Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
2
Læring på flere nivåer Læring generelt Læring av matematikk
Læring av et delemne, f. eks. produktloven for sannsynligheter
3
Piaget – elevaktiv undervisning
Læring skjer ved at elevenes (fysiske) aktiviteter gir grunnlag for mentale operasjoner Lærdommen fra de (fysiske) aktivitetene blir internalisert Erfaringer er grunnlaget for læring
4
Bruk av IKT i undervisningen
To måter å bruke IKT på i undervisningen: Datamaskinen programmerer barnet Barnet programmer datamaskinen
5
John Anderson - ITS ”Face-to-face” undervisning er best
Elevens mål i læringen er å oppdage/forstå regler. (”Rules of mind”) Individualisert instruksjon basert på elevens respons i sanntids aktiviteter Umiddelbar respons på feil Intelligent Tutor System (ITS)
6
Seymour Papert - Logo Konstruktivistisk læringssyn
”Byggmesteren trenger materialer” (EDB) Kulturen som en kilde til materialer
7
Mikroverdener
8
Læring av sannsynlighet
Piaget: En forståelse av sannsynlighet betinger en kombinatorisk kompetanse Eks: Kast med to mynter. Hva er sjansen for at begge ender på ”kron”.
9
To løsninger på ”to kron”-problemet
Bruk av produktregelen for sannsynligheter: Bruk av kombinatorikk:
10
Valgtre som modell
11
Green’s undersøkelse med en Robot-oppgave
In which trap or traps is the robot most likely to finish up, or are all traps equally alike? _________
12
Greens konklusjon 3000 elever (11-16 år) deltok 7% hadde riktig svar
60% svarer ”lik sjanse” ”The multiplicative principle is poorly understood, and pupils have little in the way of basic intuition on which it can be based. Response to question 22 was very poor. Clearly little conceptual understanding has been achived, and using a tree diagram was just a mechanical device.”
13
Lykkehjul
14
Chance-maker
15
Probability explorer
16
Netlogo
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.