Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Advertisements

Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Mobilt vanntåkeannlegg. Mobilt vanntåkeanlegg Mobile vanntåkeanlegg er utviklet med tanke på å beskytte personer som ikke er i stand til å ta vare på.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
En introduksjon.
Grunnlaget for innspillet
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid og konflikt.
Cafe med elevene.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Møteplass for mestring
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Strategi for Nord universitet 2020
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Valgfag innsats for andre
PÅRØRENDESKOLEN i ………………………
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Realfagskommune – ideer om nettverk fra Torbjørn Lund
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Hvordan skape, lede og utvikle lærende nettverk?
Leseutvikling og læringsstrategier
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Læring på ungdomstrinnet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Alt vi deler
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Koordinerande eining i kommunen
Vegen vidare… Kva skaper eit godt og utviklande læringsmiljø?
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk Nordlandsløftet 05.-06.04.16 Læring skjer ofte i gapet mellom ulikheter i nettverk Nils Ole Nilsen, NORD

Mål for «introen» Felles forståelse for lærende nettverk Hva innebærer det for meg? Hvilke elementer er viktige for at et nettverk skal kunne karakteriseres som lærende?

Nettverk som idé Nettverksarbeid er læring som sosialt samspill – ikke som overføring T.Lund, 2014 Nettverksideologi bygger på samhandlinger om det uforutsigbare, det uforklarlige og det konstant uferdige…. mens kurs handler om det planlagte, det forklarlige, og det ferdige…..

Nettverkets intensjoner Å bygge relasjoner og samarbeid mellom de som er involvert Skape arenaer for kollektive refleksjoner som gjør det mulig for deltakere fra ulike steder å se seg selv i lys av andre Utveksle erfaringer mellom ulike organisasjoner som redskap for å videreføre forandringer Torbjørn Lund, 2011

Nettverkets intensjoner

Prinsipper for lærende nettverk Før: Rammer og forventninger skal være avklart Alle skal være forberedt, møteinnkalling i god tid med klare mål og vedlagt forberedelsesmateriell

Prinsipper for lærende nettverk Under: Positive erfaringer før negative erfaringer Skille mellom utviklingssaker og forvaltningssaker Medskaping framfor medbestemming Vurdere positive resultat framfor negative Sammenhenger mer enn årsaker Søke relevans

Prinsipper for lærende nettverk Etter: Oppfølging Etterarbeid Milepæler og ansvarsfordeling Hvordan spre den nye kunnskapen

Mål for «introen» Felles forståelse for lærende nettverk Hva innebærer det for meg? Hvilke elementer er viktige for at et nettverk skal kunne karakteriseres som lærende?