Hva fungerer og hva fungerer ikke?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Advertisements

Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Studieplanseminaret 2016, Utplassering i psykiatri i 5. studieår, MED-3503 Herman Tvete, Koordinator for utplasseringen i psykiatri fra høsten 2016.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Nav veileder i videregående skole
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Eilert Sundt videregående skole
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjonsmøte november 2016
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Familieråd En for alle, alle for en
Utdanningskomiteen 19. mai
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
Å arbeide i studiegruppe:
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Valgfag innsats for andre
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Digitale systemer ved OsloMet
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Om opprykk til førstelektor
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Klubbutvikling oppfølging
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Om førstelektorprogrammet
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Når emnet vert undervist
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Evaluering av Hovedavtalen
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
We serve.
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Studieledernettverket 15. februar 2019
Hospitering et avtalt besøk/opphold eller midlertidig arbeidspraksis i annen – fortrinnsvis intern – enhet. hospitering kan være av stor verdi for - å.
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Hva fungerer og hva fungerer ikke? Endring og gjennomføring av ny studieplan er avhengig av at noen definerte roller og funksjoner ivaretas

Definisjon av roller og funksjoner Emneleder oppnevnes av programstyret for medisin, primært blant emnets delemneledere Ansvar Lede emnekomiteen (bestående av øvrige delemneledere og studentrepresentanter) Representerte emnet i Studieplanutvalget Sørge for at evaluering på emnenivå gjennomføres Sørge for at emnebeskrivelsen er faglig oppdatert. (Endringer i emnebeskrivelsen, herunder tidsbruk mellom delemner, skal godkjennes av programstyret for medisin) Sørge for en felles liste over anbefalt litteratur for emnet slik at man unngår at ulike delemner anbefaler ulike bøker innen samme fagområde Sørge for en liste over arbeidskrav og plan for godkjenning av arbeidskrav for emnet

Delemneleder Oppnevnes av programstyret etter forslag fra instituttene. Tidligere fratredelse eller permisjon avklares med tilhørende instituttleder Ansvar overordnet faglig ansvar for alle undervisningsaktiviteter tilknyttet delemnet være kontaktperson for kolleger, studenter og administrasjonen i spørsmål som går direkte på delemnets faglige innhold og gjennomføring lede en delemnekomité som er satt sammen av vitenskapelige ansatte fra ulike institutter og studentrepresentanter sørge for en hensiktsmessig arbeidsform og arbeidsdeling i komiteen sørge for at arbeidskrav og omfang til enhver tid samsvarer med delemnebeskrivelsen sørge for at delemnebeskrivelsen er i tråd med Kvalitetssikringssystemets krav

Delemneleder, forts.. i samarbeid med delemnekomitéen, bemanne timeplanen med undervisere (interne og eksterne). må sikre at undervisere i delemnet blir gjort kjent med innhold og mål. Dette gjelder også lærere på praktisk klinisk undervisning i og utenfor fakultetet utarbeide og oppdatere undervisningsmateriell (kompendier, struktur for godkjenning av arbeidskrav etc.) for delemnet, og se til at undervisningsmateriell og utstyr er tilstrekkelig bemannet timeplan leveres til studiekonsulent på eget institutt, som publiserer timeplanen, minst 6 mnd. før delemnet starter har ansvar for å forespørre eksterne kolleger om å være eksterne sensorer for emnet innhente eksamensspørsmål med sensorveileding fra involverte undervisere levere to sett oppgaver med tilhørende veiledende svar/sensorveiledning som avspeiler læringsmålene for delemnet. Dette leveres til eksamenskommisjon for emnet. Tema, form og omfang på spørsmål avtales med eksamenskommisjonens leder delta i eksamenskommisjonen for emnet og der bidra til å gjennomføre eksamen, sensur og tilbakemelding til studentene (ordinær og utsatt eksamen hvert år).

Fagenhetsleder instituttets forlengede arm i den faglige ledelsen av instituttenes undervisningsoppgaver i samråd med instituttleder fordele undervisningsoppgavene ut fra den enkelte fagpersons kompetanse og øvrige oppgaver. I dette inngår å foreslå emne- og delemneleder samt bistå emne- og delemneleder med bemanning av timeplaner delta i utforming av stillingsbetenkninger og gi uttalelse i tilsettingssaker når det utlyses stillinger som i vesentlig grad skal ha undervisningsansvar i emner som inngår i fagenheten delta i vurdering av søknader om FOU-termin innen egen fagenhet for å kunne sikre at fagenhetens undervisningsoppgaver kan ivaretas gis myndighet til å pålegge medlemmene i sin faggruppe oppgaver ved behov så som undervisning inklusive praktisk klinisk undervisning, eksamen, sensur, veiledning, rekrutteringsaktiviteter og utviklingsoppgaver - praktisk klinisk undervisning inkluderer undervisning dekket av UiT-resurser og UNN-resurser (???) har ansvar for oppfølging av praktisk klinisk undervisning som gis i primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten (UNN) innen eget fagområde

Utfordringer UiT delemneleder og fagenhetsleder er tillagt mye ansvar og myndighet til å pålegge undervisere oppgaver, uten at de har, eller opplever å ha, denne myndigheten manglende kunnskap om og forståelse av ledelseslinjer, ansvar og myndighet hos de ulike aktørene fare for konflikt mellom fagleder og fagenhet på den ene siden og delemneleder og komite på den andre siden når enighet ikke oppnås om hva det skal undervises i og hvem som skal gjøre det. kontakten og samarbeidet om undervisningsplanleggingen med UNN er ikke beskrevet på noen tilfredsstillende måte i en del tilfeller overlates også ansvaret for å finne faglige undervisningsressurser til studiekonsulentene, som ikke har forutsetninger for å sørge for dette på skikkelig vis delemneledere opplever innimellom manglende forståelse for behovet for undervisningsressurser og det undervisningsansvaret UNN har, fra både enkeltansatte, avdelingsledere og klinikksjefer ved UNN

Utfordringer UNN . Å avsette tid til studentveiledning, utfordringer med å ha nok personell til å veilede Manglende areal til studentene. Dette gjelder for eksempel spesielt på de kirurgiske fagfeltene Samtidighetskonflikter for areal ved at studenter i ulike studieløp kommer til de samme praksisarenaene til samme tid Uheldig planleggingen og koordineringen fra studiestedene, manglende forberedelse og koordinering blant det personale i UNN som skal motta studentene en stor flaskehals i UNN er at undervisningsbestillingen fra UiT for legestudentene ikke følger ledelseslinjen i UNN uklart definert hvor mye UNN- ansatte og UiT-ansatte skal bidra i den praktisk kliniske undervisningen .

Veien videre Få til klare avtaler mellom UiT/UNN Øke forståelsen av roller/funksjoner Bedre våre ansattes arbeidsforhold Klarere linjer for ledelse