Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Med rett til et trygt og godt skolemiljø

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Med rett til et trygt og godt skolemiljø"— Utskrift av presentasjonen:

1 Med rett til et trygt og godt skolemiljø

2 KP 9a og God praksis Erling Roland, Læringsmiljøsenteret, UIS
Rettighet: et trygt og godt skolemiljø Subjektiv opplevelse: elev og foresatte Nulltoleranse mot krenkelser (opplevde og observerte) Aktivitetsplikten GOD praksis: Tydelige regler og handlekraft

3 Definisjon * negativ handling * som gjentas
MOBBING * negativ handling * som gjentas mot en som ikke kan forsvare seg (Olweus & Roland 1983; Smith 2005) Tradisjonell Digital Direkte Indirekte

4 Omfang Blir mobbet 4% 3% 5% Mobber 3% 2% 4% Sammenhenger De sårbare
tradisjonelt digitalt totalt Blir mobbet % % % Mobber % % % Sammenhenger De sårbare

5 KP. 9A: prinsipper og begreper
Nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering

6 Mobbingens psykologi Den reaktive mekanismen tolkningsmønster
provokasjon sinne aggresjon

7 P1 T P2 P3 PROAKTIV AGGRESIVITET - makt, tilhørighet (kjønn og etnisitet) blikk for sårbarhet TILSKUERE REDUSERTE HEMNINGER - oppløsing av ansvar i grupper psykologisk distanse legitimering

8 P Konstruktive S Å R B A E A B C Hoffet

9 Følger av mobbing Svekket selvbilde Sosial angst – generell angst
Post traumatisk stress Depresjon og økt selvmordsfare Stigmatisering

10 FOREBYGGING – institusjons nivå
Kollektiv autoritet Synlige voksne i fellesarealene Rutiner for screening Informasjon om 9A og skolens regler og rutiner -ansatte – elevene - foresatte

11 Autoritativ gruppeledelse
Gruppen/klassen relasjoner, struktur, normer Pedagog Mulige plagere direkte normtrykk

12 Direkte forebygging Bevisstgjøring - litteratur – film – rollespill
Forpliktelse - skrive – snakke Voksenautoritet er viktig

13 Aktivitetsplikten Følge med Gripe inn Varsle Undersøke
Sette inn tiltak Følge opp og evaluere særlig hensyn til sårbare elever

14 Følge med Elevundersøkelsen: anonym informasjon
Spekter: ikke-anonym informasjon Individuelle samtaler med de foresatte Individuelle samtaler med elevene Daglig observasjon Informasjon fra foresatte og elev

15 Gripe inn Markere grenser – asymmetrisk kommunikasjon - diskret
- offentlig Følge opp - elever? - foresatte? å følge opp gir også bedre vurderingsgrunnlag

16 Varsle Varsle rektor - når elev eller foresatte melder bekymring (ikke trygt og godt) - når ansatte selv får mistanke eller kunnskap Relevante kriterier: grovhet, asymmetri, gjentakelse, og om det er ansatte som krenker Forum for vurdering om å varsle rektor Rektor: Varsle skoleeier i alvorlige saker

17 Undersøke Elevsamtaler Analyse Observasjon Logg & elektroniske spor
- Verktøy: Innblikk, Spekter (med tillegg) andre KONKLUSJON

18 Tiltak - samtaler med den mobbeutsatte - stopp-samtaler med plagere
- hver for seg - sammen - samtaler med de foresatte - eventuelle koplinger

19 Den mobbeutsatte - jeg vet - det er urett - vil du fortelle meg noe
- du skal få vite - jeg snakker med dine foreldre - vi treffes igjen på torsdag - noe du vil si til slutt?

20 Plager 1, 2 & 3 - vi vet - det må ta slutt nå
- vil du fortelle meg noe? - jeg varsler dine foreldre i dag - kan du hjelpe til?

21 Alle plagerne samlet - kort fra hver samtale - anerkjennelse
- det må ta slutt nå - jeg varsler foreldrene deres i dag - går dette bra? - forespeiling - vi treffes igjen på torsdag

22 De foresatte De foresatte til - den mobbe utsatte - plagerne
- koplinger?

23 Andre metoder Megling ekspert megling og elevmegling
perspektiv taking og tilpassing Felles bekymring (Pikas 1989) lærer og plager(e) - lærer, plager(e) og mobbe utsatt

24 SNU-metoden SNU-metoden Når saken er komplisert
- mobbing kombinert med autoritets svikt - tillitskrise med foresatte - mislykkede tiltak SNU-metoden Serie tiltak Simultane tiltak (snu-dagen)

25 Gjenoppretting – kumulative tiltak
L- MU - andre L- MU - P 1,2,3 L-MU

26 Type I & II Typologi om arbeid i mobbesaker

27 FASE 1 Indikasjon Varslere fornærmede variert
TYPE I TYPE II Varslere fornærmede variert Skolens respons unnvikende omsorgsfull

28 FASE 2 Undersøke TYPE I TYPE II UNDERSØKELSE AD HOC SYSTEMATISK
GRUNNLAG FOR INTERVENSJON TILSTÅELSE MATRISEDATA

29 FASE 3 Tiltak TYPE I TYPE II PLAGERE FORHANDLING & MEGLING KRAV
MOBBEOFRE FORHANDLIN & MEGLING STØTTE FORESATTE FORHANDLIG & MEGLING SAMARBEID

30 FASE 4 ETTERSPILL KONFLIKTER SAMARBEID STIGMATISERING REHABILITERING
TYPE I TYPE II KONFLIKTER SAMARBEID STIGMATISERING REHABILITERING

31 GENERELLE TREKK MOBBEDEFINISJON LOKAL ETABLERT
TYPE I TYPE II MOBBEDEFINISJON LOKAL ETABLERT BEGREPSAPPARAT FATTIG RIKT PROSESS SIRKULÆR LINEÆR


Laste ned ppt "Med rett til et trygt og godt skolemiljø"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google