NAV-veiledere i vid. skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Min opplevelse som ungdomsskolerådigver til årets inntak 2015/16 Bra ??? Kan gjøres bedre ??? Problemer ?? Annet ?? Rosfjorden Alf-Arian Loshamn.
Samling for OT, NAV, PPT og spes.ped. 21. – 22. september på Jægtvolden.
Blokkhaugen skole FAU Foreldrenes arbeidsutvalg. Årshjul Valgprosess Sette opp ulike arbeidsgrupper Skoleballet er hovedfokus Temakveld/ dag.
Opplæringskontorets hjørne Onsdag, 18.november 2015 Opplæringskontorets hjørne Onsdag, 18.november 2015 Vårt kontor er på: Sam Eyde vgs, 4.etasje. Postadresse.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Rådgivernettverk 22. – 23. mars 2012 |. Digital Håndbok fylkesnivå.
Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Brukerveiledninger her:
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
Velkommen til foreldremøte 12.september 2017
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Velkommen til informasjonsmøte
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Møte for foresatte 10.trinn
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Valgfag innsats for andre
Fylkestinget 12. desember 2017
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
NAV i tall og fakta 2016.
JUNGEL- PROSJEKTET Jobb for Ungdom, NAV hjelper deg, det gir Glede, Erfaring og Lønn // Myhren/Mølmen.
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
LP-modellen i Midt-Norge veien videre ………….
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Informasjonsmøter for ansatte
Nå er vi spente!.
Orientering HOV 4. juni 2019.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

NAV-veiledere i vid. skole Kristiansand og Vennesla NAV-veiledere i vid. skole

Mål for satsingen At flere unge fullfører videregående opplæring og kommer ut i vanlig lønnet arbeid.

Forsøksprosjekt I Vest-Agder har Arbeids- og velferdsdirektoratet gitt to kommuner tilsagn opp oppstart av prosjektet, De to kommunene er: Kristiansand kommune Vennesla kommune

Forsøksperiode 2014 – 2017 med forbehold om Stortingets årlige budsjettbehandling.

Tjenester fra NAV Det skal utvikles tilrettelagte og integrerte tjenester og tiltak fra NAV til elever i vid. opplæring. Det er primært tjenester regulert i § 17 «Opplysning, råd og veiledning» § 18 «Stønad til livsopphold» og § 28 «Rett til individuell plan» i Lov om sosiale tjenester i NAV som skal tilrettelegges for ungdom.

Hvilke skoler? I Kristiansand Tangen vid. skole – 1 veileder i 100% stilling Kvadraturen vid. skole – 2 veiledere i 50% stilling I Vennesla Vennesla vid. skole – 1 veileder i 100% stilling

Organisering Veiledere fra NAV jobber ute i de videregående skolene NAV-leder er nærmeste leder for NAV-veileder, men rektor på de vid. skolene har myndighet til å bruke NAV-veilederen på en hensiktsmessig måte som en del av personalgruppen på den aktuelle skolen. NAV-veilederne som jobber ved samme skole skal ha like fullmakter og mandat uavhengig av hvilket NAV-kontor de tilhører. NAV-veilederne skal ha tilgang på alle NAVs saksbehandlingssystemer på PC.

Funksjonsbeskrivelse og avgrensning Høsten 2014 ble det utarbeidet en funksjonsbeskrivelse som det jobbes ut fra i prosjektet. Den er sendt VAF og rektorene ved de aktuelle skolene. Viktig at vi i det videre arbeidet ser på grenseoppgangen mellom NAV-veilederne i vid. skole og OT.

Styringsgruppe I januar 2015 fikk vi på plass en styringsgruppe med medlemmer fra Fylkesmannen i Vest-Agder, Vest-Agder fylkeskommune og NAV. Styringsgruppen ledes av Sissel Klovning, NAV Vest-Agder. Første styringsgruppemøte ble holdt den 16.02.15 på NAV Vest-Agder. Alle medlemmer møtte.

Styringsgruppens medlemmer Birthe Guttormsen – Fylkesmannen i Vest-Agder Bjørn Baugstø – Kvadraturen vid. skole Sigrun Sakshaug – Tangen vid. skole Sissel Berglien – Vennesla vid. skole Rolf Velle – NAV Vennesla Monica Brandsrud – NAV Kristiansand Hans Lund – Vest-Agder fylkeskommune Sissel Klovning – NAV Vest-Agder

Deltakelse fra direktoratet Line Brusveen, rådgiver i Arbeids- og velferdsdirektoratet vil delta i styringsgruppemøtene en gang pr. år. Første gang i juni 2015.

Status på Kvadraturen vid. skole NAV-veilederne får stadig flere henvendelser, men har kapasitet til å ta imot flere ungdommer. Har 10 – 12 personer hver i oppfølging + daglige enkeltsamtaler. Møter med skolens rådgivere en gang pr. uke. Møter med rådgivere og elever etter avtale. Daglige teammøter. Drøfter saker angående elever med spesielle behov.

Status på Tangen vid. skole NAV-veileder samarbeider med helsesøster, rådgiverne og fagopplæring i skolen samt avdelingsleder for elevtjenesten. Skolens rådgivere tar NAV-veileder med inn i saker Det gjennomføres møter med rådgivere og elever NAV-veileder har ca. 40 saker og full kalender Hun ønsker å komme inn i saker på et tidligere tidspunkt enn det hun gjør i dag, for å kunne gjøre en bedre jobb.

Status Vennesla vid. skole NAV-veileder har jevnlig møter med skolens rådgivere, helsesøster og PPT. Han har møter med rådgivere og ungdommer. Presentasjon om prosjektet for alle ansatte på skolen. Info i skoleklasser om arbeidsliv og personlig økonomi. Bl.a. belyst forskjellen i inntekt om man er i ordinær jobb eller på en ytelse fra NAV. Faste tider for samtaler + drop-in noen timer pr. uke. Ønsker å komme inn i saker på et tidligere tidspunkt for å kunne gjøre en bedre jobb.

Følgeevaluering av prosjektet AFI (Arbeidsforskningsinstituttet) skal analysere resultater av forsøket og de samarbeidsmodeller som er utviklet lokalt fram til våren 2016. Evalueringen vil bestå av dokumentstudier, intervjuer, deltakelse i møter/samarbeidsorganer lokalt, spørreundersøkelser og analyse av kvantitative data. Evalueringen gjennomføres av et forskerteam med Angelika Schafft (prosjektleder), Øystein Spjelkavik, Kjetil Frøyland, Vilde Hoff Bernstrøm, Karen-Sofie Pettersen og Kristin Reichborn-Kjennerud.

Info fra Line Brusveen Prosjektet skal ikke startes opp i flere kommuner i Vest-Agder i løpet av 2015. Det er imidlertid planlagt etablering av prosjektet i flere fylker.