Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
"God bagasje på livets reise."
Advertisements

Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
Trafikk opplæring Vestmarka barnehage, Idrettsveien 9, 8400 Sortland.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Barnesyn og barns medvirkning
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
En introduksjon.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Bjørnsgård barnehage.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Glede gjennom mestring
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Ny læreplan… Høst 2017.
Årshjul grønnbasen
(Parent Management Training - Oregon)
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte i
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til foreldremøte
Oppfølging av Høstrapporten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Fysisk og psykisk helse
«Å være sin egen bestevenn»
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede

Ungt Entreprenørskaps programmer: Idéverksteder, arbeids- og næringslivsprogrammer bedriftsprogrammer Dette er et program i kategorien arbeids- og næringsliv. Målgruppen er unge mennesker i alderen fem til åtte år Framtid - Samspill - Skaperglede

Økt 1: Bli kjent Tips Har klassen Smartboard så bruk tavlen til å vise elevene hvordan de kan markere familiemedlemmer som hører sammen Barna blir kjent med familiene og yrkene til de ulike familiemedlemmene som har vært i jobb. Hvis klassen har Smartboard kan både bybildet og den øde øya plakaten lastes ned fra www.ue.no. Vi anbefaler at dere viser pedagogene denne siden. Framtid - Samspill - Skaperglede

Økt 2: Hvorfor har vi forskjellige yrker? Framtid - Samspill - Skaperglede

Økt 3: Behov, ønsker og valg familien må ta valg nødvendigheten av prioriteringer Framtid - Samspill - Skaperglede

Økt 3: Den øde øya Den øde øya Vi ønsker ikke først og fremst «riktige» svar men at alle deler sin mening Den øde Øya Framtid - Samspill - Skaperglede

Bruk to minutter alene – samtal deretter med sidemannen Bruk to minutter alene – samtal deretter med sidemannen. Hva gjør vi her - personlig aktiv involvering i læreprosessen – Framtid - Samspill - Skaperglede

Økt 4: Prioritere handle, regne Butikkspillet Samarbeide og forhandle Økt 3 og 4 Se sammenhenger i samfunnet (grunner til at man har en jobb) Framtid - Samspill - Skaperglede

Barnehageloven og rammeplanen §1 Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver   «Barnehagen ses i sammenheng med skolens virksomhet» (Side 15)  3.6 Nærmiljø og samfunn ( et av 7 fagområder) Framtid - Samspill - Skaperglede

Barnehageloven og rammeplanen Et felles grunnlag Barns medvirkning i det indre liv i barnehagen kan være første skritt for å få innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet. Den skal legge vekt på å styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet, natur, kunst og kultur, arbeidsliv, tradisjoner og levesett. Barn skal medvirke i å utforske og oppdage nærmiljøet sitt. Framtid - Samspill - Skaperglede

Generell del av læreplan (grunnskolen) Det arbeidende menneske Det samarbeidende menneske Det skapende menneske evnen til undring og å stille nye spørsmål, evnen til å finne mulige forklaringer på det en har observert Et bredt læringsmiljø: Elevkultur, foreldredeltagelse og lokalsamfunn Framtid - Samspill - Skaperglede

Forankring i læreplaner for grunnskolen Norsk lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer sette ord på egne følelser og meninger Matematikk telle til 100 gjøre overslag over mengder, telle opp, sammenlikne tal og uttrykke tallstørrelser på varierte måter utvikle, bruke og samtale om varierte regnestrategier for addisjon og subtraksjon av tosifra tal og vurdere kor rimelige svara er Samfunnsfag (4. årstrinn) formulere spørsmål om samfunnsfaglige tema, reflektere og delta i fagsamtaler Framtid - Samspill - Skaperglede

Hvilken erfaring får aldersgruppen med entreprenørskap? Koblingene til entreprenørskap Kreativitet og innovasjonskompetanse Får erfaring med å tenke kreativt og føle glede ved å få utfolde sin fantasi Handlingskompetanse Får erfaring med å gjøre valg, og prioritere gjennom personlig aktiv involvering Omverdenskompetanse Se enkle sammenhenger i samfunnet (familiens rolle i et samfunn, yrker, penger). Personlig innstilling Få erfaring med og ha tro på at de kan være med å påvirke Framtid - Samspill - Skaperglede

Hva har vi vektlagt Grep for å øke kreativ tekning Medvirkning Å styre gjennom spørsmål fremfor korreksjoner (I det øyeblikket voksne styrer så dreper du kreativiteten) Gi barn tro på egne ideer/ tanker, den voksne har ikke nødvendigvis rett Utviklende samtaler. Spørsmål som setter i gang refleksjoner hos barn (språk, kognitiv utvikling) Medvirkning Barns medvirkning, må ha gjort ting selv, det motsatte er å være utsatt for kunnskapsoverføring ( det du hører, glemmer du, det du ser husker du, det du gjør, forstår du, Hvis du forstår kan du også bruke det (omsette/handle) Refleksjon Refleksjon setter i gang en bevisstgjøring hos barna/elevene om ting rundt dem (eks noen bor i blokk noen i hus) Det er Ikke før man er bevisst noe at man kan endre/forandre /utvikle. Styring av samtalen, målet å få dybde og unngå hopping mellom tema (gjennom spørsmål IKKE korreksjoner:  eks Problemstilling: hvorfor faller ikke tårnet selv om det er skjevt? Barna begynner å snakke om hvilken farge som er finest av klossene og du vil til tilbake til temaet «Ser dere at den røde klossen stikker lenger ut enn den blå? (da ivaretar du interessen for fargene samtidig som du sporer tilbake»   Framtid - Samspill - Skaperglede

Våre familier - materiell oversikt Framtid - Samspill - Skaperglede