Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?
ENGAGE vil hjelpe elever å analysere aktuelle saker og gjøre seg opp informerte meninger om forskning og teknologi. For å oppnå dette, gir ENGAGE lærere nyskapende læremateriell og profesjonell utvikling. Gir elevene verktøy for å engasjere seg i forskningsspørsmål Engage “RRI” pensum ENGAGE inngår I Eus Responsible Research & Innovation (RRI) agenda som skal bidra til å løse samfunnsutfordringer i Europa. Vi gir elevene teknikker for å vurdere påstander, avveie vitenskap og verdier, argumentere for sine meninger og sammenlikne løsninger. Kunnskap om forskning I samfunnet Technology impact Big science Values thinking Science media Ferdigheter i vitenskapelig utforskning Definer problemer Vurder løsninger Bygg opp argumenter Kritiser argumenter Utforske media Formidle ideer EngagingScience.eu

2 60 inspirerende dilemmaer 4 integrerte komponenter
6 Verktøy for lærere Research-based curriculum materials to help students learn how to analyse science and technology issues What does the fox say? Lyd, Argumentering Vi bruker den populære videoen som bakgrunn for et alvorlig spørsmål: Kan vi forstå hva dyrene sier? Bowlingual er en liten boks som avslører hva hunden føler ved å analysere lydbølgene I bjeffene. Elevene skal se på ny forskning for å vurdere hva mer denne teknologien kan gjøre. Kan vi oversette lydbølgene til menneskespråk? Grow your own body Organer, Argumentering Behovet for nye organer som kan erstatte syke og utslitte organer blir stadig større, fordi folk lever stadig lenger. Er det mulig å dyrke nye organer i laboratoriet av celler tatt fra pasientens egen kropp? Er den nye teknologien et godt alternativ til å transplantere organer fra en donor? Vil vi kunne bygge erstatningsorganer om 10 år? Ban Coke? Health, Evidence Laboratorieforsøk med rotter viser at sukker kan virke som et avhengighetsskapende stoff. Derfor ønsker mange å redusere mengden av sukker som barn og unge får i seg gjennom sukkerholdige drikker. I denne aktiviteten skal elevene vurdere hvilke bevis vi har for at det er årsakssammenheng mellom sukkerforbruk, fedme og sykdom. Har vi nok bevis til å innføre 18-årsgrense på salg av sukkerholdige drikker? Ebola: trial the vaccine? Genetikk, Beslutninger Scenariet er: Forskerne arbeider på spreng for å utvikle vaksiner mot Ebola – vil elevene være med å teste dem?  De skal samle informasjon fra ulike kilder, veie opp fordeler mot risiko og ta en informert avgjørelse. Konkrete strategier for å bruke eksempler på vitenskap I samfunnet som inngang til pensum Dilemma-opplegg and Case-studier for å gjøre læringen autentisk Diskusjooner I gruppe og Spørrestrategier som underbygger resonnering og forståelse Rammeverk fro argumentering og Gradual Release for å lære bort kunnskap og ferdigheter Workshops, Online Courses, a Community and the Materials work together to build expertise 4 integrerte komponenter Workshoper Lær å undervise vitenskap i samfunnet av eksperter, utforsk de ulike delene av ENGAGE, og tren på å bruke læremateriell og verktøy. Nettkurs Fleksible moduler for å utforske og lære på jobb, som integrerer nytt fagstoff, praksis i klasserommet, refleksjon, og kollegaveiledning. Nettsamfunn Support-tjeneste hvor prosjektlærere, forskere og eksperter på læremidler gir råd om hvordan læremateriellet kan brukes best mulig. Læremateriell Dilemmas to teach and apply science in society knowledge and inquiry, and open-ended projects to interact with scientists.


Laste ned ppt "Hvordanskal vi lære elever å bruke vitenskap i deres egne liv?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google