Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Advertisements

Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Pedagogisk bruk av ny teknologi
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Øystein, Susana og Anita
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
E Morteza Amari, 2006 ”To be online, or not to be online: That is the question!”
Didaktisk relasjonstenkning
Senter for livslang læring
Kognitiv utvikling (del 2)
Tilpasset opplæring AU 1
LÆRING Magne Jensen.
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Barns læring, voksnes ansvar!
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Testing og testbruk Espen Egeberg.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Noen sentrale momenter
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Matematikk LUB Elise Klaveness
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Læring som en sosial og kulturell prosess
Allmennlærerutdanningen/ 1
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Av Høgskolelektor Mattias Øhra
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Læringsteorier.
Sosialkonstruktivisme
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
IKT for læring Mattias Øhra.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa 12. november 2008 Mona Stokke Kvalitet: Forståelse for problemstillingen: God? Treff på primærmålgruppen: barn mellom 12 og 18, samt deres foreldre … God? Innhold vært researchet enda bedre? Variasjon i uttrykk og virkemidler? God? DVD med en filmdokumentar som sjanger samt fiksjonssnutter. Men er de indikerte temaene faglig presise nok? Skulle gått mer inn i faget PSTD? Skulle vist mer hvordan man event. kunne bygge ut med wiki og blogg osv? Flyktninger/ungdommer er mye på nettet! Vise konseptet med bilder av mock-up? Kulturnøytralitet? Ja? Plan for samarbeid: bommer på at vi vil observere i mottak Leveringssikkerhet: Fremdriftsplan: Dårlig! Fordi den ikke er datosatt. Kun indikert 6 mnd! Må være myen tydeligere! Realisme i tidsplan: umulig for dem å vurdere gitt upresis plan. Plan for samarbeid med UDI: Ok? Pris: Faktisk pris ok, men er det lurt å angi forbehold som er så lite presise som det vi angir her? Ellers: Det visuelle? Porteføljen på nett/DVD? Det ultimediale. Mockup. Fargekopi! For akademisk? Selger HiL-logoen? September 19, 2018 Senter for livslang læring

Senter for livslang læring Syn på læring September 19, 2018 Senter for livslang læring

Senter for livslang læring Behaviorismen Utviklet på 20-30 tallet Pavlov, Watson og Skinner Fokus på ytre observerbar atferd Ikke opptatt av menneskets tankeprosesser Stimulus - respons September 19, 2018 Senter for livslang læring

Senter for livslang læring Kognitivismen Utviklet på 50-60 tallet Fokus på mentale prosesser Konstruktivisme retningen som har fått størst innflytelse Jean Piaget (f. 1896) Individet konstruerer selv sin forståelse av omverdenen gjennom sine aktiviteter Assimilasjon og akkomodasjon September 19, 2018 Senter for livslang læring

Senter for livslang læring Sosiokulturelt syn Lev Vygotsky (f. 1896) Vi lærer innen rammen av våre tankemønstre og forståelse Vi er en del av et kollektiv Mennesker har nytte av andre og mer kompetente Sone for nærmeste utvikling Språk og kommunikasjon sentralt September 19, 2018 Senter for livslang læring

Senter for livslang læring Hvilke konsekvenser får læringssynet for bruk av teknologi i utdanningen? September 19, 2018 Senter for livslang læring

Læringsteori og læringsteknologi Behaviorisme  CAI Kognitivisme  ITS Konstruktivisme  Logo as latin Sosiokulturell  CSCL (Koschmann 1996) September 19, 2018 Senter for livslang læring

Senter for livslang læring Klasseromstyper Tradisjonelt Konstruktivistisk Læringsfellesskapet tett relasjon til pensum   tett relasjon til elevenes forkunnskap   tett relasjon til elevenes kulturelle bakgrunn og forkunnskaper   aktivitetene relatert til lærebøker aktivitetene relatert til kilder og materiale som kan manipuleres   aktivitetene tett relatert til materiale som konstrueres av elevene selv og som kan manipuleres   lærerstyrt undervisning   aktivitetsorientert undervisning   problem-, case, og aktivitetsorientert undervisning   rett svar   resonnering med begreper   resonnering med begreper i ulike læringsfellesskap   individuelt arbeid individuelt arbeid   systematisk arbeid i grupper  prøver med vekt på gjengivelse tester med vekt på adekvat forståelse   prosjekt- fremleggelser porteføljer drill og øvelser   individuell konstruksjon av kunnskap   tilgang til informasjon som må omformes ved hjelp refleksjon i lærings-fellesskapet CAI ITS, Logo as latin, Mikroverdener CSCL Behaviorisme Konstruktivisme Sosialkonstruktivisme, det sosiokulturelle (etter Ludvigsen 1998) September 19, 2018 Senter for livslang læring