Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke 4 2011

2 Plan for uke 4 Tema for studentfremleggTema for forelesningOverordnet tema: Menneske og kulturInnføring i sosiokulturelle teorier, paradigmeskifte. Kort om Vygotsky Mesterlære/kultur og redskaper Mange ulike retninger. Det vi kan observere er aktivitet eller språklige handlinger Mesterlære ift kultur Kontekst, mediering og artefakter Fokus for å forstå læring og kognisjon er aktiviteter Aktivitetsteori Makroperspektiv - aktiviteter Hverdagsbegreper/viten- skapelige begreper og læringsfellesskap Fokus for å forstå læring og kognisjon er språk Språkteorier Mikroperspektiv - språk Camilla Wiig2

3 Mål for uken: Studentene skal selvstendig og i fellesskap: Analysere klasseledelse og læringsaktivitet i lys av teoretiske perspektiv på læring Reflektere over lærer- og elevrollen med bakgrunn i teoretiske begrep Begrunne praktiske valg i undervisningen med teoretiske innfallsvinkler Camilla Wiig3

4 Tirsdag 25. januar 08.30 – 0915 Presentasjon av plan og oppgaver for uken. Sosiokulturell læringsteori – hva husker vi? Forelesing om sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla 0915 – 0930Pause 0930 – 1015 Studentforberedt innlegg. Gruppe 1: “Menneske og kultur” Camilla 1015 – 1030Pause 1030 – 1115 Gruppeoppgave: Film om Ivar Solvolls læringssyn fra Vurdering for læring. Forsøk å forklare læringssituasjonen i lys av en sosiokulturell tilnærming Camilla 1115 – 1125Pause 1125 – 1230?Oppsummering og avklaring ift sosiokulturell teori Line og Camilla Camilla Wiig4

5 Idemyldring Hva kjennetegner sosiokulturelle perspektiv på læring? Camilla Wiig5

6 Ulike fokus for å forske på læring Camilla Wiig6 LaboratorieforsøkKognitive prosesser

7 Camilla Wiig7

8 Sosiokulturelt syn på læring Det sosiokulturelle synet på læring bryter med teoretiske tilnærminger som på den ene siden ser individet primært som passiv mottaker av informasjon fra miljøet, og på den andre siden tilnærmelser som fokuserer på individet og behandler miljøer som noe sekundært, en slags bakgrunn som rammer inn individet (ibid 2000:8) Camilla Wiig8

9 Hva er enhet for forskning? “Sociocultural research involves integration across topics that have traditionally been segregated in different disciplines, such as psychology, anthropology, sociology, sociolinguistics and history. It also integrates topics traditionally treated as distinct phenomena – such as cognitive, social, emotional, motivational and personal identity process. Although research may focus on one of these, it is recognized that they are not independent phenomena» (Rogoff 1998:680) Camilla Wiig9

10 3 teoretiske analyseenheter Kulturhistorisk aktivitetsteori Distribuert kognisjon Situerte aktivitetsmodeller Vygotsky, Cole, Engeström Salomon, Greeno, Hutchins, Perkins Lave og Wenger, Mantovani, Suchman Analyserer menneskelig læring og kognisjon ved å ta utgangspunkt i det komplekse ved menneskelige aktiviteter i deres virkelige situasjoner, der konteksten er en integrert del av menneskelige aktiviteter i sosiale omgivelser Camilla Wiig10

11 Sosiokulturelt perspektiv på læring Fokuserer på menneskers aktiviteter (både dialoger og praktiske handlinger) i relasjon til ulike sosiale situasjoner. (Wertch 1991) En fundamental antagelse i sosiokulturell tilnærming til læring er at det som kan beskrives og forklares er menneskelig aktivitet eller deltagelse (Lave og Wenger 1991) Camilla Wiig11

12 Vygotsky (1896 – 1934) Camilla Wiig12

13 Tirsdag 25. januar 08.30 – 0915 Presentasjon av plan og oppgaver for uken. Sosiokulturell læringsteori – hva husker vi? Forelesing om sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla 0915 – 0930Pause 0930 – 1015 Studentforberedt innlegg. Gruppe 1: “Menneske og kultur” Camilla 1015 – 1030Pause 1030 – 1115 Gruppeoppgave: Film om Ivar Solvolls læringssyn fra Vurdering for læring. Forsøk å forklare læringssituasjonen i lys av en sosiokulturell tilnærming Camilla 1115 – 1125Pause 1125 – 1230?Oppsummering og avklaring ift sosiokulturell teori Line og Camilla Camilla Wiig13

14 Mester - lærlingperspektiver Det kreves en form for læring gjennom observasjon av de eldre medlemmene i gruppen for at kunnskapen skal bli overført til yngre generasjoner. (Säljö 2001:34) Kunnskapen overføres. Formidlingsorientert læringssyn. Kunnskapen er gitt og forvaltes av lærer. Læring innebærer å bygge faglig identitet Camilla Wiig14

15 kultur «Kultur er den samlingen av ideer, holdninger, kunnskaper og andre ressurser vi erverver gjennom interaksjon med omverdenen. I kulturen inngår også alle de fysiske redskapene – artefaktene – som vår hverdag er fylt av – ulike verktøy, instrumenter for måling, veiing og liknende, ulike former for IKT, framkomstmidler og annet. Kulturen er altså både materiell og immateriell, og egentlig er det et intimt samspill mellom disse dimensjonene» (Säljö 2001:30) Camilla Wiig15

16 Odd Ivar Solvolds syn på læring Forsøk å forklare læringssituasjonen i lys av en sosiokulturell tilnærming Camilla Wiig16

17 Oppsummering: Det situerte vs det kontekstuelle Camilla Wiig17 Situert læring - handlingsorientert Kontekst – læringsomgivelses fokus Säljö: 4 former for kontekster: Fysisk, kognitiv, historisk og kommunikativt Handling, aktivitet


Laste ned ppt "Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google