Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mobbeombudet i Nordland

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mobbeombudet i Nordland"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mobbeombudet i Nordland
Lasse Knutsen Foto: Thor-Wiggo Skille

2 Historien om Mia

3 Nulltoleranse

4 Invitasjonsbrev

5 Mobbeombudet Lavterskel for elever Veiledning/sparringspartner
Elev/Barn Lavterskel for elever Veiledning/sparringspartner For ledere og lærere Samordning av arbeid på systemnivå - forebygging Mobbing som samfunnsproblem – Være aktiv i debatten Skole/Barnehage System Samfunn

6

7 2018 124 henvendelser til mobbeombudet

8

9

10 Hvilken type henvendelser kommer
Mobbing fra medelever Mobbing fra lærer/ansatt Nettmobbing Vold og trusler Tillitsbrudd skole/hjem Tiltak som ikke gjennomføres Vurdering av aktivitetsplaner Mobbing i barnehage

11 Mobbing i barnehagen Barnekonvensjonen
Art. 12 barns rett til å bli hørt Art. 3 barnets beste Art. 2 barns rett til ikke diskriminering Art. 6 barns rett til utvikling Styringsdokumenter Manifest mot mobbing Lov om barnehager §1 Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

12 Elevundersøkelsen – videregående Nordland
Nordland 5,1 yrkesfag og Nasjonalt 6,2 Nordland Stud.spes 2,4 og nasjonalt 3,3

13 Elevundersøkelsen – grunnskole Nordland

14 § 9A-2 Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring

15 Mobbing er ritualiserte krenkelser mot en som ikke kan vegre seg
En aggressiv handling rettet mot et offer, av en eller flere sammen Et ujevnt styrkeforhold mellom den eller de som mobber og den som blir mobbet At det foregår over tid Læringsmiljøsenteret Mobbing er handlinger fra andre som hindrer opplevelsen av: Å høre til Å være en betydningsfull person i felleskapet Muligheten til medvirkning Lund, Helgeland & Kovac 2017 Elevundersøkelsen og ungdataundersøkelsen Ny generasjon forskere – setter spørsmålstegn med den første definisjonen – ønsker å gå litt lengre LÆRINGSMILJØSENTERET ER EN RESSURSINSTANS FOR MOBBEOMBUD

16 Mobbing Krenkelse Erting Utestengelse Rasisme Trakassering Kødding Diskriminering Vold Plage Latterliggjøring

17 01 02 03 Tradisjonell (verbal, materiell, fysisk)
Digital (Mobbing ved bruk av mobil, pc, internett eller andre digitale medier) 02 Skjult (sosialt, psykisk, baksnakking og ryktespredning) 03

18 Leif Osvold – skrev denne kronikken i 1996 – internett er en motegreie som vil dø ut om et par år.
Begrunner det med tre ting: Ingen aktører vil tjene penger Privat bruk av nettet vil være marginalt Mengden av informasjon er så stort at det ikke vil bli store søkeproblemer Størst mobiltetthet i hele verden i Norge 250 minutter på nett hver dag år 28 % av jenter mellom år har fått uønskede seksuelle kommentarer på internett 5 % av guttene

19 Anger “Jeg synes egentlig ikke at arbeidsgivere skulle ha lov til å google deg når du søker på jobb. For det som ligger ute er lissom private ting. Ikke sant? “ Jente, 19 år

20 Sånn kan en digital hverdag se ut for unge mennesker.

21 Mobbing - myter Det er ikke mer mobbing i store byer sammenliknet med mindre steder Det er ikke mer mobbing i store skoler eller klasser Like masse jenter blir mobbet, men jentene mobber stort sett jenter Guttene er i overtall som mobbere

22 01 02 03 04 Verktøy og avdekking: Elevsamtaler:
Relasjonsbygging 01 Klassemiljøundes. kan iverksettes raskt, etterarbeidet gjøres raskt og man kan få en grafisk fremstilling. 02 Sosiometriske undersøkelser: Måling av sosiale relasjoner i en gruppe: Hvem er inne? Hvem er ute? Hvem er populær og hvem er isolert? 03 Observasjon: Dette er den delen som til slutt vil gi svar på hva som faktisk skjer. De andre to skal gi svar på hva som skal undersøkes nærmere. 04 Erlen Moen: Slik stopper vi mobbing Utviklet av dagskolen i samarbeid med skoler i Trondheim Beskrive det sosiale klimaet i klassen Kan brukes ved forebygging eller mistanke Innblikk Klassetrivsel Spekter

23 Spekter Læringsmiljøsenteret Ikke anonym spørreundersøkelse
Kan brukes en gang i året eller hver semester. Fra 3 klasse Digitalt og papirversjon Anbefales å gjøres en gang i halvåret Ved å ta i bruk Spekter kan du få mange opplysninger om både mobbing, bråk i klassen, popularitet, maktrelasjoner, grupperinger og holdninger. Dette kan være viktig informasjon når du skal forstå en mobbesak og gjennomføre tiltak. «Klassetrivsel»

24 Sosiometri på bakgrunn av «spekter»
Klassetrivsel –

25

26 Mobbeknappen

27 Partnerskap mot mobbing i Nordland
Mobbeombudet i Nordland

28 Hvordan skal man få redusert mobbing på skolen?
Lærere som har grundig kompetanse i kartlegging, klasseledelse og inkluderende undervisningsmetoder Ledelse ved skolene som bygger kapasitet, som setter krav og bygger kultur som er inkluderende Et lag rundt skolen (beredskapsteam og ppt som er grundig skolert og kan støtte skolen når det trengs)

29 Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.
Astrid Lindgren

30 Kontakt mobbeombudet i Nordland Lasse Knutsen Mobil: 91124236
Epost: Besøksadresse: Fylkeshuset i Nordland Facebook: Mobbeombudet i Nordland


Laste ned ppt "Mobbeombudet i Nordland"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google