Bruk av teori i empirisk forskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Advertisements

Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Å SKRIVE EN KREATIV TEKST. Match person og omgivelser.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Teoriens rolle - analyse
Arbeidet med prosjektskissen
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
x x x La barna ta portrettbilder av hverandre.
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
REFLEKS.
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Gang.
RFID på Deichmanske bibliotek
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Foreldremøte skolestartere 2018
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Fra idé til publikasjon
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
RFID på Deichmanske bibliotek
Å måtte ta et skritt unna
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Posisjonering og differensiering
Systematisk arbeid med motivasjon
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Velkommen til foreldremøte
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Eine og Andri på viktig oppdrag
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Kapittel 5 oppgave b Fra direkte til indirekte tale. Han sier at … 
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Porsangerfjorden 2.0 Innspill Gunnstein Bakke Seniorrådgiver
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av teori i empirisk forskning Trine Anker - MF Hva er dette bildet? Hvor stårjeg?

  1. Hva er teori? 2. Hva er forskjell på teori og forskningsoversikt? 3. Hvordan velge og bruke teori i egen forskning? 4. Hvorfor bruke teori? 5. Hva er forskjellen på teoretisk og empirisk bidrag i forskning?

Hva er teori og hva er forskjellen på teori og forskningsoversikt?

3 teoretiske nivåer Vitenskapsteoretisk tilnærming (paradigmer) Teori på mellomnivå Empirinær teori Hvem er vi som forksere – soppplukkere, detektiver?

Mellom empirisme og grand theory Hvor er dere vitenskapsteoretisk sett? Hva har dette å si for forksningsprosjektene? Hvem er vi som forksere – soppplukkere, detektiver?

Teori på mellomnivå og empirinær teori – hva er forskjellen? Eksempler fra 4 artikler om 22. juli i skolen: Er det noen forskjell på disse? Fordrer de ulike teoretiske innganger?

Hvorfor og hvordan bruke teori i egen forskning?

Noen vanlige feil ved teoribruk Utelukkende fokusere på metode – teori puttes inn senere Det finnes ingen grunn til å teoretisere – litt teori er mer enn nok Starte med teori etter at den empiriske undersøkelsen er gjort Når resultatene er der – putt på noen kategorier og teoretiseringen er gjort Skvis funnene dine inn i en eksisterende teori

Noen vanlige feil (fortsettelse) Utfør din undersøkelse for å bekrefte en teori du liker Finn noen teoretikere du liker og bruk livet på å bekrefte dem Bruk heuristiske begreper og teorier som om de var empirisk bekreftet Putt sammen deler av teorier uten noen sammenheng til empirisk virkelighet Noen teoretikerer er fantastiske – bare reperter det de sier

Hvordan unngå slike feil? Forstudie som innebærer: Tidlig og intenst møte med ulikt materiale Alt teller (observer, les, tenk, diskuter, tegn, lag nye begreper, hypoteser etc.) CSI – alt på tavlales, observer Eventuelt – Iranturen – muhr – shia.

Hva er forskjellen på teoretisk og empirisk bidrag i forskning?

Kjøkkenbordet som metafor Frokost (forstudie, teoretisering – komme frem til forskningsspørsmål) Lunsj (empirisk materiale presenteres i dialog med teori på empirinært nivå) Middag (funnene diskuteres i lys av teori på mellomnivå) Dessert – rosinen I pølsa (funnene brukes til å gi noe tilbake til teorien, endre, lage nye begreper, nytt innhold I begrepene etc.)

Abduktiv tilnærming Betyr at teoribruk og teoridanning er en del av hele prosessen Utforskning, hypotesedanning Imaginasjon, å forestille seg Leke med materialet, nye kombinasjoner Åpen for det uventede “…to develop the artistry of thinking analytically about social science.” (March 1970 i Swedberg 2014) Første arikkel avslutter med hypoteser om hvorfor lærerne velger å ikke ta opp 22. juli – dette er en form for teoribygging- Musikk, kuns

Reose som metafor – være forberedt på det uventede, nysgjerrighet,