Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FORMATIV VURDERING.
Advertisements

Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Erin Nordal Studentsentrert læring + utdanningskvalitet = sant Vi flyttar fram positionerna! UKÄ-konferens 2015 Stockholm 24. November.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Novemberkonferansen 2014 John Donne, fotball og matematikklæring: «Matematikk er ikke bare regler og tastetrykk på kalkulatoren, men faktisk en måte å.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Effektiv undervisning
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Relevant questions for the Reference Group
Læringsutbytte frå eit studentperspektiv
Strategi for Nord universitet 2020
Noen kritiske spørsmål
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Valgfag innsats for andre
Et kognitivt perspektiv på læring
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Samtalens didaktiske muligheter
Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Formål og vurdering i høyere utdanning
Den matematiske samtalen
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Læring på ungdomstrinnet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Praksiser i utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
Bedre gjennomføring i matematikk
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
National Academies Northstar Summer Institute
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Oppfølging av Høstrapporten
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 3 – Intensiv opplæring
Hva er en foreldrekontakt?
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS

Om læring http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309070368 http://tip.psychology.org/ Faculty development; http://honolulu.hawaii.edu/intranet/committees/FacDevCom/guidebk/teachtip/teachtip.htm

Strategiplanen Uis skal være kjent for godt læringsmiljø og framragende undervisning, profesjonsfag og disiplinfag skal gjensidig berike hverandre

Klima for læring Organisere for læring Støtte læring Det relasjonelle læremateriell som støtter Prosedyrer Trygghet nok til å metoder som støtter Analyser våge å stille spørsmål Tid og progresjon Kritisk og og å utfordre hverandre kreativ Respekt & sensitivitet Vurdering Tilbakemeld- ing STUDENT ENGASJEMENT

Oppgaver og aktiviteter Bakvendt planlegging Læringsutbytte Indikatorer Oppgaver og aktiviteter

Problembasert læring John Dewey: “True learning is based on discovery guided by mentoring rather than the transmission of knowledge.”

Kommunikasjonsferdigheter Å kunne definere problemer, samle og vurdere informasjon, utvikle løsninger. Team eller samarbeidsferdigheter – kunne jobbe sammen. Kunne bruke alt dette i forhold til komplekse “real world” situasjoner / oppgaver / kontekster.

Hva er PBL? En samarbeidslæringsform som lærer studenter å lære “The principal idea behind PBL is that the starting point for learning should be a problem, a query, or a puzzle that the learner wishes to solve.” Boud(1985)

Vanlige komponenter i PBL Læring initieres av et problem Problemer er basert på komplekse, real-world situasjoner. All informasjon for å kunne løse problemet er ikke gitt. Studenter identifiserer, finner og bruker nødvendige og passende ressurser. Studenter arbeider i permanente grupper. Læring er aktiv, integrert, kumulativ, og koherent.

Problem presenteres eller oppgave gis Miniforelesning Gruppediskusjon Plenumsdiskusjon Utforskning Gruppepresentasjon Gruppediskusjon

University of Delaware Clearinghouse for PBL https://chico.nss.udel.edu/Pbl/ Queen’s University, Canada http://meds.queensu.ca/pbl/ University of Stanford: http://ctl.stanford.edu/Newsletter/problem_based_learning.pdf Developing Professionalism in Engineering Students Using Problem Based Learning : http://eprints.utm.my/898/1/Session_O2-001.pdf

Forskning viser gode læringsresultater – men Forutsetter at det gjennomføres på en god måte! Forarbeid; gode oppgaver! opplæring av studenter og lærere utholdenhet evaluering og stadig forbedring