Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er viktig for elevers læring?
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Samarbeid mellom skole og barnevern
En introduksjon.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Familieråd En for alle, alle for en
Evaluering av ”Fritt Fram”
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte:
Kultur for læring- barnehage
Kultur for læring- barnehage
Fra kunnskap til handling
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Valgfag innsats for andre
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Elever og foresatte 10.trinn
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Psykisk helse -Psykososialt team
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte:
Matematikk på ungdomstrinnet
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
KrFs skolepolitikk.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si noe om konteksten. Lysbilde 5-16: Om FoU-prosjektet. Det er en spesifikk beskrivelse av hvorfor og hvordan. Lysbilde 17-23: Viser områdene foreldrene må besvare spørsmål på, samt statistikk som sier noe om hvordan Hedmark er på riktig vei (lysbilde 23). Dere må selv vurdere om dere vil bruke tid på det, eller om dere vil hente det frem ved eventuelle spørsmål. Vi har lagt til utfyllende tekst i notat-feltet på mange av lysbildene, som dere også kan velge å bruke.

Kultur for læring «En ska itte setta seg og vente på å få det bra, en ska hjelpe tel det en kæin for å få vara med på livet!»   Alf Prøysen, «Visa om livet» fra «Jinter je har møtt» En ska itte setta seg og vente på å få det bra, en ska hjelpe tel det en kæin for å få vara med på livet, skrev Alf Prøysen. Prøysens sitat - Kultur for læring – det er hva det handler om. Vi skal gi dere en forståelse av hva vi mener med Kultur for læring, det vil si hva vi legger i det og hvordan vi jobber med det i Hedmark. Vi mener nemlig at om barn og unge vokser opp i en kultur for læring, vil de som voksne bidra det de kæin for å få vara med på livet. Foto Johan Brun - Hedmarksmuseets fotoarkiv

Samfunnsnivå Regionnivå Familie Nærmiljø Kultur for læring …opne dører mot verda og framtida …utvikle kunnskap, dugleik og holdningar Samfunnsnivå Regionnivå Nærmiljø …respekt for menneskeverdet …fremje læring og danning Ordene i firkantene er fra formålsparagrafene til barnehagen og skolen. I formålsparagrafen står det at skolen skal opne dører mot verda og framtida. Det betyr at det i alle lokalmiljøer må utvikles verdier og interesser som støtter opp om skole og utdanning. Skolegang må for eksempel betraktes som viktigere enn fritidstilbud. Får å få til det, må følgelig skole og fritidstilbud snakke sammen. Videre står det at elevene skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar. Det betyr at vi trenger foreldre som engasjert og aktivt bidrar i egne barns skolegang. Rett og plikt til skolegang har konsekvenser for foreldre. Formålsparagrafen opererer også med respekt for menneskeverdet og skolen skal fremje læring og danning. Sagt med andre ord er det behov for barne- og ungdomsmiljøer der det er attraktivt å være flink på skolen, og der skolearbeid blir verdsatt – og hvor det samtidig er en garanti for at et hvert barn får et best mulig læringsløp hvor en best mulig får realisert sine forutsetninger. For å lykkes må barnehagen/skolen jobbe sammen med dere foreldre. Vi må sammen gi barnet en god kultur for læring. Det betyr også at idretten, i likhet med speideren, korpset eller hva det måtte være, må settes inn i en større kontekst.

Hva er kultur for læring? Mål: Alle barn og unge i Hedmark vokser opp i en kultur for læring Arbeidsform: Alle aktuelle parter i Hedmark samarbeider på en slik måte at ny utvikling av den enkelte skjer kontinuerlig. FoU-prosjekt: - samarbeid med Høyskolen i Hedmark v/SePu - alle kommuner i Hedmark deltar - oppstart denne høsten Kultur for læring består av tre støttepilarer. Det er et mål, det er en arbeidsform og det er et FoU-prosjekt, som dere vil bli kjent med den neste halvtimen. Målsettingen: Det er ikke gitt at alle vokser opp i den beste kulturen for læring i dag, derfor er det et omfangsrikt mål at alle skal kunne vokse opp i den beste kulturen for læring. Arbeidsformen – et viktig arbeid som vi har utarbeidet sammen med aktørene/kommunene Vi har et stort arbeid gående i Hedmark, kalt «Kultur for læring». Fylkesmannen tar i dette arbeidet på seg rollen med å være både pådriver og aktør for å møte de utfordringene vi har i Skole-Hedmark – og der vi også skal være en statlig aktør for å samhandle bedre på kryss mellom blant annet oppvekstfeltet og helse- og sosialfeltet. Det viktigste med arbeidsformen er at aktørene skal jobbe sammen og ikke ved siden av hverandre, slik at 1 + 1 > 2. Måten det jobbes på er at ett og ett tema løftes frem, før det utvikles sammen av alle med «aksjer» mot oppvekstfeltet. Eks: foreldresamarbeid, arbeid mot mobbing, Oppvekstforum er det organisatoriske navet. Der sitter representanter fra kommuner, organisasjoner og andre med særskilte aksjer innen oppvekstfeltet i Hedmark (jamfør lysbilde 5). Representantene der arbeider deretter med disse temaene i de organisasjonene de representerer. Oppvekstforum skal diskutere strategier og iverksette tiltak som kan bedre kulturen for læring i Hedmark.   Forumet skal drøfte utfordringer og foreslå tiltak som kan bidra til: - økt kvalitet - kompetanseheving (ansatte, foreldre, barnehageeiere, skoleeiere og aktuelle parter) - samordning og koordinering av tiltak, innsatser, prosjekter Arbeidsform: vi jobber sammen slik at alle blir «mange nok» til å lykkes. Så over til selve FoU-prosjektet (forsknings- og utviklingsprosjektet) Kultur for læring.

Kultur for læring i Hedmark Kultur for læring – en felles satsing for god læring i Hedmark Alle kommunene Fylkesmannen Fagforeningene NHO & KS Foreldreutvalget Høgskolen i Hedmark Disse er med på Kultur for læring. www.sepu.no

Kultur for læring – overordnede målsettinger: De faglige resultater i grunnskolen i Hedmark skal heves og elevene skal forberedes på framtidens samfunns- og arbeidsliv. Lærernes, skolelederes og skoleeieres kompetanse skal økes gjennom kollektiv kompetanseutvikling Ulike kartleggingsresultater og andre data skal brukes aktivt for å forbedre den pedagogiske praksis. Styrende skolemyndigheter, skoleeiere (kommunene), høyere utdanning og interesseorganisasjoner har et nærmere og mer forpliktende samarbeid. www.sepu.no

Begrunnelse og deltagelse Begrunnelsen for prosjektet er knyttet til at: Elevenes resultater på nasjonale prøver i Hedmark er lave. Gjennomsnittlig grunnskolepoeng for elever i Hedmark er lavt. Variasjonen mellom kommuner, mellom skoler og i skoler er stor. Utdanningsnivået i befolkningen i Hedmark er lavt. Alle kommuner i Hedmark vil delta i dette forbedringsarbeidet med alle sine skoler. Dette er et kollektivt arbeid der elever, foresatte, lærere, skoleledere og skoleeiere sammen skal videreutvikle kvaliteten på alle grunnskoler i Hedmark. www.sepu.no

Grunnskolepoeng har stor betydning for gjennomføring i videregående opplæring Viser sammenhengen mellom grunnskolepoeng og gjennomføring i videregående opplæring. www.sepu.no

Positiv utvikling i Hedmark Hedmark er blant de fremste fylkene i landet i forbedring av grunnskolepoeng de siste årene. Hedmark har de siste årene hatt en oppsiktsvekkende forbedring i gjennomføring i videregående opplæring. Det er etablert et tettere samarbeid mellom lærere, skoleledere og mellom kommuner. Denne positive utviklingen på resultater og samarbeid skal forsterkes videre. www.sepu.no

Kartleggingsundersøkelse Det skal gjennomføres tre kartleggingsundersøkelser i løpet av prosjektperioden: 2016, 2018, 2020. Gjennomføres høst 2016 i perioden 17/10 - 30/11 Den enkelte skole får tilbakemelding på en rekke sentrale områder tilknyttet: læringsmiljøet i sin helhet elevenes sosiale og faglige utvikling de ansatte opplevelse av egen arbeidsplass foreldrenes opplevelse av skolen www.sepu.no

Kartleggingsundersøkelse Resultatene kan brukes til å analysere områder skolen skårer bra på og hvilke områder skolen må jobbe for å videreutvikle. De to neste undersøkelsene gir skolene mulighet til å kunne se om det har skjedd en forbedring innenfor de ulike områdene i løpet av prosjektperioden, samt å definere nye områder å jobbe med. www.sepu.no

Kartleggingsundersøkelsen består av 6 spørreskjemaer og gjennomføres elektronisk: Spørreskjema til elevene 1.-4. trinn (animasjon) Spørreskjema til elevene 5.-10.trinn (skriftlig) Spørreskjema til kontaktlærerne (der de besvarer spørsmål om elevene) Spørreskjema til lærerne og andre ansatte (der de besvarer spørsmål om egen praksis og kulturen på skolen) Spørreskjema til skolelederne Spørreskjema til foreldre www.sepu.no

Samtykkeerklæring – alle elever I forbindelse med gjennomføringen av kartleggingsundersøkelsen, må alle foresatte få informasjon om selve kartleggingsundersøkelsen og motta en samtykkeerklæring. Ingen elever får delta i undersøkelsen uten å ha mottatt samtykke fra sine foresatte. Ordlyden i samtykkeskjema er bestemt av nasjonale myndigheter og kan ikke endres. Kontaktlærer fyller ut en liste over de elevene som har fått samtykke fra foreldrene. Kontaktlæreren leverer videre denne listen til skolens koordinator.   Listen og alle samtykkeerklæringene må arkiveres på skolen, da samtykkeerklæringen også gjelder for de to neste gjennomføringene (høsten 2018 og 2020). www.sepu.no

Samtykkeerklæringen Klipp ut og returner til kontaktlærer --------------------------------------------------------------------------   Jeg/vi samtykker i at vårt barn………………………………………………….…deltar i denne spørreundersøkelsen og at kontaktlærer svarer på spørsmål om barnet på et eget skjema. Underskrift:_________________________________________ www.sepu.no

Resultatportal I resultatportalen (som åpner rett over jul) kan skolen ta ut resultater fra kartleggingsundersøkelsen til elever, kontaktlærer, ansatte, skoleleder og foreldre. Her kan man sammenligne egen skole med det gjennomsnittet av alle skoler som er med i denne undersøkelsen på skole, klassetrinn og klassenivå. Undersøkelsen er anonym, og det vil ikke være mulig å hente ut resultater for grupper på mindre enn 7 informanter. Dere vil kunne se resultater på ulike måter. Ved å se på gjennomsnittet, antall, prosent Ved å se resultatet i en 500 poengskala Ved å se på enkeltspørsmål eller fokusområder www.sepu.no

Les mer om Kultur for læring i Hedmark på https://www. fylkesmannen For å få til dette kollektive løftet i Hedmark, er vi helt avhengig av ditt bidrag!

Spørreskjema til elevene 1.-4 trinn Område Antall spørsmål Trivsel 6 Atferd 2 Relasjon til lærer 7 Klassen og relasjon til medelever 8 www.sepu.no

Spørreskjema til elevene 5.-10.trinn Område Antall spørsmål Trivsel 10 Atferd 24 Relasjon til lærer 9 Klassen og relasjon til medelever 13 Undervisning 21 Forventning om mestring 4 www.sepu.no

Kontaktlærers vurdering av elevene Område Faktorer Antall spørsmål Sosial kompetanse 3 30 Motivasjon og arbeidsinnsats 1 4 Skolefaglige prestasjoner 6 Fravær 2 www.sepu.no

Lærere og andre ansatte Område Antall spørsmål Miljø i skolen 16 Undervisningen 13 Motivasjon og arbeidsinnsats 3 Atferdsproblematikk 4 Støtte og kontakt med elevene 11 Læringskultur og relasjon mellom elevene www.sepu.no

Støtte i skolearbeidet 10 Informasjon fra og samarbeid med skolen 24 Foreldre Område Antall spørsmål Støtte i skolearbeidet 10 Informasjon fra og samarbeid med skolen 24 Kontakt mellom foreldrene i klassen 7 www.sepu.no

Skoledere Område Antall spørsmål Pedagogisk ledelse 9 Skolekultur 19 www.sepu.no

Bildet viser at de aller fleste fylker har hatt framgang i grunnskolepoeng i denne perioden. Det har blant annet sammenheng med reformen Kunnskapsløftet i 2006 og innføring av valgfag i ungdomsskolen. Disse to faktorene er like for alle fylkene, og Hedmark har sammenlignet med resten av landet en god utvikling i grunnskolepoeng.