Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging"— Utskrift av presentasjonen:

1 Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Pål Roland PHD UiS

2 Hva er utfordringer ved klasseledelse? CIESL studien. UIS
Krevende klasser Elever med sterke atferdsproblemer og/ eller psykiatri Tilpasset undervisning Det uforutsigbare Hva er utfordringer ved klasseledelse? CIESL studien. UIS

3 Bukowski & Abecassis 2007 Ulike elevkategorier

4 Relasjonsbygging Wubbels mfl 2015

5 Utestengning psykologiske mekanismer

6 Mobbingens Dynamikk

7 Det autoritative perspektivet (Baumrind 1991)
Relasjonsakse, eksempler: – perspektivtaking – småprat – lek – aktiviteter – «banking time» – mestringsopplevelser - sensitiv kommunikasjon - positivt klima Kontrollakse Autoritativ Forsømmende Autoritær Ettergivende

8 Kjernekomponenter i undervisningen
Bør beskrives for undervisningstimen Preg av klarhet Må operasjonaliseres Kjernekomponenter i undervisningen

9 Endringer i organisasjonen Fixsen et al 2005

10 Refleksjoner Hvordan møte utfordringer knyttet til ulike elevgrupper?
Hva kan teamene bidra med? Hva tenker dere om skolenivå? Identifiser forbedringspotensiale i den autoritative rollen… Refleksjoner

11 Prososiale «controllers: høy sosial kompetanse, vennlige, positive i kommunikasjon med andre, lav på konflikt Negative « controllers»: negative handlinger som drivkraft, fiendtlig innstilt, høy på konflikter Bistrategiske «controllers)» er kombinasjonen av de over. Har ferdighetene sosialt, men kan bruke negative handlinger for å oppnå ting. Skårer høyt på sosial dominans, status blant jevnaldrene. Disse har vennenettverk som de prososiale Passive «controllers»: De som ikke får tak i ressurser Fire varianter

12 Prososial: vennlig kommunikasjon, sosial kompetanse
Coercive: Ta ting, true, mobberelaterte aktiviteter ( negative handlinger) Sentralitet i nettverket: hvordan få oppmerksomhet i nettverk, bli midtpunktet, sosial status To hoved strategier

13 Ressurs kontroll teori ( Hawley 2007)
Hvordan få tak i ressurser? ( som er nødvendige for livet). Materielle (ting, mat bosted osv), Sosiale ( venner, partnere rollemodeller)og Informasjon (som skal til for å skaffe de to forrige ressursene). Ressurs kontroll teori ( Hawley 2007)


Laste ned ppt "Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google