Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Ledernes rolle som endringsledere
LÆRING Grunnleggende prosesser
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Den autoritative lærerrollen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederstil og Motivasjon.
Senter for atferdsforskning
Kampen skole Vår visjon:
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
Mobbing og atferdsproblemer
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Et godt sted og være, leke og lære…
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Hvordan forebygge mobbing?
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Kort om implementering
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Mobbeombudet i Nordland
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging Pål Roland Læringsmiljøsenteret, UiS

Gapet mellom teori og praksis

Endringer i organisasjonen. Fixsen mfl 2005

Profesjonelle læringsfelleskap (Stoll et al 2006) Felles verdier og visjoner Kollektiv ansvarlighet Profesjonelt reflekterende miljø Samarbeid Læring individuelt og kollektivt Inkludering, tillit og nettverksbygging

Suksessfaktorer i organisasjonen ( Rigby 2012) Whole school and kindergarten approach. Universelle tiltak Selekterte Indikerte Kapasitet på mobbetemaet Foreldreinvolvering Mange faktorer samtidig gir beste virkning Skoleregler Relasjonsbygging Gripe inn

2.1Transformasjonsledelse– Leder - Ansatte - utbytte Mulford, Silins and Leithwood (2004) Team ledelse Barn- utbytte Kommunalt fokus Selvoppfattelse Leders transformasjons ledelse Organi sasjons læring Ansattes arbeid Kapasitet Efficacy Deltakelse Trivsel Ansattes ledelse Personell verdsetting

KAPASITET Flaspohler et al 2008 Kompetanse Motivasjon Verdinivå

Avdekking Forstå mekanismene: hva se etter, hvordan fange opp? Hvem utgjør risikogruppene? Relatert til god klasseledelse Sensitivitet Perspektivtaking Spekter Innblikk

Begrepene mobbing og krenkelse I skole betyr mobbing: Negative handlinger Makt avmakt Repeterende atferd Annen forståelse i barnehage Krenkelse er sterkt relatert til mobbing

Mobbing i barnehagen Lund og Helgeland 2016. Grunnlagsdokument. Negative hendelser fra andre i lek og samspill De opplever å ikke være en betydningsfull person for felleskapet

Den vanskelige intensjonen Vanskelig å avgjøre Varierer i ulike definisjoner Det viktige er å forebygge, avdekke å utvikle gode tiltak UDIR sin definisjon

Ressurs kontroll teori ( Hawley 2007) En måte å forstå mobbing på… Hvordan få tak i ressurser? ( som er nødvendige for livet). Materielle (ting, mat bosted osv) Sosiale ( venner, partnere rollemodeller) Informasjon (som skal til for å skaffe de to andre ressursene).

To hoved strategier Prososial: vennlig kommunikasjon, sosial kompetanse Coercive: Ta ting, true, mobberelaterte aktiviteter ( negative handlinger) Sentralitet i nettverket: hvordan få oppmerksomhet i nettverk, bli midtpunktet, sosial status

Fire varianter Prososiale «controllers»: høy sosial kompetanse, vennlige, positive i kommunikasjon med andre, lav på konflikt Negative «controllers»: negative handlinger som drivkraft, fiendtlig innstilt, høy på konflikter Bistrategiske «controllers)» er kombinasjonen av de over. Har ferdighetene sosialt, men kan bruke negative handlinger for å oppnå ting. Skårer høyt på sosial dominans, status blant jevnaldrene. Disse har vennenettverk som de prososiale. Passive: De som ikke får tak i ressurser

Utestengning psykologiske mekanismer

Mobbingens Dynamikk

Hvem utgjør risikogruppene? Utsatt for mobbing: Sårbarhet knyttet til Utagerende Innadvendte Skoleflinke i grupper med utrygge læringsmiljø De som utøver og blir også utsatt for mobbing Nurmi 2012 metaanalyse

Hvem utøver? Hvor ser vi? Elever med popularitet, sentralitet i nettverket. Kan bruke negative strategier for å oppnå dette. Bully - victims

En modell for stressforståelse Kognitiv vurdering Individvariabler Coping Belastninger Opplevd kontroll Opplevd støtte Prestasjonsmotivasjon Problemløsningsstil Optimisme Cassidy 1999, Lazarus 2006 Egen kapasitet 2 3 4 5 Øker 1 Mangel på kontroll Sosial støtte Verdier truet Mål- forpliktelse Kognitiv vurdering - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Mister troen Minker Helse/ Sykdom Ytre hendelser på alle livets områder- belastninger ytre hendelser Ulik kapasitet fra person til person Mulighet til makt og kontroll på alle livets områder- har du kontroll har du mestring- mangel på kontroll stress- trusselbilde spiller sammen med kapasiteten vår. Mister troen selv efficacy Hvordan rydde og ta vekk belastninger slik at kapasiteten øker Hvis teamet spiller i sammen, påvirker det kapasiteten Adrenalin fight, kortisol kapasiteten synker. Individvariabler Kognitiv bedømming Coping Opplevd kontroll Opplevd støtte Prestasjonsmotivasjon Problemløsningsstil Optimisme Sosial støtte på alle livets områder Helse/ Sykdom

Autoritative klima Cornell et al 2016 Klima hen speiler på de ansatte kollektivt. Relasjon Klare og rettferdige regler som er implementert Gir best virkning mot mobbing over tid

Det autoritative perspektivet (Baumrind 1991) Relasjonsakse, eksempler:   – perspektivtaking – småprat – lek – aktiviteter – «banking time» – mestringsopplevelser - sensitiv kommunikasjon - positivt klima Kontrollakse Autoritativ Forsømmende Autoritær Ettergivende

Tiltak: de som ha blitt utsatt for mobbing Positiv perspektivtaking Emosjonell støtte Selvbilde styrking Hjelpe inn i vennenettverk Sosial kompetansetrening Sikre inkludering over tid

Tiltak: de som mobber og selv blir mobbet. Bully victims Om lære negative handlinger Håndtere negative følelser Emosjonell støtte Lære normer Sikre vennenettverk Stressreduserende tiltak Behandling kan også være aktuelt

Tiltak: de som utøver Om lære til positive ledere Stimulere verdien inkludering Sosial kompetansetrening omdiskutert Normdanning Omdefinere hva som gir status Medløperne – ta avstand Autoritative voksne av sterk grad

Implementeringsplan Dosering Lese fagstoff minst tre ganger i halvåret ( mellomarbeid) Metode: IGP, kollegaveiledning, workshops Tidfestes Ansvarsfordeling Meyer et al 2012: implementeringsplan et kritisk viktig steg i implementeringsprosessen.

Kjernekomponenter i Inkluderende barnehage og skolemiljø Forstå mekanismene Avdekking Kapasitetsbygging Forebygging Tiltak rettet mot alle ( universelle) Tiltak mot bestemte risikogrupper ( selekterte) Sterke tiltak i krevende saker ( indikerte) Hva gjør vi i situasjonene som oppstår?

Fange opp Kompetanse Motivasjon Holdninger – inkluderende Begrepet kapasitet Sensitivitet og perspektiv taking ( Pianta mfl 2012) Hvilke grupper trenger beskyttelse?

Klasseledelse – relatert til avdekking

Innblikk – et observasjonsverktøy For krevende saker Sosiometriske observasjoner Gir gode bilder av komplekse klynger og vennerelasjoner Krever mye tid Omfattende arbeid

Spekter Ikke anonym spørreundersøkelse Kan brukes en gang i året eller hver semester. Fra 3 klasse Under 3 klasse - samtaleguide

Legitimeringsprosesser Forsvarsmekanisme Bagatellisere Tillegge mobbeofferet egenskaper Pulverisering av ansvar Skjule seg bak humor

Hvordan skape et inkluderende klasserom?

Relasjonsbygging. Wubbels et al. 2015

Innspill til refleksjon Hvilke tema har mest utviklingspotensial ved din skole når det gjelder å fange opp? Hva med risikogruppene? Finnes en plan for oppfølging og beskyttelse? Hva tenker dere om ressurskontroll teori? Hvordan er kapasiteten generelt på din skole relatert til avdekking?