Ny studie ved Universitetet i Oslo:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Ergoterapeut Linda Gjøra Hjelpemidler og demens PSYK IT 14.september 2010.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Gode opplevelser for den enkelte Samspill på tvers av generasjoner Rekruttering til eldreomsorgen Mulighet til frivillig deltakelse Livsglede for alle.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Pårørende.
Demensutredning hos innvandrere
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
DEMENSPILLEN Indikasjoner, effekt og oppfølging av brukere
Møteplass for mestring
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Å arbeide i studiegruppe:
Rekruttering og deltakelse i korps
Fullføre og bestå alle fag Aktuelt om eksamen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Læring og sosiokulturelt perspektiv
Valgfag innsats for andre
Barnehagenorsk – møte for veiledere
Hva vet vi om barn og smak
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Demensutredning hos innvandrere
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Velkommen til foreldremøte
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Bra for legen – bra for pasienten
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ungdom med kort botid i Norge – NAFO – 21.10
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Årets norske Leanprosjekt
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Forberedelse til praksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Konkrete aktiviteter.
Utskrift av presentasjonen:

Ny studie ved Universitetet i Oslo: Jan Svennevig Hanne Gram Simonsen Språk og kommunikasjon hos flerspråklige eldre med demens i Norge Anne Marie Landmark I samarbeid med: Pernille Hansen

Demens og flerspråklighet (I) Lite studert Lignende typer språklig forverring som hos enspråklige Mulig flerspråklig fordel (Bialystok et al. 2004; 2007) Blandede funn om hvordan de ulike språkene påvirkes hos flerspråklige eldre med demens: Førstespråket (morsmålet) best bevart (Mendez, Perryman, Pontón & Cummings, 1999) Førstespråket (morsmålet) mest hemmet (Gollan Salmon, Montoiya & da Pena, 2010) Lignende hemninger i begge språk (Hernández, Costa, Sebastián-Gallés, Juncadella & Ramón, 2007)

Demens og flerspråklighet (II) Sosial interaksjon viktig for relasjoner og livskvalitet Felles språk fremmer gode relasjoner, tillitt, identitet, selvverd Manglende fellesspråk begrenser muligheten for å delta i sosiale aktiviteter, og påvirker dermed relasjonen til helsepersonell og andre brukere Men: Helsepersonell bruker strategier som bedrer kommunikasjon: Lekent, syngende språk Lære noen få fraser på brukerens språk Hjelpe personen med demens i å finne fram til manglende ord (samarbeidende ordleting) Ekman 1993; Plejert et al. 2015; Jansson 2014; Small et al. 2015; Svennevig & Lind 2016

Formål med vår studie: Økt kunnskap om språklige, kognitive og sosiale virkninger av Alzheimers sykdom hos flerspråklige eldre i Norge Identifisere kommunikative strategier som kan fremme forståelse og god kommunikasjon Utvikle kommunikasjonstrening for pårørende og helsepersonell, basert på funn fra autentiske samtaler

Kan dere bidra?

Deltakere: 4 grupper: Alder: 60+ Flerspråklige eldre med Alzheimers sykdom Flerspråklige eldre uten kognitiv svikt Enspråklige eldre med Alzheimers sykdom Enspråklige eldre uten kognitiv svikt Alder: 60+ Antall deltakere: <10 fra hver gruppe Muligens: Følge noen deltakere over tid, for å se på utviklingen i språk og kommunikasjon over en lengre periode Særlig den første gruppa vi er ute etter i denne omgangen, siden de er de vanskeligste å rekruttere, og fordi de er de viktigste i studien vår. Danske tall: Stevnsborg, Jensen-Dahm, Nielsen, Gasse, Waldemar; In preparation 21.09.2018

Rekruttering så langt.. Pilotstudie: Hovedstudie: Dagsenter → 2 flerspråklige (norsk-amerikanere) + 2 enspråklige Hovedstudie: Dagsenter: Kontaktet «ALLE» dagsentre i Oslo → 1 norsk-tsjekkisk deltaker med Alzheimer Sykehus (hukommelsesklinikk, nevrologiske, geriatriske avd.) → 0 deltakere så langt Kontaktperson i det norsk-pakistanske miljøet i Oslo → 1 interessert deltaker Andre arenaer → 0 deltakere så langt Underforbruket av helse- og omsorgstjenester er også påfallende i vårt rekrutteringsarbeid så langt: Etter vår ringerunde til 23 dagsentre og sykehjem med høy aldrende innvandrerbefolkning i Oslo, fant vi bare en person med demens med minoritetsspråklig bakgrunn, en norsk-tsjekkisk kvinne. Og i pilotstudien fikk vi to deltakere, begge med norsk-amerikansk bakgrunn. Det ville være veldig interessant å høre hvilke erfaringer dere har, men vil tro at noen av dere er, eller har vært i kontakt med personer fra denne gruppa. 21.09.2018

Hva innebærer studien for deltakerne? Intervju om språkbakgrunn Video av samtaler med pårørende/helsepersonell Kartlegging av språk - Intervju Kartlegging av språk: psykolingvistiske tester, f eks der deltakeren skal benevne ord. Hvis deltakerne ikke er utreda, vil dette også gjøres i samarbeid med Ullevål og Ahus. Til slutt: Videoopptak av autentiske samtaler., for å se hvordan deltakerne håndterer kommunikative utfordringer i praksis, i hverdagen. Vi vet f eks fra pilotstudien at hvordan samtalepartneren kan bidra til å støtte opp under kommunikasjonen, så personen med demens faktisk får deltatt i større grad enn det vedkommende klarer på egen hånd, eller som testresultater skulle tilsi. Datainnsamlingen vil foregå over 2 eller 3 ganger, med ca. en uke mellom hver gang. Som kompensasjon for tidsbruk, vil deltakerne få et gavekort. Deltaker bestemmer hvor 21.09.2018

KJENNER DU TIL POTENSIELLE DELTAKERE? Ta kontakt med oss: Anne Marie Landmark Tlf: 41 25 91 31 a.m.landmark@iln.uio.no Malene Bøyum, vitenskapelig assistent Anne Marie Landmark, postdoktor

Se: http://www.hf.uio.no/multiling/ prosjekter/flaggskipprosjekter/ dementia/ 21.09.2018