Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS
Om læring http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309070368 http://tip.psychology.org/ Faculty development; http://honolulu.hawaii.edu/intranet/committees/FacDevCom/guidebk/teachtip/teachtip.htm
Strategiplanen Uis skal være kjent for godt læringsmiljø og framragende undervisning, profesjonsfag og disiplinfag skal gjensidig berike hverandre
Klima for læring Organisere for læring Støtte læring Det relasjonelle læremateriell som støtter Prosedyrer Trygghet nok til å metoder som støtter Analyser våge å stille spørsmål Tid og progresjon Kritisk og og å utfordre hverandre kreativ Respekt & sensitivitet Vurdering Tilbakemeld- ing STUDENT ENGASJEMENT
Oppgaver og aktiviteter Bakvendt planlegging Læringsutbytte Indikatorer Oppgaver og aktiviteter
Problembasert læring John Dewey: “True learning is based on discovery guided by mentoring rather than the transmission of knowledge.”
Kommunikasjonsferdigheter Å kunne definere problemer, samle og vurdere informasjon, utvikle løsninger. Team eller samarbeidsferdigheter – kunne jobbe sammen. Kunne bruke alt dette i forhold til komplekse “real world” situasjoner / oppgaver / kontekster.
Hva er PBL? En samarbeidslæringsform som lærer studenter å lære “The principal idea behind PBL is that the starting point for learning should be a problem, a query, or a puzzle that the learner wishes to solve.” Boud(1985)
Vanlige komponenter i PBL Læring initieres av et problem Problemer er basert på komplekse, real-world situasjoner. All informasjon for å kunne løse problemet er ikke gitt. Studenter identifiserer, finner og bruker nødvendige og passende ressurser. Studenter arbeider i permanente grupper. Læring er aktiv, integrert, kumulativ, og koherent.
Problem presenteres eller oppgave gis Miniforelesning Gruppediskusjon Plenumsdiskusjon Utforskning Gruppepresentasjon Gruppediskusjon
University of Delaware Clearinghouse for PBL https://chico.nss.udel.edu/Pbl/ Queen’s University, Canada http://meds.queensu.ca/pbl/ University of Stanford: http://ctl.stanford.edu/Newsletter/problem_based_learning.pdf Developing Professionalism in Engineering Students Using Problem Based Learning : http://eprints.utm.my/898/1/Session_O2-001.pdf
Forskning viser gode læringsresultater – men Forutsetter at det gjennomføres på en god måte! Forarbeid; gode oppgaver! opplæring av studenter og lærere utholdenhet evaluering og stadig forbedring