Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra idé til publikasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra idé til publikasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra idé til publikasjon
Forskningsprosessen Fra idé til publikasjon Frode Svartdal UiTø V-10 © Frode Svartdal FRODE SVARTDAL

2 Forskningsprosessen FRODE SVARTDAL

3 Forholdet mellom teori og data
Teori = motoren for forskningsprosessen Data = “drivstoff”: Avgjørende for å holde motoren i gang Teori uten gode data: Forsvinner etter hvert (men kan ta tid…) Data uten god teori: Begrenset interesse FRODE SVARTDAL

4 Teori, data Teori = en samlet forståelse av et fenomen
Basert på tilgjengelig forskning Kan inspirere til ny forskning Data = observasjoner som belyser en begrunnet problemstilling Samme observasjon kan være interessant eller triviell, helt avhengig av formålet med observasjonen ”Per salter alltid maten før han spiser” (McGee & Snyder, 1975) Når du velger mellom 10 like strømper plassert på et bord, velger du strømpene til høyre eller venstre?” (Nisbett & Wilson, 1978) FRODE SVARTDAL

5 Forskningsprosessen Hovedfaser: Problemstilling Planlegging
Gjennomføring Bearbeiding og tolkning av data Publikasjon FRODE SVARTDAL

6 Forskningsprosessen Problemstilling Hva er forskningsspørsmålet?
Inspirasjon fra dagliglivet Teoretisk begrunnet: Avledet hypotese Teoretisk motsetning Motstridende funn Uavklart kontrovers FRODE SVARTDAL

7 Forskningsprosessen Uansett opphav – problemstillingen må sjekkes mot det man allerede vet: Tidligere publikasjoner Tidsskrifter  PsycInfo Bøker  PsycInfo Andre kilder???? Peer review FRODE SVARTDAL

8 Forskningsspørsmål EKSEMPLER Rosenhan (1972): ”If sanity and insanity exist, how shall we know them?” Kan vi se forskjell på gale og friske mennesker? “Har kognitiv atferdsterapi positiv effekt på behandling av tvangshandlinger?” “Har Aggression Replacement Training” positiv effekt på atferdsproblemer?” “Er det forskjeller i læreres og foreldres vurdering av problematferd?” FRODE SVARTDAL

9 Forskningsspørsmål To krav:
Problemstillingen må fokusere på noe nytt (noe man i dag ikke vet) Dette må påvises ved å relatere til status på feltet ? Status Dette er delvis kjent, delvis ukjent PsycInfo ? FRODE SVARTDAL

10 Forskningsprosessen Metafor: En ”spennende tur”
Opplever noe nytt Spennende, givende Men forskning er noe mer Planlegging God begrunnelse Tid Arbeid Krever kompetanse FRODE SVARTDAL

11 Forskningsprosessen: 7 faser
Idé, problemstilling Idé eksisterende kunnskap Ambisjon Design, metode Gjennomføring Resultater Rapport FRODE SVARTDAL

12 Idé, problemstilling I startfasen av et prosjekt:
Hva er det jeg vil undersøke? Hvorfor interessant? Empirisk, teoretisk? Tidligere forskning/annen kunnskap Relevant teori på fagfeltet (og andre steder) Andre forskere på feltet (kontaktnett) FRODE SVARTDAL

13 Idé eksisterende kunnskap
Tidlig i prosjektet: Er ideen undersøkt før? Uavklart spørsmål? Uenighet Sprikende el. uklare funn Meta-analyse? Statistisk oppsummering av tidligere funn på et område Hva kan nå mitt bidrag være? Ny metode? Teoretisk? FRODE SVARTDAL

14 Ambisjon Hva vil jeg egentlig med dette prosjektet? Realisme
Testbar problemstilling vs. ”gape over alt” Publikasjon i tidsskrifter med referee? Stiller mange krav til kvaliteten på prosjektet Samarbeidspartner(e)? FRODE SVARTDAL

15 Design og metode Hvordan vil jeg få svar på mitt forskninsgspørsmål? Design Tradisjonelle design brukt på området Ny måte å besvare spørsmålet på? Operasjonaliseringer Apparatur, materiell – hva trengs? Kreves tilgang til spesiell apparatur, og har jeg slik tilgang? FRODE SVARTDAL

16 Design Strategi for å besvare forskningsspørsmål
Hva slags spørsmål skal besvares? Endring over tid? Sammenheng mellom fenomener? Forskjell mellom betingelser? Redusere store datamengder til noe enklere Avhengig av forskningsspørsmål velges passende design FRODE SVARTDAL

17 Design Eksempel 1: Virker kognitiv atferdsterapi på depresjon?
Gruppe 1 (10 pasienter): Kognitiv atferdsterapi Gruppe 2 (10 pasienter): Ingen behandling Tilfeldig fordelt Designet har som målsetting å si noe om forskjell mellom betingelser (kognitiv atferdsterapi vs. ingen behandling) FRODE SVARTDAL

18 Design Eksempel 2: Er det en sammenheng mellom trening og livskvalitet? 100 deltakere svarer på to spørsmål: A) Hvor mange timer trener du per uke? B) Hvordan vurderer du din livskvalitet? En gruppe Designet har som målsetting å si noe om sammenheng mellom to mål FRODE SVARTDAL

19 Design vs. metode Design = strategi for å besvare på et forskningsspørsmål Metode = den konkrete måte vi samler inn data innenfor vårt design FRODE SVARTDAL

20 Design vs. metode Design Metode Data som kan belyse spørsmålet
Sammenligne betingelser – forskjell? Metode Test (skårer deltakerne forkjellig mellom betingelsene?) Selvrapport (vurderer deltakerne forskjellig mellom betingelsene?) Observasjon (gjør deltakerne forskjellig mellom betingelsene?) Fysiologisk måling (forskjell mellom betingelsene?) Data som kan belyse spørsmålet FRODE SVARTDAL

21 Gjennomføring Trengs tillatelse fra Etisk komité, NSD (lagring av persondata)? Økonomi – Norges Forskningsråd? Alene, partner(e)? Deltakere Antall (viktig for holdbare konklusjoner) FRODE SVARTDAL

22 Resultater Type data – kvalitative, kvantitative
Koding, forenkling av data Enkeltmål vs. samling av mål i en index Analyse Statistikk: Beskrivende, slutningsstatistikk Resultater vs. funn Resultater: Forskjeller, sammenhenger, etc. Funn: Tolkning av resultatene FRODE SVARTDAL

23 Data Kvalitative: Verbale beskrivelser, rapporter, …
”Jeg føler meg nedstemt og deprimert” Kvantitative: Numeriske indikatorer for noe psykologisk interessant Depresjonsskåre: 44,5 (skala 0-60) FRODE SVARTDAL

24 Rapport Publikasjon Intern, rapport til oppdragsgiver, etc.
I tidsskrift Peer-reviewed Andre eksperter vurderer ditt bidrag Trangt nåløye Må følge en gitt standard (eks. APA – retningslinjer fra American Psychological Association) Alle artikler som finnes i databasene har vært gjennom denne kvalitetssikringen Andre FRODE SVARTDAL

25 Forskningsetikk Strenge etiske retningslinjer for forskning og registrering av personinformasjon Regional etisk komite Se: FRODE SVARTDAL

26 Forskningsetikk: De 3 store
Informert samtykke Deltaker skal få nok info om undersøkelsen til å samtykke Rett til å trekke seg på ethvert tidspunkt i forskningsprosessen, uten begrunnelse Debriefing Oppklaring etterpå Minimal risiko FRODE SVARTDAL


Laste ned ppt "Fra idé til publikasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google