på 7 trinn, vel 50 førsteklassinger lærere, assistenter (skole/SFO), konsulenter, skolebibliotekar, renhold Gode samarbeidspartnere Barnehagene Helsesøster og skolelege FAU Pedagogisk psykologisk senter Bjørg

3 Trygt og skjermet ved oppstart

4 Om bygget – og tanken bak
organisering

5

6 Alle som arbeider på Varden er opptatte av en god skole
et godt læringsmiljø med trygghet og trivsel et godt læringsutbytte for alle elevene. For å lykkes må vi samarbeide! Dere hjemme er barnets og skolens viktigste heiagjeng Vi skal se barnet ditt De skal lære å lese, lære tall og lære å regne, de skal bli elever God leseopplæring, lære elevene å regne, jobbe med sosialt samspill og støtte dem i å bygge vennskap og gode relasjoner Vi skal gi dem trygghet i læringssituasjonen, få dem til å oppleve trygghet i elevgruppen Danne grunnlag for videre skolegang Barn utvikler seg ikke i takt – tilpasset opplæring Legge til rette for et godt samarbeid med dere

7

8 Hvem er dere? Forskning viser at trivsel og læring fremmes når foreldre kjenner hverandre Navn og navn på barnet – dere som sitter sammen nå, vil etter hvert bli bedre kjent bl annet gjennom vennegruppene

9 Læring og læringsgropen
Eks å gå, å sykle, å snakke Støtter, oppfordre, - viser at vi tror at de skal få det til, og deler gleden med barnet når det mestrer All læring koster innsats og krefter Et minne om læring / skolen Noen – helt uproblematisk Noen ut av comfortsonen Tenk på en gang du kjente at du lærte igp

10 Noen fokusområder på Varden
Sosial kompetanse – relasjoner Lesing og regning Vurdering og tilpasset opplæring Uteskole Digitale verktøy til støtte for læring Bjørg LeseLos – et program med fokus på kompetanseheving i hele personalet om Lesing og leseopplæring leseing er den viktigste grunnleggende ferdighetene og en forutsetnng for læring i fagene Lesing - LeseLos Sosial kompetanse – relasjoner Vurdering Uteskole – nysgjerrighet, opplevelse, refleksjon og mestring Digitale verktøy til støtte for læring

11 Sosial kompetanse Samarbeid, ansvarlighet, selvhevdelse, selvkontroll og empati Skolens arbeid med et godt læringsmiljø Fellesarrangementer på skolen for å fremme trivsel, sosial kompetanse og læring Fadring sangsamlinger Trivselsledere Zippys venner Skolens arbeid for å hindre mobbing Ordensregler Skole-hjem samarbeid Vennegrupper Sommertrening Lær barnet selvstendighet og ansvar gjennom praktiske oppgaver hjemme Øv barnet på å takle motstand, «tørre å feile» og prøve på nytt Zippys venner, se notater Skolen: Sosiale læremål hver måned, Plan for et godt læringsmiljø, Sosial kompetanseplan Tilpasset, se notater Fellesarrangement: Sangsamlinger, felles turdag, idrettsdag Mobbing: Zippy, fadring, nulltoleranse Hjemmesidens innhold ta utg pkt i skolens plan for et godt læringsmiljø, og fortelle mer generelt + ev litt detaljert om zippys venner. Ta med en zippy f eks? Hvorfor felles aktiviteter? Hva er fadring – og hvorfor? Eks på sosialt mål, og hvordan/ hvorfor jobbe med det?

12

13 Den grunnleggende leseopplæringen - å lære å lese
Lesing er en grunnleggende ferdighet som barnet må kunne for å forstå alle fag At barnet kan sette sammen lydene til ord (avkode) og forstå det de leser For at barnet skal forstå en tekst er det viktig at det har kjennskap til begreper de møter i teksten Gi barnet gode strategier for å «angripe» ulike typer tekst FUG – tips til dere hjemme

14 Å kjenne igjen bokstaver Lese bokstavlydene
Vite at bokstaven b er symbolet for lyden /b/ Plukke fra hverandre Lytte ut lyder en hører i ord, første, i midten, til slutt Dra lyder sammen til ord Ordforråd og begreper – for å mestre

15 Før, under og etter lesing

16 Det er ikke meningen at du skal være lærer for barnet ditt, men du er en viktig støttespiller som kan stimulerer og motivere Les for barnet ditt. Helst hver dag. Du kan få gode råd på biblioteket og hos bokhandlere. Snakk med barnet ditt om bildene og det dere leser Lek med bokstaver når det passer Mitt skip er lastet med ord som begynner med bokstaven Leke med rimord som katt, hatt, ratt, skatt, satt.     Øvelse gjør mester Vi må passe på at de yngste leserne får repetert bokstavnavn og bokstavlyd. Det er bokstavlydene vi bruker når vi skal trekke sammen ord når vi leser. Å lytte ut lyder i ord er også en god øvelse. Hvilken lyd er først i ordet sol, og hvilken er sist i ordet hav? Kan du si alle lydene i ordet snill? Lek med tastatur og skriving

17 Regning Telle, snakke, spille

18 Tallforståelse en grunnleggende ferdighet på linje med å kunne lese og skrive.

19 Å kunne telle Kan telleremsa i riktig rekkefølge
Parkobler tallord og det som telles Vet at siste tallet er antallet

20 Vi teller og teller Telle oppover Telle nedover Telle fra ulike tall.
Flyttetelle Peketelle Nikketelle Telle bevegelser- skritt eller hopp Telle lyder Telle noe du ikke kan se - (f. eks de hjemme) Tellekorpset NRK super

21

22

23

24 Skole-hjem Vi ønsker oss aktive foresatte som
er engasjerte i sitt barns læring er aktive i forhold til skolen tar opp med lærerne det de er opptatte av stiller på foreldremøter og samtaletimer er positive i sin omtale av skolen når barna hører på er aktivt med i arbeidet for et godt læringsmiljø EDLE

25 Skolefritidsordningen SFO
Et aktivitetstilbud før og etter skoletid Morgen-SFO /09:30 Ettermiddag-SFO 12.45/14:00 til 16.30 Innhold på SFO Det skal være godt å være i SFO, de voksne sikrer at rammene rundt elevene er trygge Legger til rette for frilek og organiserte aktiviteter Gode muligheter til å knytte vennskap Medvirkning Kjernetid mellom

26 Dagsrytme 1 trinn 7: :30/09:30 Morgen SFO ( frilek, aktiviteter og matpakke ) 12:45/14:00 – 15:30 (Innetid, utetid, lunsj, frilek, aktiviteter) 15: :30 Innetid ( frilek )

27 Praktisk informasjon Søke SFO plass ( Bergen kommune, skole og utdanning, SFO plass, søke SFO plass, søk opp Varden, legg til Varden, start registrering av søknad. ) Ha tilgjengelig søkers og barnets personnr. Hel SFO plass ( kr 2490 ) Morgen-/ettermiddagsplass ( kr 1955 ) ( Alternativ 1: 7: :30 ) ( Alternativ 2: 8:00 – 15:00 ) ( Alternativ 3: 8:30 – 15:30 ) Morgenplass: 7: :30/09:30. ( kr 940 ) Dagsplass ( kr 290 ) Langdager ( Morgen-/ettermiddagsplass 5,5 timer) Påmelding til langdager i ukene før skolestart

28 Ses igjen 7.juni-vi gleder oss til besøksdagen
Kl – 11.00 møte trinnkammerater og kontaktlærer foreldremøte før det informasjon om «gruppeinndeling»

29 Augustins regel Fasthet i det sentrale Frihet i det perifere
Kjærlighet i alt


Laste ned ppt "Varden skole Kunnskap og vennskap hånd i hånd"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google